2.6" Glasvezel AGM-...
 
Meldingen
Alles wissen

2.6" Glasvezel AGM-33 Pike

Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Tijd voor een nieuw project. Een volledig glasvezel versie van de AGM-33 Pike (2.6")

Eerst alle onderdelen uitpakken:

Pike   1

Alle onderdelen schoongemaakt met een sopje en daarna nog gepoetst met Alcohol. Glasvezel is best stoffig en ik lees veel verhalen dat als je het niet schoonmaakt, het zich niet goed laat verlijmen. 

Hierna uitgemeten waar de voorste centreerring moet komen. Motorbuis geschuurd en afgetekend. 

Pike   2

Daarna met Rocketpoxy de centreerring op zijn plek gelijmd. Tevens de moeren waar de parachute straks aan vast komt vastgelijmd met JB-welt. Aangezien je hier nooit meer bij kan komen als de raket klaar is, zeker weten dat er nooit meer beweging in kan komen 😉

Pike   3

Voor vanavond weer even voldoende. Morgen verder. 

Citeren
Topic starter Geplaatst : 01/12/2021 10:09 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Wt voor motor gaat daar in ?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 9:16 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

38mm tot een max van 5 grain past in het motorhuis. Een 6G of een 6GXL zouden uit steken, maar dat is ook wel iets te gek denk ik 😉

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 11:18 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dat wordt dan wel een hoogvlieger....wat weegt ie?

Aan je oogbout dus ook iets hufterproofs monteren.....

En chute release mee?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 11:25 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Volgens de fabrikant zal hij 1.2 kilo gaan wegen. Denk dat dat wel ongeveer gaat kloppen. Ja DD middels een kleine chute rechtstreeks aan de neuskegel en een chuterelease voor de main chute. Gaat ook een GPS tracker en 900Mhz zender in de neuskegel krijgen voor het terugvinden. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 1:05 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Vanochtend de voorste vinnen en de motorbuis gelijmd. Omdat ik de achterste centreerring nog niet vast wil lijmen, heb ik er 4 gaatjes in geboord en hier twee stukjes kevlar koord in bevestigd. Ik wil deze centreerring tijdens het lijmen wel op zijn plek hebben, zodat het motorhuis echt recht op zijn plek zit, maar daarna wil ik hem nog kunnen verwijderen om meer epoxy aan te kunnen brengen in de rompbuis. Op deze manier kan ik de achterste ring er weer uittrekken als de lijm van de voorste vinnen droog is. Wel oppassen dat je geen druppeltje lijm op de achterste ring krijgt, want dan ben je de sjaak. 

Pike   1 (1)

De voorste centreerring zit inmiddels muurvast op het motorhuis en het oog voor het schokkoord zit ook goed vast. Ik heb op de motorbuis afgetekend waar de voorste vinnen gaan komen. 

Pike   2 (1)

Nu een flinke hoeveelheid Rocketpoxy aanmaken. Ik heb dit uit de USA besteld en inderdaad, het is loeisterk. Je hebt ongeveer 30 minuten werktijd na het mengen. Zorg er wel voor dat je goed mengt. Zeker 2 a 3 minuten roeren en zorgen dat er niets in de hoekjes van de bodem van de beker blijft zitten. Roeren, roeren, roeren, anders krijg je echt spijt. 

Pike   3 (1)

Met een lange stok een flinke rups epoxy smeren op de plek waar de voorste centreerring komt. Bij het monteren van de motorbuis met voorste ring zal deze de epoxy opduwen en daardoor meteen een goede rups maken voorop de centreerring. 

Pike   5

Nu smeer ik op de motorbuis op de plek waar de voorste vinnen komen een rups epoxy. voor alle drie de vinnen uiteraard.

Pike   4

Vervolgens gaat de motorbuis in de romp en glijdt hij precies in de epoxy welke al in de romp aangebracht is. Hierbij wel opletten dat je zo min mogelijk met de epoxy op de motorbuis tegen de romp aan komt. Anders wordt het een zooitje. Mocht je een ongelukje hebben, ik heb hiervoor een fles IPA alcohol staan. Met alcohol en een tissue kan je ongelukjes snel verwijderen. Hierna de achterste centreerring monteren, zodat de motorbuis ECHT recht zit.Schokkoord heb ik door de motorbuis naar achteren laten lopen. Hierdoor komt er geen epoxy op het schokkoord. Het schokkoord zou er verzwakken op plekken waar Epoxy zit. Hierdoor kan het namelijk makkelijker breken. 

Pike   6

Als laatste de vinnen op hun plek gedrukt. Ik beweeg ze een beetje heen en weer op de motorbuis, zodat ze echt dik in de epoxy rups zitten. Een 3D geprinte fin-aligner erop, zodat ze echt recht zitten en een elastiek erom om ze aan te drukken. Goed opletten dat het elastiek ze toch niet krom drukt. Goed kijken, meten en controleren. 

Nu is het een kwestie van wachten tot de rocketpoxy droog is. Hopelijk vanavond. 

Pike   7
Pike   8
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 1:18 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: @benalbers

Dat wordt dan wel een hoogvlieger....wat weegt ie?

Aan je oogbout dus ook iets hufterproofs monteren.....

En chute release mee?

Overigens bedenk ik mij dat met de electronica en chuterelease die ik van plan ben, de raket eerder richting 1.3, misschien zelfs 1.4 kilo zal gaan. Maar volgens de simulatoren zal hij door dat extra gewicht juist alleen maar nog iets hoger komen. (Meer massa, meer energie?)

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 1:30 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@owenbosvelt 

dat een raket hoger kan komen met meer massa ligt aan de luchtweerstand. Meer massa is meer massatraagheid. Je kan dit in de vluchtsimulator al aantonen, voer een raket in en doe de simulatie steeds opnieuw met een toenemend gewicht vanaf (bijna) nul tot... dan zie je een optimum gewicht..

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 1:44 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

@benalbers 

Iets wat mij inderdaad al opviel. Dit moet qua formule toch ook om te zetten zijn in een formule die dan het optimale gewicht van je raket berekend? Of is dat teveel rocket science?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 1:46 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Eerste fillets zijn gemaakt met Rocketpoxy. Het geeft aan de ene kant lekker veel tijd om mee te werken. Nadeel is dat het na 40 minuten nog aan het wegzakken is. Dus blijven terugduwen op zijn plek en blijven afstrijken. De volgende fillets ga ik slechts aan 1 kant van de vin maken, zodat het echt horizontaal kan leggen en het op zijn plek blijft. 

Toch een bijzonder goed eindresultaat.

Pike   1 (2)
Pike   2 (2)
Pike   3 (2)
Pike   4 (1)
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 5:01 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@owenbosvelt  

Het berekenen van het optimale gewicht moet zonder twijfel mogelijk zijn. Of mij dat met diep weggezakte wiskundekennis lukt? Zal er eens over nadenken...

Tot die tijd is uitproberen in de vluchtsimulator wel zo gemakkelijk...

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 5:15 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Voor de tweede serie Fillets heb ik twee tegenoverliggende vinnen gedaan. Hierdoor ligt elke fillet helemaal horizontaal en zal hij niet uitlopen. Ik zeg: Bijna perfect!

Pike fillets   1
Pike fillets   2
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 10:20 pm
Ben Albers reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Vanochtend het achterste punt voor de railbuttons van schroefdraad voorzien. 

Pike rails   1
Pike rails   2
Pike rails   3
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2021 2:45 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

is dat metalen plaatje aan de binnenzijde gelijmd? IS niet helemaalduidelijk op de plaatjes hoe het werkt...

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/12/2021 5:26 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ja is een M3 lasmoer, welke aan de binnenkant tegen de romp is gelijmd. Met het schroefdraad door de romp naar buiten. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2021 6:32 pm
Ben Albers reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Link naar de moeren...

Ideaal voor het monteren van railbuttons. Tip is alleen wel om voor het lijmen met een M3 tap een keer goed te snijden qua draad. Anders loopt hij zo stroef dat de epoxy nog wel eens wil breken. (Zoals bij mijn Peregrine gebeurde, waardoor je door de achterste centreerring heen moet boren om dit weer te herstellen). 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2021 9:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Owen, ik ben helemaal overgestapt op deze rail guides.

image

Zijn verkrijgbaar voor 8 verschilende buisdiameters van 38 mm tot 7,5". Daardoor heb je altijd een maximaal lijmcontact tussen rail guide en rompbuis. Ik schuur deze guide even schoon, net als de rompbuis. Vervolgens reinig ik de oppervlakken nog met aceton en lijm ik ze 1 voor 1 op de buis. Uitlijnen m.b.v. een aluminium hoekprofiel.

Voordeel van deze dingen is dat er aan de binnenkant van de rompbuis dus niets zit, dus de plaats op de raket is vrij te kiezen....

Koop ze rechtstreeks bij Giant Leap Rocketry, 3,99 USD per paar.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 05/12/2021 12:55 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Alle vinnen zijn gemonteerd en voorzien van Fillets. Fillets maken kost tijd. Met Rocketpoxy kan je eigenlijk maar 1 set fillets per dag doen. Ook ik dacht op een gegeven moment, bijna droog, ik doe nog snel een setje. Hoe voorzichtig je ook bent, op een gegeven moment pak je per ongeluk in een nog niet volledig opgedroogde fillet en dan wordt de ellende alleen maar erger en erger. 

Uiteindelijk erg mooi eindresultaat. Ook beide schroefdraad voor de railbuttons zijn geplaatst. Neuskegel moet nog wat geplamuurd en geschuurd worden en dan is alles klaar voor de primer en verflaag. 

Pike ready   2
Pike ready   3
Pike ready   1
Pike ready   4
Pike ready   5
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 08/12/2021 3:06 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Neuskegel heeft nog wel wat plamuur nodig 😉 

Pike neus   1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 09/12/2021 12:04 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Op een droog moment kans gezien om de Pike volledig in de primer te zetten:

Pike primer   2
Pike primer   1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/12/2021 8:13 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Die fillets zijn wel heel strak geworden !

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/12/2021 10:20 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Het spuiten in camouflage gaat langzaam (maar zeker). 

Kleine tussentijdse update van de paint-job. Snelheid was er even uit door de bestuursvergadering en het jaarverslag. Maar morgen weer vol gas. 

Pike paint   1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/12/2021 1:35 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@owenbosvelt Ik vind die camo erg mooi, hoe doe je dat patroon zo aanbrengen?  Uit de vrije hand? Of een mal?

Ik heb het ooit geprobeerd op mijn oude Estes V2, maar dat was meer een gevlekte koe geworden dan een mooi camo patroon...

V2

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/12/2021 11:05 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Eerste poging was uit de losse hand met de airbrush. Totale mislukking. Dus vandaar de achterkant nog niet klaar, daar heb ik uiteindelijk de schuurmachine opgezet en opnieuw begonnen vanaf primer. 

Daarna op internet een aantal plastic mallen gekocht met golven en bochtjes. Daarmee weer een paar mallen op papier getekend en uitgeknipt. Later ook gewoon de plastic mal tegen het model en telkens wat verdraaien. Beide gaat erg goed. 

Pike camo   1
Pike camo   2
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/12/2021 11:42 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Echt mooi geworden!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/12/2021 11:46 am
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

En weer een stukje verder met de Camo. 

FFCF9144 0F77 4583 8FAD 9E44D7F66044
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 26/12/2021 12:36 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Vanochtend enkele bruine vlakken gemaakt. Het afplakken duurt ongeveer 5 keer langer dan het spuiten, maar juist het geduld is wat je uiteindelijk ziet in het resultaat. 

Met de airbrush is er nauwelijks overpray, waardoor het goed binnen te doen is. Alleen al het plakband en malletjes werk geeft heel veel troep. 

Pike Brown   1
Pike Brown   3
Pike Brown   4
Pike Brown   6
Pike Brown   7
Pike Brown   2
Pike Brown   8
Pike Brown   9
Pike Brown   5
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 26/12/2021 2:42 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Regelgeving modelraketten schrijft voor dat je je raket voorziet van contactgegevens. Vaak aan de binnenkant. 

Maar goed, het kan ook in stijl!! 😎 

Pike decal   1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 26/12/2021 5:28 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Het spuitwerk is klaar (Alleen nog matte blanke lak, maar dan moet het net even warmer zijn buiten).

Uiteindelijk heeft de Camo spuitklus 2 weken en 5 dagen geduurd. Wat een klus...  

Pike Camo Klaar   1
Pike Camo Klaar   2
Pike Camo Klaar   5
Pike Camo Klaar   6
Pike Camo Klaar   3
Pike Camo Klaar   4
Pike Camo Klaar   8
Pike Camo Klaar   7
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 28/12/2021 4:47 pm
Deel: