FTTS-5 13 augustus ...
 
Meldingen
Alles wissen

FTTS-5 13 augustus 2023

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Fly to the Sky-5 op 13 augustus gaat DOOR

  geplaatst in: Fly To The Sky |  2

De lanceerdag gaat door. De weersverwachting is prima. Mogelijk wat wind, dus hou hier met hoogte, parachute etc. rekening mee. We verzamelen om 11 uur, bouwen op en starten lanceren rond 11:30 uur.

We zullen weer bij Henk Meuleman in Laren vliegen, we mogen weer op het grote veld op nummer 95. Voor wie het nog niet kent: het is een enorm groot grasveld, zonder bomen en sloten, dus ideaal voor ons ! Volg de aanwijzingen van het bestuur waar we precies op het veld gaan staan, en uiteraard laten we alles na afloop weer schoon en netjes achter.

Iedereen is welkom om te komen kijken of deelnemen, en elk lid kan weer aan de wedstrijden deelnemen. Ook deze keer verwachten we Tripoli leden. We zullen ons in ieder geval houden aan de grens van de kleine modelraket wat betreft de hoogte (max. 450m), startgewicht (max 1,5 kg) en brandstof (max. 125g).

Uiteraard zullen we je op de hoogte houden of de lanceerdag door gaat. Het weer is zoals gebruikelijk bepalend.

Meld je aan via de app, de mail of het forum zodat we weten met hoeveel bezoekers we rekening moeten houden.

Groet, en hopelijk tot zondag 13 augustus,

 

Bestuur DRRA

 
 
 
 
Dit onderwerp werd gewijzigd 9 maanden geleden 4 keer door admin
Citeren
Topic starter Geplaatst : 02/08/2023 10:03 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Aangemeld:

1) Ben Albers

2) Roland Lemmers

3) Rob Nieuwland

4) Bert Holkamp

5) Merlijn van  Spengen en Matthijs

6) Willem Hol en Faas

7) Frank Bayens

8) Marcel Otte

9) Aad Walrecht

 

 

 

 

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/08/2023 10:04 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Aangemeld:

1) Ben Albers

2) Roland Lemmers

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/08/2023 6:44 am
(@heinrich-frausing-dk)
Lid

I hope you all get a great day. I hope I can come next time 🙂
Heinrich

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/08/2023 12:01 am
admin reageerde
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Net op windfinder gekeken. Ziet er niet gunstig uit met 22km/u en vlagen tot 33 km/u. Wat mij betreft een no go.

Mocht het doorschuiven naar volgende week dan hoop ik er bij te zijn.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2023 9:01 am
DRRA Admin
(@drra_admin)
Eminent Member Admin

Was een geslaagde lanceerdag, zie verslag in de nieuwsberichten.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 14/08/2023 12:32 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vier raketten gelanceerd:

1) Leviathan CTI Pro 29 2G 93G80. Was eigenlijk de bedoeling om een 3G motor te vliegen, maar er zat nog een drukring in het motorhuis voor het gebruik van Estes F15 motoren.  In het veld netjes verwijderen drukring niet mogelijk, dus 2G gevlogen. Runcam-2 mee gevlogen, maar file om onduidelijke reden corrupt. Dual deployment.

2) Supercluster SC-12 met 38 mm staartstuk. CTI Pro38 2G 266H125. Dual deployment. Runcam-2 mee. Goede start, echter motorCATO na 1sec: nozzle eruit. Door de schok is de bevestiging van de dual deployment module uit de adapter gebroken, ik vermoed dat de motor door het huis tegen de onderkant van de DD module is geknald. DD heeft gewoon gewerkt, op apogee (390m toch nog) is de neus/drogue uitgeblazen. Op can 100m hoogte is de DD module uit de raket losgekomen zodat de rompbuis de laatste 100m een vrije val heeft gemaakt. Schade beperkt. De DD module is op 60m gewoon aan het werk gegaan: neuskegel/drogue en DD module zijn keurig op de main zacht geland. 

3) Big Daddy. D12-3. Geen parachute-uitstoot, kruit onvoldoende. Neuskegel heel (in de klei), rompbuis bovenzijde gekreukt. Staartstuk ongeschadigd. Is te herstellen.

4) Tot slot de Kuifjeraket. D12-5 en 2x D9-P. Uitblaaskruit vervangen door ca 0,35g schietkatoen. Strakke vlucht, 3x geslaagde ontsteking Klima. Perfecte landing.

IMG 1029
Supercluster SC 12 FTTS 5 2023
IMG 1030
Leviathan 93G80 FTTS 5 2023

 

Ben Albers

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 14/08/2023 12:59 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De CATO van de SC12 (266H125) blijkt veroorzaakt door een productiefout in de motor.  Aanvankelijk was de veronderstelling dat de motor dor mij niet goed in elkaar gezet zou zijn (geen extra vet op de O-ringen, niet strak genoeg aangedraaid) maar er werd vanuit Tripoli gewaarschuwd voor een probleem met deze motor. Er zou bij een aantal noozles zijn geconstateerd dat er een haarscheur in de nozzle zit, waardoor deze het tijdens de vlucht begeeft. Na overleg met Eurospace is geconcludeerd dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo'n motor heb gehad. Rene levert mij daarom gratis een nieuwe casing, die door het uitblazen van de nozzle zwaar beschadigd is geraakt. Topservice !

Overigens ontdekte ik dat de dual deployment module door de CATO ook was beschadigd: het achterste deel van de parachutemortier bleek iets in elkaar gestuikt. Dat komt ddordat de motor met grote kracht door de rompbuis is geknald, tegen de DD module. Op dat moment is dus ook al de module door de bevestiging gedrukt waardoor deze uiteindelijk tijdens de afdaling los is gekomen uit de rompbuis.

 

Inmiddels heb ik de parachutemortierbuis vervangen, en is een nieuwe rompbuis voor de SC12 in huis. Mooi herstelproject voor de winter.  Net als de Big Daddy....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/09/2023 9:00 am
Deel: