Eggtimer Quantum me...
 
Meldingen
Alles wissen

Eggtimer Quantum met WiFi

Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Op http://eggtimerrocketry.com/ verkopen ze vele interessante elektronische componenten voor je modelraket. Zowel hoogtemeters, boordcomputers en GPS systemen. 

Enige "nadeel" van egotimer is dat je gewoon een kale PCB krijgt en een zakje met onderdelen. Ze zijn goedkoop, maar je moet zelf aan het solderen. 

Bij deze een bouwverslagje van mijn tweede Quantum boordcomputer met WiFi. Ja.. tweede. Mijn eerste is mislukt. Na het solderen en aansluiten een lange piep en daarna was hij dood. Lastig om toe te geven dat zaken ook wel eens mis gaan. Nu voor der tweede poging een SMD heteluchtstation aangeschaft en een soldeerhulp met vergrootglas. Een heteluchtstation is niet nodig, maar het werkt wel iets mooier. Maar gewoon met een soldeerbout lukt het ook prima.

 

De werkplaats helemaal klaar voor de start:

Quantum   1

 

Quantum computer is aangekomen in antistatische verpakking:

Quantum   2

 

Dit is alles!!! Zakje met onderdelen en een PCB (en een onderdelenlijst):

Quantum   3

 

Eerste componenten zitten op hun plek:

Quantum   6

 

Alle SMD onderdelen aan de onderkant op hun plek:

Quantum   8

 

Het solderen gaat vrij makkelijk hoor. Toch vergt het veel concentratie. Daarom, zeker na de slechte ervaring met de vorige, toch nu maar weer even pauze inlassen.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 3:11 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Here we go already!!!!

Na elke stap uit de online handleiding nog eens goed nakijken, blijkt dat ik hier het verkeerde onderdeel heb gesoldeerd. 

Even pauze, straks vervangen:

Quantum   1 (1)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 3:19 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

mooi werk. ben benieuwd naar de uitkomst

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20/11/2021 4:14 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Module vervangen. 

Onderkant is klaar.

Quantum   1 (2)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 4:35 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Alle SMD onderdelen zitten op de PCB. Omdat ik nogal rijkelijk gebruik maak van Flux, de PCB even goed schoonmaken in een bakje met alcohol en een wattenstaafje. 

Quantum   1 (3)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 7:49 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Solderen van de WiFi module.

 

Quantum   1 (4)
Quantum   2 (1)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 8:54 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Klaar...

Het solderen van SMD is best een gepriegel, maar uiteindelijk best te doen. En hierdoor veel kosten te besparen. Een Eggtimer kost zo rond de 30 dollar, tegenover 100+ dollar tegenover de kant en klare computers. 

Quantum   3 (1)
Quantum   2 (2)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/11/2021 12:01 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hij werkt!!

De Quantum is een boordcomputer die drogue en main parachute kan deployen. Tevens slaat hij de gegevens van de vlucht op om later te downloaden. 

Zodra je de Quantum aanzet kan je verbinding maken met het SSID. Hierna open je de website die op de Quantum draait. 

Alleen als er een ontsteker op een van de twee aansluitingen zit, dan wordt deze automatisch groen op de website. Zoals je ziet is het bij mij niets aangesloten en geeft hij de twee outputs in het rood aan. 

Een feature van de Quantum is dat de outputs ten alle tijden disarmed zijn, totdat je in de website de code intikt en het system op scherp zet. Pas dan zijn de outputs 'hot'. Daarmee kan je de computer gewoon aanzetten en instellen, zonder kans op een per ongeluk ontsteken van een output lading. 

 

Quantum   1 (6)
Quantum   2 (3)
Quantum   3 (2)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/11/2021 1:27 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Owen, hoe sluit je de ontstekers aan? 

Zoals je weet vlieg ik met Stratologgers van Perfectflite. Die zijn geassembleerd, dus geen solderen nodig (heb ik geen ervaring mee op dit soort printplaatjes). Kost in hun webshop 55 USD, met verzendkosten en invoerrechter erbij totaal ca 80 euro..

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 21/11/2021 4:48 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Aansluiten is een vrije keus. Deze connector is bijgeleverd. Maar ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken. Denk eraan om bedrading te solderen op het bordje. En aansluitingen voor de e-matches buiten de e-bay verwisselbaar te maken. 

Quantum   1 (7)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/11/2021 5:13 pm
Deel: