Supercluster
 
Meldingen
Alles wissen

Supercluster

Ben Albers
(@benalbers)
Lid
Geplaatst door: Ben Albers op 23-06-14 08:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

naar aanleiding van de interessante discussie over de betrouwbaarheid van ontbranding ga ik het volgende model bouwen: een supercluster met 10 Klima motoren.

Het plan is als volgt: een rompbuis van 100 mm met centraal 4 motoren D9-P en daaromheen 6 motoren C2-P. Het model zal voorzien worden van een adapter om wederom de dual deployment module toe te passen.

Met deze combinatie wordt de totale stuwstofmassa 125 gram, en de totale impuls 140Ns.

Wordt vervolgd....

Groet, Ben

yikes | Reactie van: Frank op 23-06-14 16:43 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ok,

Die wil ik zien vliegen 🙂
Kan enkel indrukwekkend zijn...

Supercluster | Reactie van: Ben Albers op 27-06-14 19:56 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

vandaag onderdelen binnen, de rompbuis, de neuskegel en een berg motorhuizen. Wat een enorm ding wordt dat !
Ook motoren erbij. Alleen de triplex delen worden binnenkort door Thuis gelaserd...nog even wachten tot zijn school klaar is..

Groet, Ben

Spelling | Reactie van: Ben Albers op 02-07-14 08:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gaat lekker dit blog.... Thuis = Thijs = zoon....
Die wil ik zien!! | Reactie van: Bart van den Houdt op 03-07-14 20:34 | E-mail: bearrocketry(at)live.nl
Hoi Ben,

Die wil ik graag zien! zou je wat foto's tussendoor willen maken? Ben erg benieuwd erna 

Groet Bart

fotos | Reactie van: Ben Albers op 03-07-14 23:34 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Bart,

ga ik doen. Thijs heeft vandaag alle triplex delen gelaserd, dus dit weekend zal ik waarschijnlijk wel starten met de bouw.

Groet, Ben

Supercluster onderdelen | Reactie van: Ben Albers op 06-07-14 19:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

hierbij een foto van de onderdelen. Vanavond ga ik wat dingen in elkaar zetten....

Groet, Ben


Foto verkleind 600x400 - WebMonteur

Motorhuis | Reactie van: Ben Albers op 07-07-14 08:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

het motorhuis is in elkaar gezet. Deze ga ik niet direct in de rompbuis lijmen maar in een kort stukje rompbuis dat met een verbindingsstuk aan de raket wordt gezet. Zo wordt het onderstuk uitwisselbaar en kan er bijvoorbeeld ook nog een staartstuk gemaakt worden met een MPR-motor.

Groet, Ben

Knutselen | Reactie van: Ben Albers op 09-08-14 12:20 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Wat een wind...helaas geen FTTS...... Nou heeft elk nadeel weer z'n voordeel: lekker verder geknutseld aan de supercluster:
rompbuis afgezaagd en motorhuis ingelijmd, sleuven voor de vinnen ge'dremeld', vinnen lijmen, verloopstuk voor double deployment module gemaakt, kortom: het schiet lekker op. Als het meezit zou 'ie volgende week al eens gelanceerd kunnen worden....

Groet, Ben

Welke lijm? | Reactie van: DRRA-KJ op 09-08-14 16:53 | E-mail: info(at)drra.nl
Welke lijm heb je voor je motorhuis gebruikt Ben, ziet er strak uit namelijk.

Ik lijm de drukringen altijd een mm. naar binnen, zodat je in de naad, die dan ontstaat, nog een lijmrupsje aan kunt brengen. Toch zo ongeveer het meest cruciale onderdeel, waar veel kracht op komt.

Lijm | Reactie van: Ben Albers op 10-08-14 10:54 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

ik gebruik Bison houtlijm Extra Forte. Bij die drukringen breng ik zowel inwendig in de motorbuis als uitwendig op de drukring lijm aan zodat er overal lijm zit na het aanbrengen. Natuurlijk veel te veel lijm zodat de restanten in- en uitwendig direct verwijderd moeten worden. Resultaat is muurvast, en absoluut bestand tegen de max. 3 kg stuwkracht van een D9 motor.

Het complete motorhuis krijgt met het tienvoudige van deze kracht te maken als er gelanceerd zou worden met 10xD9. Ook hier wordt veel aandacht besteed aan de sterkte van de constructie !

Groet, Ben

Bouwresultaat weekeinde | Reactie van: Ben Albers op 10-08-14 20:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dit weekeinde de supercluster afgebouwd. motorhuis voorzien van vinnen, koppelstuk en bevestigingschroeven aan rompbuis aangebracht.
Verloopstuk voor de double deployment parachute-module gebouwd en inmiddels in de rompbuis gelijmd. Deze rust op een ring van een koppelstuk dat eerst in de rompbuis is gelijmd waarna het verloopstuk daar bovenop is gelijmd.
Lanceerbuisjes aangebracht.

Rest het schilderwerk.....


Fotoformaat aangepast - Webmonteur



Stabiel | Reactie van: Ben Albers op 10-08-14 20:40 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Oh ja, ik heb van dit model het drukpunt berekend met Open Rocket en het zwaartepunt bepaald in de praktijk. Het zwaartepunt lgt bijna 10 cm voor het drukpunt, dus is ie mooi stabiel. Het model weegt inmiddels compleet met 6xC2 en 4xD9 bijnaa 1 kg ! Desondanks moet de vluchthoogte ca 350 meter zijn.

Zaterdag lanceren !

bouwen | Reactie van: Anton Keulers op 10-08-14 21:53 | E-mail: anton.keulers(at)gmail.com
Hoi Ben,

Mooi gebouwd, leuk dat je een module hebt die je in verschillende modellen kan inbouwen. ik ben vandaag ook lekker bezig geweest met de bouw van mijn EARS DD-raket, zaterdag wordt die ook gelanceerd.

Groeten,

Anton

Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 11-08-14 08:34 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Anton,

thanks....het is inderdaad wel lekker dat ik die module kan uitwisselen. Inmissels is 'ie ook snel wisselbaar met een eenvoudig blokkeersysteempje.

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat van jouw project. Heb je wellicht al wat foto's enzo voor in je eigen bouwblog?

Groet, Ben

geluid | Reactie van: frank op 11-08-14 15:01 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ik voorspel nu al een indrukwekkend gillende start.
Een D9 snerpt al zo zalig, laat staan 10 stuks 🙂

Begint ook qua prijs aardig in de buurt te komen van een G size reload

Gillen | Reactie van: Ben Albers op 11-08-14 15:46 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Is zelfs duurder.....maar wel uitdagender !!
Afwerking | Reactie van: Ben Albers op 12-08-14 21:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vanavond heeft het model z'n afwerklaag gekregen. De neuskegel is knalrood, de rompbuis wit en de staartsectie blauw.
Bij de Karwei 6 cm plakletters gehaald: op de rompbuis komt de naam van dit model: SC10. Die letters ga ik morgen plakken als de verf voldoende uitgehard is.

Voorafgaand aan de lancering ga ik de motoren reeds van ontbranders etc. voorzien. Dat is veel te veel werk om op een lanceerdag even te doen.

Zaterdag is het model zeker lanceergereed. Nu nog ff mooi weer bestellen....

spektakel | Reactie van: Frank Baeyens op 13-08-14 09:45 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Enkel en alleen voor die lancering zou ik al langskomen. Dat er maar genoeg film en foto cameras aanwezig zijn om de start vast te leggen, want bruut wordt het. Ik vind het fantastisch dat er "freaks" (in de zeer goede zin van het woord) zijn die dit soort dingen bouwen.

Ik ga dan ook van de gelegenheid gebruik maken om de ears module nog eens goed te bekijken.

Overigens, zijn het allemaal motoren met een uitstootlading, of zijn de meeste p-types ? Ik kan me inbeelden dat de uitstootlading van 10 motoren wel eens teveel zou kunnen zijn voor een standaard raket body 🙂

Spek takel | Reactie van: Ben Albers op 13-08-14 12:40 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
...Jah, leuk he.... ik heb ook al veel zin in de luchtdoop van deze jongen.

Overigens heb ik nog niet eerder gevlogen met deze C2 motoren. Het idee is dat de 4 D9 motoren voor een startboost zorgen, de 6xC2 zorgen met hun lange brandduur voor een verlengde stijgfase: de snelheid neemt zodra de 4xD9 uitgebrand zijn weliswaar al af maar uiteraard veel minder.

Alle motoren zijn -P motoren, dus zonder vertraging en uitstootlading.

Vraag aan KJ: volgens de regeling modelraketten mag met maximaal 125g stuwstof gevlogen worden, vandaar deze motorencombinatie. Is het toegestaan om in Wolsum als we 1000 m mogen vliegen ook met meer stuwstof te starten? Dan zou dit model ook nog eens kunnen vliegen met 4xD9 en 6xD3...

Groet, Ben

Gereed | Reactie van: Ben Albers op 13-08-14 18:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Het eindresultaatvrolijk

puik werk! | Reactie van: Anton Keulers op 14-08-14 11:26 | E-mail: anton.keulers(at)gmail.com
Hoi Ben,

Mooie kleurcombinatie. Hoe heb je de stickers/decals gemaakt? Heb je die laten drukken?

Groeten,

Anton

Letters | Reactie van: Ben Albers op 14-08-14 12:37 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Anton,

het zijn plakletters van de Praxis. Gamma heeft ze ook. In wit, zwart en rood in een paar formaten Is veel goedkoper dan iets laten drukken. Het is wel lastiger om alles netjes recht te plakken omdat het losse letters zijn.

Groet Ben

vlag | Reactie van: Frank Baeyens op 14-08-14 14:37 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Gelukkig genoeg heb ik mijn mid power raketje van een Belgische vlag staartstuk voorzien om een tegen statement te maken 🙂 (een zwarte, een gele en een rode vin dus 😉 )
Vlag | Reactie van: Ben Albers op 14-08-14 15:26 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Die van mij speelt op het hoogste punt het hele Wilhelmus !
Voorbereidingen | Reactie van: Ben Albers op 14-08-14 23:11 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Omdat ik optimistisch ben over FTTS-5 ben ik vandaag al begonnen met de voorbereidingen. Het meeste werk was het voorzien van 10 motoren van ontbranders met Ben-ti plaatjes. Ook de parachutemodule is geladen met twee ontbranders, de hoofdchute, schietkatoen etc. Morgen alleen nog neuskegel en loodsparachute vast maken en klaar is ie.

Hopen dat mijn optimisme terecht blijkt....

Groet, Ben

Supercluster op FTTS-5 | Reactie van: Ben Albers op 16-08-14 11:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Helaas, te optimistisch geweest.

Motoren met ontbranders veilig opgeborgen tot de 30e... Ook de geladen parachutemodule blijft geladen. Omdat de chute van zeer soepel dun nylon is gemaakt kan ie gerust weken ingepakt zijn zonder risico op vastplakken oid..

Hpoelijk mooi weer over 2 weken !!

Groet, Ben

Lanceren | Reactie van: Ben Albers op 18-08-14 12:15 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ik zou best wel eerder dit model eens willen lanceren...best kans dat we eens op een geschikte avond naar Almere rijden....

Weet iemand een geschikte lanceerplek dichter bij Maarsen in de provincie Utrecht?

Groet, Ben

Re: Lanceren | Reactie van: DRRA-KJ op 18-08-14 20:13 | E-mail: info(at)drra.nl
Gewoon ff lekker in spanning afwachten tot Wolsum...

Wachten.... | Reactie van: Ben Albers op 18-08-14 20:41 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Wachten...da's nix voor een Albers....

Lancering Supercluster | Reactie van: Ben Albers op 24-08-14 22:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

vanochtend een testvlucht uitgevoerd van dit model op 'ons' lanceerterrein in Almere.
Het was een geweldige vlucht met een indrukwekkende trage start maar het was geen perfecte vlucht.

Er gingen twee dingen niet goed: achteraf bleek dat 1 van de C2 motoren niet was ontbrand. Dit betekent dat de montagemethode nog geen 100% scoort, dus dat is nog steeds voor verbetering vatbaar. Ook de berging was niet geweldig: op het hoogste punt (263 m) werd de neuskegel met loodsparachute niet goed uitgestoten waardoor het model dreigde neer te storten. Gelukkig werd alsnog op 100 m hoogte de hoofdparachute uitgestoten door de stratologger zodat het model alsnog werd afgeremd. Gevolg was wel dat de hoofdparachute zo'n harde schok kreeg dat het schokkoord afbrak. De hoofdparachute is verloren gegaan maar de raket is zonder noemenswaardige schade geland. Achteraf moet worden geconcludeerd dat de hoeveelheid schietkatoen voor de grote rompbuis van 100 mm diameter te weinig is geweest. De Stratologger heeft gewoon z'n werk gedaan bleek uit het log.

Volgende week herkansing. Ik denk wel met 6 x D9 ipv 4x.....



Montage ontbranders | Reactie van: Ben Albers op 28-08-14 08:25 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

thuisgekomen de boel nog eens goed bestudeerd: in ieder geval zijn alle 10 ontbranders keurig ontbrand. Het waren deze keer de gevoelige, met de rode aansluitdraad. Van de ene niet ontbrande motor was de kern van het Benti plaatje er wel uitgeknald of uitgetrokken, maar het onderliggende kruit was niet ontbrand.

Voor de volgende lancering worden weer de gele brugontbranders gebruikt. Ook ga ik vanavond een test doen met de door Klima geleverde 'Zundstabchen' die sinds kort verkrijgbaar zijn als vervanger van kruit...

Lancering Wolsum !

Groet, Ben

zundstabchen | Reactie van: frank op 28-08-14 09:22 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
laat weten hoe die staafjes en de snelle lont werken. lijkt mij (in ieder geval voor de klima motoren) een ideale oplossing....

maar voor jouw cluster, gaat het lint toch een aantal bochten moeten maken 🙂

LINTLONT | Reactie van: Ben Albers op 28-08-14 09:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Frank,

ik ga alleen de staafjes gebruiken als vervanger van het kruit dat ik tot nu toe in de nozzles pers. Ik ga gewoon weer 10 brugontbranders monteren met de Benti plaatjes. De brugontbrander heb ik veel vertrouwen in (tot nu toe 100% succesvolle ontbranding na vele tientallen keren gebruik) alleen de overbrenging van de hitte van otbrander naar de raketbrandstof is nog niet 100%. Dat hoop ik met die staafjes te verbeteren. Uiteraard zal ik de vorderingen hier weer rapporteren.... Dat lint lijkt me inderdaad onhandig voor zoveel motoren....

Groet, Ben

Wolsum | Reactie van: Ben Albers op 08-09-14 18:17 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

plan is om in Wolsum te lanceren met 6 x D9 en 4 x C6, alle Klima P-motoren. Dan blijft 'ie nog onder het toegestane brandstofgewicht. 8 stuks D9 zou ook kunnen, maar het gaat vooral om de uitdaging van 10 stuks synchroon ontbranden....

Eigenlijk zou ik nog met 10 x D9 of 6 x D9 plus 4 x D3 willen vliegen, maar dan moet er een andere vergunning zijn....

Groet, ben

Ontbranders versie 2 | Reactie van: Ben Albers op 09-09-14 21:45 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Zojuist de Klima 'zundstabchen' oftewel 'ontbrandstaafjes' voorbereid voor plaatsing in de motoren. Ik heb de brugontbranders met tape tegen de staafjes gemonteerd zodanig dat er voldoende staafje vrij uitsteekt om onderin de motor te komen. De staafjes bestaan uit een harde kern die het ding stevigheid geven met daaromheen een mantel van zwart kruit en daaromheen weer een dun laagje folie. Het staafje laat zich gemakkelijk klem onderin de motor drukken, eventueel geholpen door een beetje watten. Zaterdag als generale repetitie een van de kleinere clusters zo lanceren, daarna de SC10....

Ben

Wolsum | Reactie van: Ben Albers op 21-09-14 19:14 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

dit model is vorige week in Wolsum gelanceerd. Was wederom een spectaculaire vlucht (

deze keer met 6xD9 en 4xC6, dus uitsluitend kortbrandende motoren. Resultaat was een felle start, een prima vlucht en een goede berging door de dubbele parachute-eenheid. Wel pech dat de raket in de sloot is geland. Motorhuizen beschadigd, maar de rest was ongedeerd.

Na de vlucht bleek dat er slechts 7 motoren waren ontbrand. Weliswaar zijn alle tien brugontbranders afgegaan, maar er zijn 9 staafjes ontbrand en uiteindelijk slechts 7 motoren. De eerdere methode met Bentiplaatjes en geperst kruit gaf een beter resultaat.

Groet, Ben

Voorbereiding FTTS-7 | Reactie van: Ben Albers op 01-10-14 22:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vanavond staartstuk hersteld: er was 1 motorhuis uitgebroken door de kletsnatte motor proberen uit te stoten na de waterlanding. Inmiddels was de boel natuurlijk goed opgedroogd en zat de motor gewoon weer los in de motorbuis. Voortaan dus eerst laten drogen als een model weer in het water zou belanden...

Weer wat geleerd....

Voor de volgende lancering wordt dit model weer voorbereid met Bentiplaatjes, geperst kruit en brugontbranders.

Ben

YES ! | Reactie van: Ben Albers op 11-10-14 19:55 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

op FTTS-7 is dit model gelanceerd met 6xD9-P en 4xC6-P. In een felle flits zijn alle brugontbranders afgegaan, en alle 10 motoren ontbrand! Een zeer snelle start en hoge vlucht (ca 440 m) volgde en daarna weer een perfecte landing met de dubbele parachute-uitstootmodule.

Missie geslaagd, project afgerond.

Groet, Ben

Foto's zie MIJNALBUM pagina FTTS-7 2014

Lancering 2015 | Reactie van: Ben Albers op 19-12-14 09:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

plan is om volgend seizoen dit model op dezelfde wijze tenminste nog eenmaal te lanceren. Een keer succesvol 10-clusteren is natuurlijk wel mooi, maar dat moet vaker kunnen....

Plan is om voor dit model ook een cameramodule te bouwen voor mn HAMA cameraatje. De grote diameter van dit model maakt het mogelijk de camera zo te plaatsen dat deze naar beneden kijkt tijdens de stijgvlucht. Klein projectje voor de kerstvakantie....

Groet, Ben

SC HamaCamera | Reactie van: Ben Albers op 30-12-14 13:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo, lekker vrij deze week. Lang nagedacht over de plaatsing van de camera. De eerste gedachte om recht omlaag te filmen zorgt voor een wel erg grote uitstulping aan de raket. Na wat experimenteren is de conclusie dat een montage onder ca. 45 graden een goed compromis is. De camera is dan geheel ingebouwd, en er is toch een redelijk zicht naar beneden tijdens de stijgvlucht. De cameramodule wordt gemonteerd tussen het staartstuk en de rompbuis in een module die demontabel blijft.

Groet, Ben

SC10 | Reactie van: Ben Albers op 06-02-15 10:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Cameramodule (bijna) klaar: van triplex onderdeeltjes is een soort statiefje/wieg gemaakt waarin het cameraatje met de standaard schroef eenvoudig kan worden vastgezet. De camera kijkt schuin naar beneden door een opening in de rompbuis waardoor er goed zicht is op het lanceerveld tijdens de stijgfase, terwijl er geen uitstekende delen zijn.

Het plan is de SC10, met double deployment recovery en cameramodule te lanceren bij de eerstvolgende geschikte FTTS. Dat wordt mn meest complexe lancering tot nu toe, en dus een waardige afsluiting van de MR-certificering.

Dit model krijgt daarna ook nog een ander staartstuk, met een 38 mm motorhuis. Stukje rompbuis is overgebleven van de bouw van de SC10 en de vinnen en ringen zijn al door Thijs gelaserd.

Groet, Ben

Cameramodule en MPR staartstuk | Reactie van: Ben Albers op 11-02-15 23:07 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Foto's verkleind - WebMonteur

Fotomodule SC10 gereed | Reactie van: Ben Albers op 22-02-15 17:55 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Vandaag de cameramodule voor de SC10 afgebouwd en gemonteerd. Nu moet ik de hele boel inclusief motoren, camera, en double deployment module in elkaar zetten om het zwaartepunt te bepalen en het totale gewicht. Het moet natuurlijk 100% stabiel zijn !

Groet, Ben

Foto te groot. Grootte aangepast door WebMonteur.

Afmeting foto | Reactie van: Ben Albers op 23-02-15 20:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Wat vreemd, bij mij paste hij in beeld zonder de boel te verstoren. Ligt dit aan gebruik van verschillende beeldschermresolutie ??
Stabiel | Reactie van: Ben Albers op 23-02-15 20:45 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Model vandaag helemaal in elkaar gezet met motoren , camera etc.. Weegt 1280 gram, zwaartepunt op 70 cm vanaf de neuspunt. Vervolgens in open rocket het model ingevoerd met 6 vinnen: CP 81 cm en met 4 vinnen op 76 cm. Dat zit dus wel goed. Op naar de lancering...Duimen voor een mooi voorjaar !

Groet, Ben

Staartstuk | Reactie van: Ben Albers op 15-03-15 21:41 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

vandaag het staartstuk voor dit model gespoten. Het is ook met dit staartstuk mogelijk ook nog de cameramodule tussen te plaatsen, lekker universeel dus....

Groet Ben

Re: Afmeting foto... | Reactie van: WebMonteur op 16-03-15 14:26 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
@Ben: Afmeting foto...

In Mijnalbum had je vorige foto een resolutie van 900px × 360px (geschaald naar 640px × 256px, te zien in Mijnalbum). Hier dus 900px breed... da's echt te breed hoor.
Min. 400px X 400px en eigenlijk max. 600px breed. De hoogte maakt niet zoveel uit.

WebMonteur

Certificeringsvlucht 18 april 2015 | Reactie van: Ben Albers op 19-04-15 19:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi, De SC-10 is op FTTS-1 weer gelanceerd. Deze keer met tussen gebouwde cameramodule, 6 x D9 en 4 x C2 motoren. Bereikte hoogte 355 m. Double deployment module,main afgesteld op 200 ft (61 m).

Hiermee is m'n MR afgerond.

Filmpje zie:

Groet, Ben

leuk! | Reactie van: Gerwin op 19-04-15 20:03 | E-mail: gerwin(at)gwbrink.nl
Leuk filmpje Ben, mooie vlucht!
SC-10 MPR | Reactie van: Ben Albers op 18-05-15 09:07 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Het nieuwe staartstuk is voorzien van een motorblokkeerbeugetje, gemaakt van een stripje aluminium. Dit s-vormige beugeltje houdt de motor met 1 schroefje op z'n plaats.

Hopelijk zaterdag lanceren, weer met de HAMA-camera aan boord. Ook weer met de dual deployment parachutemodule.

Groet, Ben

Wolsum | Reactie van: Ben Albers op 25-08-15 23:15 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Supercluster gaat zaterdag ook weer mee. Zojuist 10 motoren geheel voorbereid...
Vlucht 29-8 Almere | Reactie van: Ben Albers op 31-08-15 12:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
YES !!

Wederom succesvolle ontbranding van alle 10 motoren, snelle vlucht naar net onder 450m en keurige dual deployment berging waardoor landing vlakbij.

Nou wil ik het filmpje bewerken en op youtube plaatsen, maar nou valt me op dat na bewerking met het Windows programma er allerlei schaduwbeelden ontstaan in de snelle bewegingen. Iemand een idee hoe dat komt en hoe op te lossen ??

Ander format of programma | Reactie van: Henk Siewert op 31-08-15 14:54 | E-mail: swt(at)swtcomp.com
Hallo Ben,

Ik neem aan dat je het filmpje met Movie Maker heb bewerkt.
Dat programma blinkt niet uit door hoge resolutie enz.
Hoe lager de resolutie (snelheid) hoe meer het programma weglaat of bij een beweging laat staan.
Dat kan tot vervelende schaduwbeelden leiden.
Een alternatief is het gebruik van de gratis VirtualDub : http://www.virtualdub.org/. Bevalt mij nog steeds goed.
Anders even zoeken op : http://sourceforge.net/ - Open source software...

Groet,
Henk Siewert

Film | Reactie van: Ben Albers op 31-08-15 15:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks voor de tip Henk, ga ik proberen. Was inderdaad Moviemaker met die schaduwbeelden....

Groet, Ben

Filmpje | Reactie van: Ben Albers op 01-09-15 22:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Onbewerkt filmpje geplaatst

Middenstuk film raket uit beeld, maar daarna uitwerpen hoofdchute goed in beeld.

Rail buttons | Reactie van: Ben Albers op 08-11-15 18:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag de SC10 voorzien van railbuttons om volgend seizoen te lanceren met de 30 mm lanceerrail. In dit model is het monteren eenvoudig: de diameter is groot genoeg om aan de binnenzijde de boel met de hand vast te zetten.

De rail is voorzien van binnenschroefdraad m8 m.b.v. een machinetap. In de bestaande lanceerinstallatie is een gat geboord. Een draadeind m8 in de rail en een m8 knop maken de boel compleet. Het platform kan nu naar wens voorzien worden van de rail of een naald.

Staartstuk railbuttons | Reactie van: Ben Albers op 18-04-16 13:32 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vorige week bij voorbereiding van de lancering van dit model voor de lancering in Gilze ontdekte ik dat ik het gele 38 mm staartstuk nog niet van een railbutton had voorzien. Nou had ik van de rompbuis de launch lug nog niet verwijderd, dus is 10 april dit model toch nog 1 maal met naald gelanceerd. Gisteren heb ik een rail button op het staartstuk bevestigd, de lug van de rompbuis verwijderd en de rompbuis over gespoten. Zaterdag (hopelijk) voor het eerst lanceren met de hiervoor aangschafte rail..
Lancering FTTS-2 2016 | Reactie van: Ben Albers op 11-05-16 19:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Dat ging in verschillende opzichten maar net goed 

Er bestaat er nog een !! | Reactie van: Ben Albers op 10-08-16 15:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Een auto gespot in Oostenrijk met dit prachtige kenteken !!

zelfs op vakantie | Reactie van: henk op 12-08-16 08:53 | E-mail: dekruijk01(at)gmail.com
Altijd maar bezig met de hobby zelfs op vakantie kan je het niet uit je hoofd zetten.
Als je niet in slaap kan vallen tel je dan schapen of raketten.

Hobby | Reactie van: Ben Albers op 12-08-16 10:15 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Raketten natuurlijk 
Re: Hobby | Reactie van: DRRA-KJvTil op 12-08-16 10:44 | E-mail: info(at)drra.nl
That's the Spirit!

Cameramodule aangepast | Reactie van: Ben Albers op 05-09-16 11:08 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gisterenavond is de cameramodule van de SC10 ook aangepast om de GoPro Session te plaatsen. Was eenvoudig: de schuine wieg van de HAMA camera is afgeslepen en omdat er in dit model voldoende ruimte is kan het originele GoPro houdertje geplaatst worden. Camera kijkt recht naar buiten, dus eigelijk is nu de schuine kijkopening niet meer nodig, maar dat laat ik lekker zitten....
SC10 lancering FTTS-6 | Reactie van: Ben Albers op 13-10-16 15:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Wederom geslaagde 10 cluster lancering, dus weer alle 10 motoren ontbrand(4e maal op rij). Deze keer met 6 stuks D9 en 4 stuks C2, allemaal -P. Het mooie van de C2 motoren is de zeer lange brandtijd. Na opbranden van de 6 stuks D9 is er weliswaar geen versnelling meer, maar doordat die 4 motoren maar blijven branden is het wel heel spectaculair.

Bereikte hoogte 405 meter. Camera is niet mee geweest, wel de dual deployment, dus landing niet ver weg.

Spectaculair slo-mo filmpje van de start zie

Harde landing | Reactie van: Ben Albers op 12-06-18 23:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De vlucht van FTTS-3 2018 met 6xD9 en 4xD3 was geslaagd, tenminste tot aan de landing. Het model landde op een stelconplaat, en het motorhuis is daarbij dermate beschadigd dat deze niet meer is te repareren. Die ga ik toch maar opnieuw bouwen: het blijft toch erg gaaf om af en toe dit gevaarte te lanceren ! Ik ga bij deze gelegenheid eens kijken of er 12 motoren in te maken zijn...
Herbouw | Reactie van: Ben Albers op 14-06-18 00:06 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo, plan is uitgewerkt: er is een nieuwe 4" rompbuis, een koppelstuk, 12 motorbuisjes en drukringen besteld. Een ontwerp is gemaakt voor het nieuwe motorhuis. Daarin komen 8 motorbuizen aan de buitenomtrek en 4 in de binnenring, dus inderdaad een 12 cluster.

De vinnen houden hetzelfde model, echter 4 stuks i.p.v. 6. Wel wordt de vin iets groter,zodat het drukpunt op z'n plaats blijft. Misschien maak ik het staartstuk iets langer zodat er meteen ruimte in is voor de GoPro session...

Motorhuis | Reactie van: Ben Albers op 20-06-18 18:10 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Motorhuis klaar. Vergelijk met origineel aan het begin van dit blog, een subtiel verschil....

Gopro erin | Reactie van: Ben Albers op 24-06-18 11:28 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Bij de SC10 had ik ooit een tussenstuk gemaakt waar m'n HAMA camera in paste. Nou is de HAMA al lang vervangen door een GOPRO Session 4 maar het camerastuk moest hier nog voor aangepast worden. Dat heb ik niet meer gedaan: omdat het staartstuk van de SC10 is vervangen door het SC12 staartstuk heb ik nagedacht om de Gopro hier meteen in te integreren. Dat is gelukt. De camera wordt eenvoudig met twee vleugelmoertjes vastgezet, en zit muurvast. De camera kijkt dan tussen twee vinnen opzij, en waarschijnlijk kan ik optioneel ook het spiegeltje nog moteren om recht naar beneden te filmen.

Fantastisch | Reactie van: Cor Wolters op 26-06-18 11:14 | E-mail: corwolters488(at)hotmail.com
Ben, fantastisch. Cor.
Thanks Cor | Reactie van: Ben Albers op 27-06-18 14:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hopelijk lanceren in augustus....
SC12 | Reactie van: Ben Albers op 29-06-18 20:45 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Het staartstuk is in elkaar gezet. Nu was het plan om de vinnen door de buis heen op 4 motorbuizen te lijmen, maar daardoor zou de camera te dicht op een vin zitten en het zicht belemmeren. De draadeindjes verplaatsen lukte niet echt, dus de vinnen zitten nu gemonteerd precies tussen twee motorbuisjes. Omdat ze toch door de wand gelijmd zijn en er een epoxy-katoenvezel fillet is gemaakt is het toch beresterk geworden.

De rompbuis wordt ook opgeknapt. De SC10 stickers zijn eraf, de lanceergeleiders zijn verwijderd en de buis is opnieuw wit gespoten. Er komt een nieuw SC12 Supercluster logo op en twee aluminium rail guides.

Pauze | Reactie van: Ben Albers op 04-07-18 14:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Staartstuk ruwbouw is gereed, alleen fillets nog schuren, plamuren. Grondverf en blauw spuiten.

Rompbuis is opnieuw wit gespoten, lanceerbuttons zijn verwijderd. rest nog het aanbrengen van de logo's (net binnen) en de lanceergeleiders....

Nu enen pauze in italie...

Eindresultaat | Reactie van: Ben Albers op 09-08-18 22:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

SC12 voorbereiding | Reactie van: Ben Albers op 12-08-18 14:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

SC12 geheel voorbereid voor de vlucht in Wolsum. Het model is voorzien van dual deployment, camera en alle motoren om het zwaartepunt vast te stellen. Het zwaartepunt zit op 26 cm vanaf de onderzijde. In Open Rocket het drukpunt bepaald, dat zit op 22 cm. Tijdens de start schuift het zwaartepunt nog wat naar voren, dus dat zit wel goed.

Model weegt aales bij elkaar 1100 gram. Monteren van de nieuwe ontbranders is erg gemakkelijk. Het tot nu toe gehanteerde principe met Bentiplaatjes enzo is hiermee waarschijnlijk achterhaald. Natuurlijk eerst maar eens zien of alles werkt....

Detail | Reactie van: Ben Albers op 12-08-18 14:53 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Dit detail toont de montage van de 12 ontbranders. Die dingen zitten zo diep in de nozzle en geven een zo felle vlam dat extra middelen voor een betrouwbare start niet nodig zijn...denk ik...

LAncering FTTS-5 | Reactie van: Ben Albers op 26-08-18 18:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Zie link hierboven voor GoPro filmpje.

Vlucht was succesvol. Alle 12 motoren zijn afgegaan, maximale hoogte bereikt, echter de neuskegel kwam niet goed uit, waardoor een zeer snelle afdaling. Model is gered door de uitstoot van de main chute. Slechts een minimale beschadiging op de rand van de rompbuis door de schok van het elastiek.

0,3g schietkatoen voor de grote neuskegel is dus te weinig, volgende keer 0,4-0,5g gebruiken.

FTTS Laren | Reactie van: Ben Albers op 09-12-18 22:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi, tijdens de extra lanceerdag bij Henk Meuleman is dit model wederom gelanceerd. De vlucht was zeer mooi en kaarsrecht, echter 1 van de D3 motoren is niet ontbrand. Latere controle bewees dat de ontbrander niet in orde was. Dat had ik kunnen voorkomen door ze elk even door te meten.. Verder was de ontbranding wederom snel en gelijk, zie op de site van Modelraketten.nl vor een mooie reeks startfoto's.

De landing was helaas in een boom. Ook nu is een lokale boomverzorger gebeld die met een katapult het model uit de boom heeft getrokken. Helaas is hierbij de rompbuis zwaar beschadigd. Een zipper van 10 cm. Maar gelukkig is het model met het nieuwe staartstuk plus dual deploymentmodule plus GoPro camera gered. Boordvideo zie mijn FB pagina.

Zojuist ben ik begonnen dit model te herstellen. De rompbuis wordt vervangen. Het inwendige verloopstuk voor de dual deployment module wordt uit de oude buis overgezet alsmede de aluminium lanceergeleiders. Volgend seizoen gaat deze zeker weer de lucht in !

Kerstknutselen | Reactie van: Ben Albers op 25-12-18 15:49 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Lekker vandaag aan de revisie van dit model gewerkt. De nieuwe rompbuis is inwendig voorzien van een steunring waar bovenop vervolgens het double deployment verloopstuk is gelijmd. De rompbuis is ca 15 cm langer zodat het model niet meer zo kort/gedrongen is als het origineel. Daarna de gaten geboord voor de ontluchting en voor de aan/uit schakelaar van de elektronica. Tot slot is de buis in de grondverf gezet.
Bij Cheapplakletters.nl nieuwe decals besteld, wederom in oranje.

Zo, nu voorbereiden voor het kertfeest met de familie.

Ik wens iedereen fijne dagen !!

Groet, Ben Albers

Verf | Reactie van: Ben Albers op 28-12-18 13:03 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ondanks de lage temperatuur (graad of 3) toch de rompbuis gespoten. Voor de gelegenheid de fietsen uit de schuur gegooid, een werkplaatskachel aangezet en een opstelling gemaakt om de rompbuis horizontaal te kunnen roteren. Hievoor twee passende triplex schijfjes gemaakt op een bezemsteel zie foto's. Tot nu toe hield ik zo'n buis in de hand, maar bij dit formaat buis is dat wel onhandig.

SC12 revisie gereed | Reactie van: Ben Albers op 30-12-18 23:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Zo, de laatste dingen gedaan: decals geplakt, lanceergeleiders geplaatst en bevestigingsgaatjes rompbuis-staartstuk geboord en geschroefd. Klaar voor seizoen 2019

FTTS-1 | Reactie van: Ben Albers op 15-04-19 23:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Model is voorbereid voor FTTS-1 2019. De nieuwe rompbuis is voorzien van de geladen dual deployment module. Voor de drogue 0,4 gram schietkatoen, voor de main 0,23 gram. De motoren worden ook nog voorbereid. De ontbranders worden voor montage in de motoren doorgemeten op juist contact. Doel is een perfecte vlucht.
Citeren
Topic starter Geplaatst : 19/06/2020 3:53 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

 

Almere FTTS-6 2019

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/07/2020 7:43 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bizar, dit bijzondere kenteken kwam ik 4 jaar geleden tegen op een VW, en nu tref ik het op een Audi

8841F67A 5C99 431A 8F2C B56F033D5EE3
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/07/2020 5:34 pm
Owen Bosvelt reageerde
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Ik lees net... kan dezelfde eigenaar zijn. Volgen ze je?

Ze mogen ook hetzelfde kenteken voor 2 verschillende auto's gebruiken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/07/2020 6:30 pm
Ben Albers reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Op 12-9-2021 een mooie vlucht als gast bij Tripoli. Weer eens met 8 D9 en 4 maal D3. Allemaal geplugd natuurlijk. Geweldige strakke vlucht naar ruim 500m hoogte.

Flight 78 SC12 Baarlo 12 9 2021
SC12 3
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/09/2021 11:51 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

In voorbereiding op het volgende seizoen de motorenvoorraad eens bekeken.  De voorraad D-motoren bleek aardig leeg. Vanaag rechtstreeks bij Klima in Duisland nieuwe voorraad besteld: 3 pakjes D9-P en 3 pakjes D3-P. Plan is om de supercluster eens te vliegen met 12 motoren waarvan 8 stuks D3-P en 4 stuks D9-P. Verschillende keren is gevlogen met 4xD3 en 8xD9. Dat geeft natuurlijk een snelle start maar vooral het effect van die lang brandende D3 is erg gaaf.  Ik zal wel eerst even een simulatie doen of 4  x D9 voldoende startsnelheid geeft ....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/12/2021 7:41 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ik vind het beeld van de D3's erg indrukwekkend. Wil het in mijn Saturnus 5 schaalmodel ook gaan doen. Denk dat ik je 12 cluster ga nabouwen in de Saturnus. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23/12/2021 11:22 pm
Ben Albers reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Gaaf...een Saturnus 5 moet wel een cluster zijn !

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/12/2021 12:42 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ja standaard is hij met een 38mm geloof ik. Saai... 😉 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/12/2021 1:32 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
image

Ik denk er nu aan om de SC-12 een keer te lanceren met uitsluitend D3 motoren. Ik twijfel alleen of ie dan op de lanceerrail van 2,5 m voldoende snelheid ontwikkelt voor een stabiele start...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/01/2022 11:34 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@benalbers Geleidelijk er naar toe gaan. Beginnen met 8x D9 en 4x D3. Kijken hoe dat gaat en van daaruit al dan niet verder.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/01/2022 11:39 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ha Roland, je hebt natuurlijk wel gelijk in om het geleidelijk te testen. Nu heeft de combinatie 8 x D9 en 4 x D3 al verschillende keren succesvol gevlogen. Letterlijk als een rechte streep omhoog.  Misschien toch eerst eens vliegen met 8 x D3 en 4 x D9....

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/01/2022 12:07 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

@benalbers Klima zal je danken voor je motorverbruik  🙂

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/01/2022 10:34 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@Frank, ja denk het ook, ik krijg vast een eindejaarsbonus.....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/01/2022 11:31 pm
Deel: