Meldingen
Alles wissen

Fusion

Pagina 1 / 2
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Spullen stonden al dagen klaar om te starten, vanmiddag eindelijk begonnen.

Dit model wordt weer voorzien van mijn dual deployment systeem, en zoals inmidels meermaals uitgevoerd moet er een adapter gemaakt worden om de module in het model te kunnen plaatsen.

Het systeem is ooit gebouwd in een 2,1" LOC dikwandige kartonnen rompbuis, en om het syteem universeel te houden krijgen grotere modellen zoals deze een verloopstuk.  In dit geval naar 3". 

Op de foto's het resultaat: een stuk 2,1" rompbuis isop maat gemaakt, en aan de onderzijde is een centreerring en een eindplaat gelijmd. In de eindplaat is een soort sleutelgatvormig gat gemaakt zodat de module maar op 1 manier kan worden geplaatst. Dit is nodig omdat de aan/uit schakelaar van de elektronica via een gaatje in de rompbuis bediend moet kunnen worden. Ook het borgplaatje waarmee de dual depoyment module in de houder wordt gefixeerd komt dan netjes op de juiste positie.

Aan de bovenzijde is ook een verloopring gelijmd.  In deze verloopring zal een sleufje worden gefreest waar de module mee in de houder wordt gefixeerd.  En niet te vergeten: er komt nog een opening rond de plaats waar de aan/uit schakelaar van de module zit om deze van buitenaf te kunnen bedienen.

IMG E3878[1]
IMG E3879[1]
IMG E3880[1]
IMG E3881[1]

 

Dit onderwerp werd gewijzigd 2 jaar geleden door Ben Albers
Citeren
Topic starter Geplaatst : 02/01/2022 9:58 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Sleufje gefreest voor borgplaatje.  Dualdeployment module kan nu in de houder worden geschoven, borgplaatje in sleufje draaien (daarvoor is het schroevendraaiergleufje in het aluminium plaatje 🙂 ). Voor de zekerheid kruiskopschroefje aandraaien zodat de boorgplaat is gefixeerd. 

IMG E3882[1]
IMG E3883[1]
IMG E3884[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/01/2022 11:57 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Grote opening gemaakt in dual deployment adapter om na montage bij de schakelaar van het systeem te kunnen komen. Het grote gat is straks niet meer te zien, in de buitenkant van de raket komt een gaatje van een paar mm waar een sateprikker doorheen past voor de bediening.

Een kleine complicatie is dat de rompbuis gedeeld is, en dat het koppelstuk precies op de plek zit waar de DD-adapter moet komen. Hiervoor is de diameter van de voorste centreerring verkleind om in de koppelbuis te passen. Nu is het een kwestie om de boel in een paar etappes in elkaar te lijmen....

Intussen onderdelen voor het motorhuis bekeken. Triplex ringen, en een dikwandige motorbuis. Dat ga ik allemaal met epoxy doen.  Alleen de motor vastzetten wordt gedaan met twee stalen beugeltjes. Denk dat ik daar een mooie retainer voor aanschaf bij Eurospace...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/01/2022 11:58 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Zo, die is besteld: een Aeropack retainer. Ik hoef uitsluitend de body aan te schaffen, ik heb al een raket met de complete assembly, dus die montagering is niet nodig.

Inmiddels heeft Rene de D12 motoren ook weer in voorraad, van D12-3 en D12-5 elk drie pakjes mee besteld 😉

Voorraden voor het volgende seizoen beginnen lekker op peil te komen ...

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/01/2022 12:09 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorretainer ontvangen en aan motorbuis gelijmd, centreerringen aan motorhuis gelijmd

IMG 3899[1]
IMG 3903[1]

 

Dual deployment adapter aan koppelstuk gelijmd

IMG 3900[1]

 

Koppelstuk met adapter on rompbuis gelijmd

IMG 3902[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06/01/2022 11:23 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bij bovenbeschreven lijmklussen is steeds de 5 min Z-poxy gebruikt, behalve bij het inlijmen van het koppelstuk in de rompbuis. Omdat dit een groot oppervlak is wilde ik meer tijd hebben om de boel nog t kunnen manipuleren.  Ik had nog langzame epoxy van Mr Boat in voorraad. Die is na mengen veel dunner en blijft nog uren vloeibaar.  Dus niet geschikt voor rupsen of kleine oppervlakken, maar voor zo'n buis in elkaar lijmen ideaal. Pas de volgende ochtend was alles uitgehard.

 

De Z-poxy heb ik een paar maanden geleden in gebruik genomen, flesjes ongeveer half leeg nu. Vreemd is dat de epoxy inmiddls dik aan het worden is, meer een soort pasta, terwijl de harder nog gewoon vloeibaar is. Er is nog wel mee te werken, maar dat wordt steeds lastiger. Ik vermoed dat de lucht die in het flesje komt ervoor zorgt dat de lijm begint uit te harden. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07/01/2022 12:07 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@benalbers

Een tijdje in bak heet water zetten en je kan weer een half jaar vooruit.

Heet water uit de kraan is heet genoeg.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 07/01/2022 1:57 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hee Roland, dank voor de tip, ik ga het vanavond meteen proberen! 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07/01/2022 3:07 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dat ging supergoed, half uurtje in warm water en epoxy weer helemaal vloeibaar!

 

Meteen bovenste rompbuis op koppelstuk gelijmd.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07/01/2022 11:44 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dual deployment adapter in rompbuis:

IMG E3910[1]

Vin no 1 gelijmd: door de wand montage maakt uitlijning eenvoudig: in lengterichting is verkeerd monteren onmogelijk, alleen de uitlijning op het hart van de raket moet worden gecontroleerd. Er is een keurige uitlijnmal meegeleverd. Gelijmde vin is met een dik elastiek gefixeerd tijdens het drogen.

IMG E3908[1]
IMG E3913[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 08/01/2022 6:00 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
Fusion

Model opgemeten en in Open Rocket ingevoerd om het drukpunt te bepalen. 78,4 cm. Zwaartepunt te bepalen als model klaar is, geladen motor erin, geladen dual deployment unit erin......

Zo ziet ie er nu uit

IMG E3914[1]

Dit model krijgt over een groot deel van de rompbuis een grote wrap, sticker. Dus de rail guides worden nog niet bevestigd. Ook het gat voor bediening switch dual deployment en 4 gaatjes voor drukvereffening worden pas na aanbrengen wrap geboord. Wel is de naad tussen de beide rompbuissecties geplamuurd om een zo glad mogelijke basis voor de wrap te krijgen.  Ik denk dat ik wel het hele model wit ga spuiten voor aanbrengen wrap.

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 09/01/2022 12:46 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hele model geschuurd en dikke laag Gamma primer aangebracht. Zo dik dat alles goed is verzadigd, dus ook zakkers. Maar die laten zich bij deze grondverf goed vlak schuren, en normaalgesproken kan het model hierna ineens worden afgelakt...

 

IMG E3919[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 10/01/2022 11:04 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Gehele model geschuurd, speciale aandacht voor de zakkers in de grondverf. Die zijn keurig gladgeschuurd met een schuurblok en fijn schuurpapier.

Vanmiddag de schuur opgewarmd met een werkplaatskachel. De raket is 'aan het spit' gespoten. Lijkt erop dat deze ineens voldoende is gedekt. Nou is alleen het staartstuk echt van belang: over de rompbuis komt de reeds genoemde wrap.

De neuskegel is ook van een laag voorzien. Die zal nog eens moeten, is nog te ruw.

IMG 3935[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2022 6:55 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hoe is jouw neuskegel? Ik lees dat hij erg ruw is? De mijne was overduidelijk veel te ruw op een schuurmachine gedrukt. De randjes waren zo grof weggeschuurd dat ik hem nooit meer rond kon krijgen. Uiteindelijk is hij de vuilnisbak in verdwenen en heb ik een nieuwe besteld bij Eurospace. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/01/2022 10:29 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Die kegel is inderdaad ruw/slordig geschuurd. Ik heb hem grondig met schuurpapier bewerkt, daarna dik in de Gamma primer gezet, daarna weer geschuurd en nu een laag glanzende lak. Hij moet nog een keer geschuurd en gelakt, want het ziet er nog niet goed uit.

Mocht het niet goed komen, welke kegel heb jij als alternatief gekocht ?

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2022 10:50 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Deze (is dezelfde als op de Bull Puppy):

https://eurospacetechnology.eu/index.php?id_product=1266&id_product_attribute=0&rewrite=plastic-nosecone-30-inch&controller=product

 

Helaas niet op voorraad zie ik nu. Maar na een week aan gepruts met de originele nosecone (Ook ik heb drie of vier keer met primer geprobeerd om het glad te krijgen) was ik het zat. Eenmaal deze nieuwe nosecone op je model en je gooit de originele met plezier bij het grofvuil. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/01/2022 11:00 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ok, die ken ik.....ik kan altijd nog de neuskegel van mijn Bull Pup lenen in dit model.

Ik heb net het resultaat bekeken na de eerste keer aflakken.  Valt me niet tegen, over een paar dagen heel licht schuren en nog eens aflakken. Ik vermoed dat ie dan wel aan mijn norm voldoet....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/01/2022 11:24 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Rompbuis en vinnen prima gelukt. De volgende stap is het aanbrengen van de grote sticker, die over de lengte van de buis de gehele omtrek bedekt. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 10:53 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Het is mij gelukt zonder 1 luchtbelletje of rimpel. Hopelijk heb jij net zoveel geluk 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 12:00 pm
Ben Albers reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Heb nu iets meer tijd om even een stukje te schrijven. 

Gewoon als uitleg hoe ik het gedaan heb, maar er zijn vele wegen die in Rome uitkomen 😉

- Ik heb de sticker met een scalpel en een stalen lat uit het stickervel gesneden, met het papier er uiteraard nog achter. 

- Daarna de sticker met papier rond de raket gerold en exact recht uitgelijnd. 

- Vervolgens 1 lange kant van de sticker met schilderstape op de romp vast gemaakt. 

- Na alles nog een keer gecontroleerd te hebben heb ik de helft van het papier verwijderd (In de lengte van de raket uiteraard. Eerst losgetrokken van de sticker en toen met de scalpel afgesneden. 

- Vervolgens heel voorzichtig vanuit het midden stukje voor stukje naar het uiteinde van de sticker gewerkt. Op een gegeven moment moet je het schilderstape gaan verwijderen. 

- Toen de eerste helft er volledig strak op zat, de andere helft aan papier verwijderd en geplakt. Zeker een uur werk, maar geeft wel voldoening. 

De Youtube video van SBR zegt: Gewoon sticker volledig van het papier trekken, tegen de raket gooien, bubbels open snijden en rinkels zijn gewoon pech.... Niet mijn stijl....

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 3:32 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@owenbosvelt grappig, ik mijn hoofd had ik ongeveer jouw werkwijze gepuzzeld....dat geeft wel vertrouwen 😉

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 3:38 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Grappig!! Het werkt goed!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 3:39 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ik begrijp jouw scepsis over de instructiefilm van SBR :

F

 Dat ziet er niet uit !!!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 3:45 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ohhh en de sticker aan de bovenkant van de raket zo'n 3 mm laten uitsteken en achteraf met de scalpel op maat afsnijden werkt ook super.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 3:52 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Als ik alles bij elkaar optel is deze firma wel erg slordig: neuskegels ruw/grof geschuurd, aanbrengen stickers gepruts en wat mij ook was opgevallen is dat de rompbuis erg slordig op lengte is gemaakt: niet recht en glad.  

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 4:00 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Nu je het zegt: Ja ook ik heb de uiteinden van de rompbuizen moeten nabewerken. 

Even wat goeds: De Fusion raket is als hij eenmaal klaar is met alle extra nabewerkingen wel erg mooi 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 7:31 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De wrap zit erop... gelukt !  Ik zag er een beetje tegenop, maar alles rustig voorbereid: eerst de sticker ruim uitgeknipt, zodat de voorgesneden stickerranden niet geraakt zijn. Rondom overtollige sticker van het ondervel verwijderd. Vervolgens de gehele sticker strak om de buis gewikkeld en uitgelijnd op de deling. Boven en onder gefixeerd met tape zodat het vel niet meer kan verschuiven.  

Over de lengte aan een kant een paar cm ondervel verwijderd, om vervolgens de vrije strook op de raket te strijken. Toen dat eenmaal op z'n plek zat is het ondervel vanaf het geplakte deel een stukje omgekruld zodat er weer een stukje stickerlijm blootlag. Tape verwijderd en mm voor mm de sticker verder op de raket gestreken. 

Resultaat: geen bellen, rimpels en perfect aangesloten op de deling.  Pfffffff opgelucht.........

IMG E3959[1]

Laatste afwerkpunten: gaatje voor bediening dual deployment, 4 gaatjes voor drukvereffening hoogtemeter en natuuurlijk de rail guides en de laatste paar decals....

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 10:35 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ziet er mooi uit 👍 👍 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 10:46 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Heb al verschillende keren gelezen dat een beetje water met een tikkie zeep erin een perfekte manier is om deze grote(re) stickers te bevestigen. Ze blijven namelijk nog even beweegbaar. Dan het vocht eronder uit "vegen" met een (sorry, vlaams woord) aftrekker en het komt goed. Zelf nog nooit getest, ik doe het eerder op de Fusion manier...

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 11:02 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@Frank. Die zeeptruuk ken ik niet...gaat de stickerlijm dan wel goed hechten ?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/01/2022 11:43 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

De zeeptruc is mij wel bekend. Hij werkt perfect, maar NIET op een kartonnen romp. Ook niet als deze in de primer staat. Je rompbuis kan je echt weggooien hierna. 

Maar op een glasvezel of andere waterbestendige ondergrond werkt het perfect. Gewoon water met een scheutje afwasmiddel. De lijmlaag kan hier prima tegen en de sticker is keurig op zijn plek te schuiven totdat je hem aandrukt. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/01/2022 11:54 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ah, dan had ik dat kunnen gebruiken: ik heb de hele raket afgelakt met hoogglans wit....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 18/01/2022 12:01 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@owenbosvelt 't is zeker een mooi model, die sticker geeft het wel een bijzonder strak uiterlijk!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/01/2022 11:41 am
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Neuskegel is zeer licht geschuurd met fijn papier, daarna voor de 2e maal gespoten. Resultaat is goed. Oppervlak is mooi glad geworden, naden op de deling van het gietstuk van dichtbij nog wel te zien, maar dat is bij al mijn raketten, perfect zijn ze nooit, maar voor mijn norm prima...;-)

4 gaatjes van 0,8 mm voor ontluchting geboord en 1 gat van 3 mm voor bediening dual deployment. Dit 3 mm gat wordt voor elke vlucht afgeplakt om ongewenste drukvariaties in de rompbuis tijdens de vlucht te vermijden. 

Laatste klus: rail guides. Vanavond.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/01/2022 9:41 am
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Plaats bovenste rail guide afgetekend, uitgesneden uit grote sticker en onderliggende verf met een schuurroletje/Dremel ruw gemaakt.

IMG E3979[1]

Beide rail guides gelijmd, laatste 2 decals geplakt. Model gereed, eindresultaat:

IMG E3980[1]

Op het model is ook het drukpunt Cp gemarkeerd met een sticker. Voor de zekerheid een volledig geladen motor en dual deployment module plaatsen om het zwaartepunt te bepalen. Het mooie van de Cp sticker is dat een snelle check voor een vlucht heel eenvoudig is.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 22/01/2022 8:32 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: @benalbers

Ik begrijp jouw scepsis over de instructiefilm van SBR :

F

 Dat ziet er niet uit !!!

Precies dat. Daar durf ik mij niet mee in het openbaar te vertonen. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22/01/2022 10:50 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
IMG 3982[1]

Zo is het wel redelijk....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 22/01/2022 10:57 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De tweede vlucht van de Fusion op 9 oktober 2022 was meteen de laatste van deze raket. De parachute-uitstoot heeft niet gewerkt, dat is de eerste keer in ruim 100 vluchten.  Daardoor is de raket neergestort. Rompbuis onherstelbaar beschadigd, 1 vin gebroken.  Nou is de val gebroken doordat de raket door een boom is afgeremd en daardoor met minder snelheid in de grond sloeg. De neuskegel heeft alleen wat lakschade!

Na de landing bleek dat beide uitstootladingen en ontstekers intact waren, en de chutes waren nog opgevouwen. De dual deployment unit zelf is onbeschadigd, en de Stratologger en Minitimer-4 zijn ook onbeschadigd.

Bij opstarten van de Stratologger na de crash werd een foutcode gemeld: een stroomonderbreking tijdens de vlucht!  De oorzaak van deze stroomonderbreking is de explosie van de motor tijdens de vlucht.  De explosie was nadat de voortstuwlading op was en de delay al een paar seconden brandde. De kunststof nozzle is uit de motor geblazen, de casingschroefdraad is een stuk uitgebroken en de retainer is uit de raket gebroken. Retainer en nozzle niet teruggevonden.

Bij de inspectie van de dual deployment bleek dat een van de twee polen van de 9V batterijstekker nogal losjes op de batterij zat. Ik vermoed dat door de klap van de ontploffende motor die verbinding los is geweest.

Fusion cato deel1
Fusion cato deel2
IMG 7796[1]
IMG 7829[1]
IMG 7832[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/10/2022 9:40 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dit model wordt opnieuw gebouwd, hij is te mooi. Uit het wrak is de dual deployment adapter gehaald, de twee alu launch guides en de neuskegel worden hergebruikt. Mijn eigen verslag hierboven komt nu mooi van pas !

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/10/2022 10:10 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Ben raketten en bomen, dat vind elkaar steeds weer door de jaren heen!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/10/2022 10:18 pm
Ben Albers reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Goede service door Eurospace Technology: ik heb de motor misfire gemeld bij Rene, en de kapotte motor en casing aan ET gestuurd. Ofschoon niet helemaal duidelijk is waarom het mis ging heeft Rene me zonder kosten een vervangende casing geleverd ! Dank daarvoor !

 

Groet, ben

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/10/2022 1:42 pm
Merlijn van Spengen
(@vspengen)
Lid

Dat is netjes. Goeie klant zeker 😜

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 07/11/2022 11:33 pm
Ben Albers reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De vervangende Fusion is inmiddels ontvangen, dus dat is een mooi winterproject. Bij het uitpakken zag ik dat ze de neuskegel hebben vervangen door een ander exemplaar. Het was een klassieke, geblazen neuskegel, nu wordt geleverd een in delen 3d geprintte versie. Kennelijk is hun printer te klein en moeten de losse secties aan elkaar geplakt worden. Ziet er nogal knullig uit.

Gelukkig is mn oude neuskegel bij de crash slechts licht beschadigd. Waarschijnlijk ga ik die toch hergebruiken. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/11/2022 12:57 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Daar wordt ik dan toch nieuwschierig van. Wil je een foto van de neuskegel toevoegen?

Als je een emailadres heb van die lui een bericht sturen dat je niet te spreken ben over de nieuwe neuskegel.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 01/12/2022 9:51 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
IMG 8169[1]
IMG 8170[1]

De losse stukken: twee delen geprint en een koppelbuis. Los geassembleerd..

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2022 11:45 pm
Pagina 1 / 2
Deel: