3D-printers?
 
Meldingen
Alles wissen

3D-printers?

Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Vragen voor de bezitters van zo'n apparaat.

Wat voor printer heb je en welke software gebruik je?

Welke printer kan je aanbevelen?

Welke printer vooral NIET kopen en wat mankeert er aan?

Citeren
Topic starter Geplaatst : 02/03/2023 9:13 am
Willem Hol
(@willemhol)
Lid

Hi Roland,

ik heb ruim 3 jaar een Creality Ender-3 pro. Bevalt me goed. Inmiddels meer dan 650 prints gemaakt. De printer staat netjes in een kast met perspex deurtjes.

Als ondergrond gebruik ik een polypropyleen hechtplatform bevestigd met 4 klemmetjes en (indien nodig) 3DLac plus hechtspray.

Ik print vooral met PETG (240 graden extruder temperatuur en 60 graden printbed).

Ontwerpen maak ik in OpenSCAD. Dit lijkt qua structuur meer een programmeertaal dan een CAD-programma. In OpenSCAD kun je ook bestaande ontwerpen in .stl integreren in een eigen ontwerp. De .stl output file zet ik met Creality Slicer om naar een voor mijn printer geschikte .gcode file.

Groet, Willem

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/03/2023 10:28 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Bedankt Willem!

Andere leden met andere hard- en/of software?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 08/03/2023 9:44 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Iemand ervaring met Prusa?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/03/2023 9:50 am
Jasper Schapendonk
(@jasperschapendonk)
Lid

Hoi Roland,

Ik heb zelf een Prusa I3 MK3+ tot zeer grote tevredenheid. (kit versie)

Ideaal voor de starter aangezien het een zeer stabiele machine is welke over het algemeen zeer weinig problemen geeft.

Hij heeft zich ook al zeer goed bewezen in de raket modelbouw voor mij 😉

Print voornamelijk PLA en PETG.

Qua software gebruik ik Fusion 360 van autodesk voor CAD ontwerp ( gratis versie voor thuisgebruik) als je iets makkelijker wilt starten omdat je nog 0 CAD ervaring hebt raad ik Tinkercad (ook van autodesk) aan, deze is gericht op makkelijk toegankelijk voor de jeugd en wordt veel gebruikt in he onderwijs. 

en natuurlijk de prusa Slicer voor het slicen (printerklaar maken) van de printjes.

Verder gebruik ik een raspberry PI4 voor het op afstand kunnen bedienen en monitoren van mijn printer maar dat is al een geavanceerd stapje verder en zeker niet nodig.

Wat vooral niet kopen: Goedkopen "chinese" klonen of B merken, die zijn leuk voor de geoefende gebruiker die weet hoe hij/zij problemen moet oplossen. maar een potentiele ramp voor beginners.

Voor starters is Prusa of een Ender een zeer mooi begin waarbij je ook nog genoeg kan uitbouwen/upgraden om als meer eisende gebruiker verder te gaan (zelf net naar een Revo six hotend omgebouwd om zeer makkelijk nozzels (spuitmond) te kunnen wisselen). 

 

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik ze graag. Direct mailen of appen mag natuurlijk ook altijd.

Ik weet niet of je op de ALV bent 25 maart? anders wil ik je daar best een demo geven, neem ik de printer met toebehoren mee. (kleine moeite).

 

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 13/03/2023 12:31 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@jasperschapendonk Dank voor je antwoord! Ben er bij de 25e. Demo zou leuk zijn!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 13/03/2023 6:37 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Een tijdje terug een bouwpakket van de Prusa mini+ printer gekocht en gebouwd. Vooralsnog richt ik me v.w.b. de CAD-software op freecad. Gisteren een neuskegel geprint. Viel me alles mee hoe dat ging! Er zitten alleen wel een paar naden in waar ik vanaf wil. Dat zal met instellingen in de software wel te verhelpen zijn vermoed ik.

neuskegel

Neuskegel op de gyrocopter-testraket.

testraket
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/06/2023 3:55 pm
Ben Albers reageerde
Deel: