Mercury Redstone Li...
 
Meldingen
Alles wissen

Mercury Redstone Liberty Bell 7

Eric Jager
(@ericjager)
Lid

De Mercury Redstone... De MR-4 welteverstaan, waarmee Gus Grissom zich tot een hoogte van ruim 100 km deed stijgen, en waarvan de Liberty Bell 7 capsule jarenlang op de bodem van de Atlantische Oceaan heeft gelegen totdat het in 1999 boven water werd gehaald.

Die Mercury Redstone.

Vanwege de huidige pandemie en het beperkt naar de winkel kunnen gaan (ten tijde van mijn bestelling) heb ik het bouwpakket online aangeschaft. Het werd daags na mijn bestelling afgeleverd en dezelfde avond nog ging ik vol goede moed en met een overdaad aan enthousiasme aan de gang. Het was tenslotte alweer enkele jaren geleden dat ik voor het laatst mijn spaarzame uurtjes besteed heb aan het bouwen van een modelraket.

Eind 2008 ben ik begonnen met de bouw van mijn Saturnus V. Kort daarna heb ik het kleinere broertje, de Saturnus 1B, ook in elkaar weten te zetten, maar daarna viel er een lange stilte (qua modelbouw). Pas recent heb ik de draad weer opgepakt en kan ik zeggen dat ik het avontuur opnieuw ben aangegaan met eenzelfde enthousiasme als een kleine 13 jaar geleden.

Ik maakte de verpakking van het bouwpakket verwachtingsvol open en heb alle onderdelen stuk voor stuk eens goed bekeken. Het inspecteren van de onderdelen zorgt ervoor dat ik enigszins bekend raak met het model alvorens ik de stap waag tot assemblage.

Allereerst was het torentje op de capsule aan de beurt. Het samenstellen ervan viel mee en ik raakte nog meer gemotiveerd dan ik aanvankelijk al was. Gauw door naar de capsule. Ook dat vlotte voorspoedig. Aan de vinnen heb ik meer tijd besteed dan ik in eerste instantie had gedacht. Het samenstellen van de balsa delen, tezamen met het stukje karton - en mijn vurige wens om de uitlijning perfect te krijgen - heeft even geduurd. Het resultaat mocht er, in mijn optiek, zijn.

Ik monteerde het torentje op de top van de capsule (het losse koonvormige deel) en was tevreden met het resultaat. Tot ik ontdekte dat er een witte/zilverkleurige band om het koonvormige deel moest komen. Iets waar ik onmogelijk meer bij kon komen nu dat het torentje was vastgelijmd op het andere onderdeel...

Wat te doen?

Ik besloot om het torentje los te knippen zodat ik ruimte kreeg voor mijn penseel om de band te schilderen. Na veel 5-en en 6-en heb ik er uiteindelijk voor gekozen om geen band om het koonvormige element te schilderen. Ik heb het torentje met wat kunst en vliegwerk weer vast weten te zetten.

De grote body tube van de Redstone heb ik meerdere malen voorzien van een primer coating, welke ik na het drogen heb geschuurd, om vervolgens dezelfde stappen enkele malen te herhalen, net zolang totdat de naden van de buis niet meer zichtbaar noch voelbaar waren.

Ik heb ervoor gekozen om de raket mat wit en mat zwart te spuiten. Voor de capsule heb ik "rubber zwart" gebruikt, samen met "fel rood". Alle verven zijn van het merk Tamiya.

Het toevoegen van de decals heeft me enkele uren zweten opgeleverd, met name omdat de decal die bovenaan de body tube bevestigd moet worden, scheef trok. Ik kreeg het in eerste instantie niet recht. Zoveel uur had ik inmiddels al besteed aan het model (klein plekje hier bijverven, ander klein plekje daar, etc.). Het zou zonde zijn als het bij het plaatsen van de laatste stappen dan toch nog mis zou gaan...

Maar, eind goed, al goed, ook de grote decal kwam uiteindelijk op zijn plaats terecht. De tekst "United States" en de belettering "MR-8" waren geen probleem. Tot slot nog een laagje matte finisher eroverheen en klaar was de Redstone!

Ik heb de smaak te pakken gekregen door dit model en kijk alweer reikhalzend uit naar een volgend project.

1
2
3
4
5
6
8
7
9
10
11
Citeren
Topic starter Geplaatst : 12/07/2021 11:27 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Zeer mooi model zo te zien. Ben erg benieuwd om hem op het veld te gaan bewonderen. ? 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 15/07/2021 4:21 pm
Eric Jager reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Eric, is inderdaad een leuk model en zeer netjes gebouwd. 

ik heb er twee gebouwd, eentje heeft een paar jaar in het Aviodrome gestaan. Ik heb hem nog nooit gevlogen. De keren dat ik iemand deze heb zien lanceren ging er altijd iets kapot. Vooral de rechte vineinden op het karton en de escape tower zijn kwetsbaar….

misschien dat er dit jaar maar eens eentje probeer….

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 15/07/2021 5:32 pm
Eric Jager reageerde
Eric Jager
(@ericjager)
Lid

Ik vind het een prachtmodel, mede vanwege de kleuren. Ik heb het model gebouwd om te dienen als showmodel, niet voor de vlucht.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/07/2021 1:36 am
Deel: