Klima vs Estes
 
Meldingen
Alles wissen

Klima vs Estes

Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

De Klima D motoren zijn 18 mm, daar waar de Estes motoren 24 mm zijn. Nou heb ik wel een verloop van 24 naar 18, maar zijn de Klima D9-7 motoren wel in staat een een model voor een Estes D12-5 te lanceren? Ongeveer 140 gram zonder motor.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 10/07/2020 9:07 am
Willem Hol
(@willemhol)
Lid

Hi Owen,

verstandig en als voorbereiding voor lanceren ook noodzakelijk hier even goed aan te rekenen (of simuleren): snelheden, hoogte,  beste vertagingstijd.

Eigen ervaring: Een Estes QCC Explorer van mijn zoon (184 gram zonder motor, ook bedoeld voor o.a. Estes D12-5) haalde met een Klima D9-5 140 m; neuskegel met chute eraf na ca 1 s op 137 m.

Verstandig om o.a. te bekijken of een D9-5 niet een betere vertagingstijd heeft.

Met vriendelijke groet,

Willem

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10/07/2020 10:47 am
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Moet op zich kunnen, de totale impuls van de Klima motor is20 Ns, die van Estes is minder. Wel is de gemiddelde stuwkracht van Estes hoger (12 vs 9 N),  dus geeft de Estes het model iets meer een schop onder zn kont.... de keus is vooral een kwestie van smaak, Estes geeft een veel langere vlam, wat erg mooi is op fotos van avondlanceringen

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10/07/2020 12:56 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: @willemhol

Een Estes QCC Explorer van mijn zoon (184 gram zonder motor, ook bedoeld voor o.a. Estes D12-5) haalde met een Klima D9-5 140

Das toevallig. Mijn vraag was ook juist met mijn QCC explorer in gedachte. ? 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 10/07/2020 3:16 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Ik vind die diamantjes ijn de uitlaat van een Klima zo leuk, en het geluid, die heerlijke Klima knetter...  Overigens heb al een aantal modellen bedoeld voor een Estes D12 gevlogen op D9, nooit een issue gehad.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30/07/2020 7:16 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Afgelopen FttS voor het eerst een Klima gebruikt. Inderdaad een heel ander geluid. Veel gaver. 

Intussen een mooie adapter ontworpen, waarbij ik niet meer bang ben dat de motor uit de houder wordt gedrukt, zoals bij mijn vorige vlucht. 

Engine   1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 01/08/2020 8:17 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

@owenbosvelt Blijft de raket nu niet gewoon staan op de lanceerstanaard na ontsteking?

Een A/B/C motor past precies in een D motor.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/08/2020 12:37 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Bij mijn vorige vlucht met een Klima had ik hem in een lege D motor gestopt. En dat werkte duidelijk niet. 

Deze adapter klemt de motor voor en achter en in de D motorbuis past hij precies in de ijzeren klem. Voor de zekerheid doe ik daar nog een kleine t-wrap omheen. Dan kan de motor werkelijk geen kant meer op. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/08/2020 8:39 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Ow, het leek alsof de motor aan de zijde waar hij de stuwkracht moest afgeven niks had om tegen te drukken... verkeerd gezien.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/08/2020 10:30 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Ik had Estes motoradapters aangeschaft... beetje een verkeerde keuze want ze zijn langer dan 70 mm en dat past echt niet in mijn zelfgemaakte motorhuizen. Wil een testvlucht maken met een 18mm motor in 24mm huis en denk dat ik maar gewoon een aantal centreerringen van een oude 24 mm motor ga zagen en die aan de 18mm motor lijm... das eenmalig en niet echt een leuke oplossing idd als je vaker een adapter wil gebruiken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/08/2020 10:37 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid
afbeelding

Ik heb nog een oud recept.

Ingredienten:

  •  2 stuks centreer-ring gemaakt van een uitgebrande 24mm motor
  •  1 stuks motorhaak gemaakt van veerstaal uit een versleten autoruitenwisser
  •  18 mm motorbuisje (eventueel zelf rollen mbv een 18 mm motor)
  •  Plakbandje in het midden eromheen.
BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03/08/2020 1:47 pm
Owen Bosvelt reageerde
Oud Member
(@oud-member)
Lid

volgensmij moet er ook nog een drukring bij het recept.

?

Ik ga hem bouwen denk ik. In van die klemdingen voor ordners zit ook mooie stukjes verestaal.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03/08/2020 11:25 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Oeps, ja,ja

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/08/2020 7:25 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Had vorige week zelf ook nog centreerringen gemaakt voor een 18mm motorbuis van een oude 24mm motor. daar had ik dan wel 1 laag papier uit getrokken om hem passend te maken en ben je gelijk van al de Kaliumcarbonaat resten af zonder schuurpapier.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 05/08/2020 6:32 pm
Deel: