Klima E/F
 
Meldingen
Alles wissen

Klima E/F

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ik lees in een mailing van Klima dat ze de goedkeur hebben voor 29 mm motoren, E en F. En er komen diverse nieuwe modellen uit. En dit jaar nog beschikbaar! Zou mooi zijn !!

Citeren
Topic starter Geplaatst : 09/08/2020 10:48 am
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Had het ook al gelezen....  Daar zijn ze volgens mij al 4 jaar mee bezig.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10/08/2020 1:42 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Zou zeker mooi zijn als ze volgend jaar te koop zijn!

Gezien de temperatuur zou het nu toch niets worden met motoren kopen.

Door de warmte en gebrek aan eetlust gaat het geld nu naar het KOUD BIER dieet.

Maakt de warmte een stuk dragelijker.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10/08/2020 4:54 pm
Owen Bosvelt reageerde
Oud Member
(@oud-member)
Lid

In de mailing van Raketenmodellbau Klima is aangegeven dat er goedkeuring is aangevraagd voor 29 mm E en F motoren. Letterlijk: "29mm Treibsätze in E und F zur Zulassung durch die BAM beantragt".   BAM staat voor Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung.

Dus de goedkeuring is aangevraagd, maar die is er nog niet.

Blijkbaar is Robert Klima serieus bezig om E en F raketmotoren op de markt te gaan brengen. Zoiets kan wel een paar jaar kosten.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/08/2020 1:06 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Ik ben is gaan bladeren op internet dit willen ze al vanaf 2013 en tot op heden nog niets. 

Misschien is dit een voorbode dat ze er inderdaad binnenkort mee op de markt komen.

Maar dan het volgende mensen zonder WECG kunnen hier wel eens pech mee hebben de 125 gram regels niet vergeten 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/08/2020 6:34 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

@henkkruijk

Dus?

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 1:33 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ik heb even gemaild met Klima wanneer ze de nieuwe motoren kunnen leveren. Maar het kan inderdaad nog wel even duren. Het feit dat hij er aan werkt is mooi, wat hij tot nu toe gedaan heeft met de 18 mm motoren is natuurlijk fantastisch.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2020 9:47 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

@hanswolff

Dus als ze zwaarder zijn als 125 gram  mag bijna niemand ze gebruiken.

Wel gunstig voor iemand met wecg

 

 

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 4:21 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Een D9 motor van Klima (20 Ns) bevat ca 16 gram brandstof. Dan kan je verwachten dat een Klima E motor iets van 32 gram bevat en een F moter ca 64 gram. Die mogen dus gezien de Regeling Modelraketten in een zgn kleine modelraket (< 1500 gr) gewoon gebruikt worden.

Overigens is de brandstof bij Estes motoren zwaarder. Bijv voor een D12 (16,8 Ns)  is dat  ca 21 gram.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 5:19 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Er zit 38 gram in een estes  E motor 

En geloof me deze zijn zo en elkaar geperst om het gewicht licht te houden waardoor ze zeer onbetrouwbaar zijn.

Denk je nu echt dat een 29 mm E/F 35 gram gaat wegen .

Ik hoop ook echt dat het ze gaat lukken niet negatief bedoelt maar ik ga mijn modellen er voorlopig niet aan wagen

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 7:12 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Ben ,heeft inmiddels zo veel ervaring met motoren van CTI en ik met AEROTECH , dat kan gewoon niet onder de 80 gram anders klapt alles uit elkaar onze reloads van 80 a 155 gram zitten niet voor niets in een alumi behuizing 

En nu willen ze dit in samen geperst karton gaan verwerken hier gaan nog wel wat modellen aan sneuvelen 

Wat is jou gedachte hier over Ben,

Ben ik er nu te negatief over er mag best een discussie zijn toch maar mijn ervaring is na een D9 de geperste rommel voorlopig links laten liggen.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 7:23 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi, niet te verwarren gewicht motor en stuwstofgewicht. Die motor mag een kilo wegen, zolang de brandstof maar minder dan 125 gram weegt.  Als Klima dezelfde brandstof gebruikt is het heel simpel: D9 = 20 Ns en bevat 16 g stuwstof. F is maximaal 80 Ns, en zal dus ca 64 gram stuwstof bevatten, geen probleem dus. Uiteraard zal behuizing voldoende sterk moeten zijn. Maar gezien de succesvolle en zorgvuldige ontwikkeling van hun programma heb ik daar zeker vertrouwen in. 

groet, Ben

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2020 7:52 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Overigens: ik heb inmiddels ca 300 D9 gelanceerd, waaronder een hele berg in 10-12 clusters zonder een enkele cato. Vast wel toeval, maar ik heb wel degelijk D12 Cato’s gehad.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2020 7:56 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

En de afgelopen jaren ook ca 15 stuks Estes F15 gevlogen zonder probleem. Is buskruit in karton....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2020 7:58 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: @benalbers

Overigens: ik heb inmiddels ca 300 D9 gelanceerd, waaronder een hele berg in 10-12 clusters zonder een enkele cato. Vast wel toeval, maar ik heb wel degelijk D12 Cato’s gehad.

Ik denk dat Bert hier een andere ervaring heeft 😉 Maar een uitzondering moet er zijn. Ik heb voor de volgende FttS 12 D9's klaar liggen. Ik heb met de Estes D12 nu 1 Cato achter de rug. Maar die motor was jaren oud en heeft een verhuizing meegemaakt. Dus zou best daar beschadigd geraakt kunnen zijn. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/08/2020 8:27 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Productie is massawerk, daarbij kunnen natuurlijk ook verstoringen optreden met kwaliteitsverlies. Dan is het domweg pech als je er zo een treft .

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12/08/2020 9:35 pm
Merlijn van Spengen
(@vspengen)
Lid

Iemand ooit nog iets gehoord van de Klima E en F motoren?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 19/08/2022 11:41 pm
Deel: