Space Shuttle
 
Meldingen
Alles wissen

Space Shuttle

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

In oktober 1992 was ik met Antoinette in Florida. Natuurlijk was Cape Canaveral een van de hoogtepunten. En toen we ter plaatse ontdekten dat er 3 dagen na ons bezoek aan de Cape een Shuttle zou vertrekken hebben we de rondreis aangepast, en STS-52 zien vertrekken ! Eerst een tele/zoom lens voor m'n toen nog analoge camera gekocht, daar overnacht en 's morgens ging ie.......

Deze winter ben ik m'n hele negatievenarchief aan het digitaliseren, en zo kwam ik de foto's die ik toen gemaakt heb tegen. Hierbij de mooiste..., voor mij nog altijd de meest magische Shuttle lancering foto's...

 

PICT1737
PICT1743
PICT1742
PICT1746
PICT1750
PICT1748
PICT1749
PICT1751
PICT1757
PICT1760
PICT1754
PICT1755
PICT1756
Dit onderwerp werd gewijzigd 3 jaar geleden door Ben Albers
Citeren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2021 1:58 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Moet een spectaculair gezicht zijn geweest om dat in het echt te zien. Kon je het ook voelen dat geluid?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/01/2021 9:44 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Gaaf!!! Wij waren in 2000 in Florida. Lopen we door Orlando en zie ik op een tv opeens een Space Shuttle lancering. STOM!! Zit ik op 200 km afstand, mis ik hem. Weet nog hoe erg ik baalde op dat moment 😉

Mooie foto's. Moet indrukwekkend zijn geweest. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/01/2021 11:00 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi,

wij wisten het ook niet van te voren. In de huidige tijd van internet en informatie bijna ondenkbaar. Wij kwamen er toevallig achter omdat tijdens ons bezoek aan de Cape er borden langs de weg stonden met de mededeling '3 days to launch". We hebben ons reisschema op z'n kop gegooid, en een Holiday Inn geboekt: op bijgaande foto het l-vormige gebouw. Zaten op het balkon van de 1e verdieping met onze neus naar de Cape, 1e rang dus !

image

 De lancering was natuurlijk spannend: in de vroege ochtend liep grasveldje voor het hotel al vol, lokale tv op de kamer ging aan, en de spanning werd stevig opgebouwd. Vooral de weersomstandigheden op een van de nood landingsplekken (als ik me goed herinner Spanje) dreigde roet in het eten te gooien. Op T-9 wordt altijd de aftelklok stilgezet om nog eenmaal alle technische omstandigheden te checken. Die klok heeft lang stilgestaan, en toen er eenmaal werd doorgeteld ging er een juich door het hele publiek !

De lancering heeft bij mij een onuitwisbare indruk achter gelaten, en ondanks dat ook toen al iedereen wist hoe dat er uitziet door foto's en tv beelden is het in het echt heel wat anders.  In de eerste plaats: de kleur van de grote vlammen van de boosters is heel anders dan op de meeeste foto's: voor het oog eerder diep oranje, dan het fel geel/wit op beelden. En het tweede opvallende was dat de Shuttle veel meer recht de hoogte in ging dan ik had gedacht, je stond uiteindelijk behoorlijk omhoog te kijken. 

Vanaf het moment dat de boosters eraf zijn is het visueel niet meer zo spannend, hoewel nog lang de drie witte puntjes van de hoofdmotoren te zien zijn.

Geluid herinner ik me niet als erg spectaculair. Wl herinner ik me dat het bizar lang duurde voordat je eindelijk iets hoorde. Is natuurlijk logisch: ons plekkie was ca 10 km ver, dus het geluid is sowieso al een halve minuut onderweg, en dan is de Shuttle al kilometers hoog....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2021 11:41 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Als ik bij de foto's van het eerdere bezoek aan het space center toe kom zal ik nog wat posten. De bustour kwam ook langs de platforms waar de Columbia natuurlijk al klaar stond.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2021 11:43 am
Deel: