Chute Release in 35...
 
Meldingen
Alles wissen

Chute Release in 35 mm raket

Willem Hol
(@willemhol)
Lid

De Jolly Logic Chute Release is een alternatief voor dual deployment.

De grotere chute wordt met een elastiek en een mini sleuteltje in een slot vastgehouden tot de raket bij daling een vooraf ingestelde hoogte bereikt (stappen van 30 m). Dan springt het slot open en kan de chute ontvouwen. Daarvoor moet de Chute Release met chute wel eerder uitgestoten zijn bij voorkeur samen met een kleinere chute, die direct ontvouwt.

Uitstoot kan gewoon met de uitdrijflading van de motor.

Volgens Jolly Logic is de Chute Release geschikt voor gebruik in BT-60 buis (41.6 mm) en groter. Met de opmerking “May work in some 38mm rockets.”.

Zelf heb ik de Chute Release twee keer met succes toegepast In raketten met 75 mm diameter.

 

Chute Release in 35 mm buis

Ook bij een raket met kleinere rompdiameter kan het gewenst zijn om de daalsnelheid in het begin te vergroten, vooral bij iets meer wind.

Daarom wil ik de Chute Release toepassen in 35 mm Klima buis. De Chute Release zelf past hier in het midden wel in, maar met een chute er op en een dik elastiek zit de combinatie al snel klem.

Daarom heb ik de Chute Release ingebouwd in een constructie, die ook fungeert als zuiger en daarmee de chutes en het elastisch deel van het schokkoord beschermt tegen de hitte van de uitdrijflading.

Het elastiek van de Chute Release is vervangen door een touwtje met een vrij sterke korte trekveer. De trekveer zit met een m3 boutje vast in het onderste deel van de zuigereenheid.

De chute wordt niet tegen de Chute Release zelf, maar tegen de bovenkant van het bovenste deel van de zuiger vastgehouden.

De zuiger moet dus bij het afgaan van de uitdrijflading de chutes naar buiten duwen, waarbij de grotere chute nog vastgehouden wordt tot de ingestelde hoogte bereikt is.

Zie foto’s.

 

Het mini sleuteltje met touwtje wordt via  inkepingen in het bovendeel van de zuiger om de chute geleid en door de trekveer en het slot vastgehouden. Om het sleuteltje goed uit het slot te krijgen is het belangrijk dat de kracht van de veer goed geleid wordt. Daarom loopt het touwtje over een cilinder.

De zuigereenheid bestaat uit twee delen, die 3D geprint zijn. Zie 3D plaatjes.

Een m2 boutje met moer houdt beide delen en de opgesloten Chute Release vast.

De zuigereenheid is verbonden met het kevlar deel van het schokkoord. Ter voorkoming van beschadiging is het schokkoord onder de zuiger ook voorzien van één of meer trekveren.

Essentieel is dat de zuigereenheid gemakkelijk door de rompbuis kan bewegen en dat het mini sleuteltje en touwtje na het opengaan van het slot soepel los springen, zodat de grotere chute zich kan ontplooien.

Het is mijn bedoeling dit tijdens de volgende lanceerdag uit te proberen.

deel boven
deel onder
zuiger met chute release en 45 cm chute a
 zuiger met chute release en 45 cm chute b
Citeren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2022 12:21 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Willem, wat een creatieve toepassing van de JL chute release! Wed dat ze daar zelf nooit op zouden komen! Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe het in de praktijk werkt, maar kan de komende lanceerdag niet komen kijken vanwege vakantie, dus hop het een volgende keer te zien. 

Heb je het geheel al op de grond kunnen testen? 

 

Groet, Ben 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2022 1:40 pm
Willem Hol
(@willemhol)
Lid

Eerste proeven

Op zondag 21 augustus in Laren de eerste proeven uitgevoerd met een voor de Chute Release voorbereide 35 mm raket, MER-35-ChR met C6-5 motor. Schokkoord met twee trekveren.

De eerste lancering zonder logger in de payloadsectie ging redelijk goed, goede start, rechte baan, vrij hoog, goede uitstoot. Zie still uit video van lancering.

De Chute Release was ingesteld op 60 m, maar de ontplooiing duurde wel even; pas op ca 10 m hoogte was tweede chute uit, wel met de draden wat om elkaar heen gedraaid, vermoedelijk door de roll vanwege de licht spiraalvormige vinnen. Zie still.

De twee trekveren waren wel wat uitgerekt, maar heb ik toch hergebruikt voor de tweede lancering ook weer zonder logger. Chute Release nu ingesteld op 90 m.

Opnieuw goede start, redelijk rechte baan. Bij de uitstoot kwamen neuskegel en Chute Release zuigereenheid goed naar buiten, maar de twee trekveren blokkeerden elkaar in de buis. De bovenste trekveer stak waarschijnlijk half uit en omdat de rest geblokkeerd was werd het uiteinde van de veer heel sterk vervormd en ontsnapte daardoor aan de lus van het kevlar schokkoord. Neuskegel en zuigereenheid landen netjes al was de grotere chute niet goed ontplooid. De onderkant van de raket crashte met forse schade. Dit had ik zelf eerst niet door; ik was volledig gefocused op de chutes.

Toepassen van twee al wat uitgerekte trekveren in het schokkoord was dus een slecht idee.

Verder moet ik voor het vervolg meer aandacht schenken aan het op de juiste manier vouwen van de chute op de zuigereenheid.

Positief is wel, dat zuigereenheid bij beide vluchten goed naar buiten kwam en het sleuteltje en touwtje van de Chute Release niet vast bleven zitten.

Wordt vervolgd.

Groet, Willem

20220821 124046 b
 20220821 124046 a
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/08/2022 3:03 pm
Deel: