Meldingen
Alles wissen

Fusion

Pagina 2 / 2
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ik ga hem eerst maar eens proberen in elkaar te lijmen, kijken wat het wordt.....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/12/2022 12:14 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@benalbers Voor dat geld had het kwalitatief wel wat beter mogen zijn.

Overleeft het een val van een meter op een harde vloer denk je?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 07/12/2022 6:56 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@rolandlemmers of ie een val overleeft betwijfel ik. In de instructie schrijven ze dat je hem nog met epoxy moet bewerken om hem sterk te maken. Ik vermoed dat ik de oude kegel ga inzetten.  Inderdaad best duur zo.....maar als je hem netjes bouwt is ie wel erg mooi met die wrap/sticker....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07/12/2022 7:39 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Eindelijk de herbouw gestart. Mede door mn eigen bouwverslag hierboven gaat het vrij rap. En de puzzel hoe de dual deployment adapter in te bouwen hoeft ook niet opnieuw bedacht te worden. Ik heb wel definitief besloten die lelijke 3D neuskegel niet te gebruiken. De oude neuskegel wordt hergebruikt.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/02/2023 10:47 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis geassembleerd, met de mooie bijgekochte aluminium retainer met schroefdop. Motorhuis in de rompbuis gelijmd. Dual deployment adapter die uit het gecrashte model is gehaald weer in een koppelbuis gelijmd, en het geheel in de onderste sectie van de rompbuis gelijmd.  Alles met 5 min epoxy. 

Vooral voor het in elkaar lijmen van grote oppervlakken is het gebruik van epoxy ideaal. Eigelijk zou doodgewone houtlijm meer dan sterk genoeg zijn, alleen heeft dat het nadeel dat als je een koppelstuk in een rmpbuis lijmt de kans bestaat dat het onderdeel ineens vast zit voordat het op de juiste plaats zit. De epoxy blijft vloeibaar, de delen kunnen worden verschoven totdat de chemische reactie van de lijm op gang gekomen is.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/02/2023 9:36 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bovenste stuk rompbuis gelijmd op koppelstuk/dual deployment adapter, en een voor een de drie vinnen met epoxy in de sleuven, op de motorbuis gelijmd, model is klaar om te spuiten. Daarna de grote sticker wrap aanbrengen (spannend weer.....), launch guides aanbrengen en gaatjes voor hoogtemeter en schakelaarbediening aanbrengen. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/02/2023 11:00 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Eindelijk voorjaar: hele raket geschuurd en in de grondverf gezet. Ik gebruik Gamma grondverf, die ik meteen een aanltal lagen achter elkaar spuit zodat er een dikke laag ontstaat die na schuren geschikt is om meteen af te lakken. Met deze werkwijze ontstaan altijd wel een paar zakkers , maar die laten zich met een schuurblokje eenvoudig glad schuren. Werkt nog altijd veel sneller dan het aanbrengen van meerdere dunne laagjes..

De oude neuskegel is ook geschuurd en van een nieuwe grondlaag voorzien.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/03/2023 10:55 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Inmiddels is de hele raket en neuskegel afgelakt. Vandaag de grote wrap geplakt. Dat blijft een spannende klus, maar weer gelukt, al is ie net niet perfect, een enkel klein rimpeltje en net niet 100% uitgelijnd. Twee van deze imperfecties zijn weggewerkt door de positie van de twee rail guides juist te kiezen. Foto uitlijning rail guides. 

Ik merkte dat de rompbuis iets langer was, dus ik heb het drukpunt opnieuw berekend door de hele raket opnieuw in Openb Rocket in te voeren. Drukpunt stickertje op juiste plaats geplakt. Stabiliteit gemakkelijk te verifieren in het veld, is o.a. afhankelijk van keuze motor.

Toen ik de rail guides had geplakt realiseerde ik me dat ik het gaatje voor bediening van de dual deployment module nog niet had geboord.  Dat was even een benauwd momentje, als ik pech had zou ik precies daar een rail guide geplakt hebben. Gelukkig niet het geval......pfff....

IMG 9688[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/04/2023 1:30 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@benalbers Die halve millimeter verschil oogt dan als een halve meter als de sticker er net op zit. 🤬 heb ik dan.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/04/2023 11:42 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Te laat voor deze raket maar als je nog een keer zo'n grote sticker heb zeepsop gebruiken dan kan je de sticker verschuiven. Zit de sticker goed dan met een doek het vocht weg wrijven. Probeer maar eens met een kleine sticker om te zien hoe het gaat.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 16/04/2023 11:50 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Roland, ja , dat heb ik ook.  In eerste instantie leek het compleet te gaan mislukken, maar uiteindelijk viel het mee. De eeste Fusion lukte dezelfde werkwijze perfect, dus toen het niet zo lekker lukte heb ik flink zittten zweten.  Mocht ik ooit nog zo'n grote sticker moeten, bijvoorbeeld voor de volgende Fusion (...) zal ik de zeepsoptruuk eens proberen....

De meest opvallende verschuiving (bij de rode lijn) is weggewerkt door daar de onderste rail guide te plaatsen.....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/04/2023 8:23 am
Pagina 2 / 2
Deel: