Meldingen
Alles wissen

EAMM-2 A

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Geinspireerd door de ervaring van 14 november 2021 ga ik de bestaande tweetrapsraket uitbreiden met een alternatieve 1e trap.  Dit wordt een 3" LOC buis, met een verloopstuk naar 2,1" LOC buis. Op het verloopstuk een kort stukje 2,1 buis waar de bestaande 2e trap in past.  De nieuwe eerste trap krijgt een enkel 29 mm motorhuis voor een CTI motor met klassieke parachute berging.  Eigenlijk een simpele standaardraket, dus geen kans op een booster die uit elkaar valt door een enkele cato motor...

Citeren
Topic starter Geplaatst : 17/11/2021 11:39 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bouw is gestart. De 3" buis had ik nog in voorraad, verloopstuk is binnen en onderdelen voor het motorhuis zijn bij Eurospace Technology gehaald: een 29 mm motorbuis, adapterringen 29- 3" en een Aeropack motorretainer. 

Het ontwerp:

EAMM 3

Eerste trap krijgt 4 vinnen, in dezelfde vorm als de vinnen van de 2e trap. In deze tekening is het zwaartepunt niet van belang: dat zal in de praktijk bepaald worden.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 28/11/2021 6:38 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis in elkaar gezet

IMG E3720[1]

 

Verloopstuk voorzien van stukje 2,1" LOC buis waar de motorhouder van de 2e trap in past.

IMG 3721[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 28/11/2021 6:54 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Een interessante vraag is wat de startende 2e trap motoren voor schade aan het kunststof verloopstuk kunnen veroorzaken. Om dat te voorkomen ga ik sowieso nog een schijfje triplex onderin het koppelstuk lijmen. En in de tussenliggende ruimte komt een plukje schietkatoen van ca. 0,5 gram.  Als de ontstekers afgaan zal deze pluk door de vonken van de onstekers worden aangestoken en voor een krachtige scheiding van 1e en 2e trap zorgen, nog voordat de drie D9 motoren van de 2e trap op volle sterkte branden. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 28/11/2021 8:04 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Rompbuis op lengte gemaakt.  In open Rocket wordt als je een print maakt van je ontwerp meteen een setje tekeningen op schaal afgedrukt van de onderdelen zoals de vinnen, de uitslag van het verloopstuk en de neuskegel. De vin van de booster is uitgeknipt en op de foto erbij gelegd.

De vinnen van de booster worden gemaakt van 3 mm vliegtuigmultiplex, en natuurlijk door de wand. Tot nu toe heb ik de sleuven met een Dremel slijpschijfje gemaakt, maar eens denken over een nauwkeuriger methode om de vinnen nog rechter op de rompbuis te krijgen.  Misscien snijden met een scherp hobbymes langs een hoekprofiel.

IMG E3723[1]

De nieuwe eerste trap vergeleken met het eerste clustermodel. 

Ik heb inmiddels 29 mm, 3 grain CTI motoren aangeschaft voor deze eerste trap. De eerste trap zal worden geborgen op de klassieke wijze, met een enkele parachute die door de CTI motor wordt uitgeblazen. Afmeting en tijdvertraging nog te bepalen. Het kruit zal weer worden vervangen door schietkatoen.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/11/2021 12:20 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

> nauwkeuriger methode ...

Met hoeklijn en potlood aftekenen waar de sleuven moeten komen en dan met een vers mesje de sleuven snijden.

Uit de vrije hand gaat in mijn ervaring beter als het mes langs de hoeklijn trekken.

Als de rompbuis wat groter in diameter is vind ik het handig om de rompbuis op de plek waar gesneden gaat worden op te vullen met

bv opgerolde vellen printerpapier of een paar opgerolde kranten o.i.d..

De buis vervormd dan minder tijdens het snijden en heeft wat meer massa waardoor de buis minder verschuift met het snijden van de sleuven.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30/11/2021 11:05 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Een tijdschrift werkt het beste. Al een tijdje geleden dat ik het voor het laatst toegepast heb.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30/11/2021 2:37 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Thanks Roland, ik ga snijden maar eens proberen. Ik heb een stukje dikwandige PVC buis gevonden die goed in deze rompbuis past als snij-ondergrond..

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/11/2021 4:13 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dat ging prima...

IMG 3726[1]

75 mm PVC buis nog met een paar lagen papier omwikkeld zodat deze goed in de rompbuis past. Scherp hobbymes wel langs een aluminiumprofiel getrokken. Geduld was wel essentieel: niet ineens door de buis gesneden maar telkens wat dieper tot de buis doorgesneden was.

Bij een houthandel een paar plaatjes 3 mm vliegtuigtriplex besteld,  hopelijk morgen verder...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 01/12/2021 12:28 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vandaag 3 mm vliegtuigmultiplex ontvangen. Dat is erg stevig spul, en de vinnen helemaal met een hobbymes uitsnijden lijkt me een hele uitdaging. Ik had al eens gekeken naar een cirkelzaag opzetstukje voor m'n Dremel, en dat heb ik aangeschaft. Dat was een goede keus: zaagt mooi strak en gemakkelijk.  Vinnen alle 4 uit 1 stuk gezaagd. 

IMG E3743[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 01/12/2021 11:31 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Model al even samengesteld: wordt een indrukwekkend geheel...

IMG 3747[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 01/12/2021 11:34 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Ziet er zeker indrukwekkend uit. Iets van 1,2 m lang?

Ik zag hierboven dat je een 3 grain CTI motor had gekocht.

Welk type?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 9:35 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Roland,

het ding is inmiddels gegroeid tot 1,5 m...

Ik heb drie verschillende  29 mm 3-grains aangeschaft: classic, skidmark en white longburn. Zitten allemaal op de grens van G/H. Brandtijd verschilt nogal, en pas als de raket helemaal klaar is en geladen met Gopro, dual deployment,berging 1e trap weet ik wat het totaalgewicht is. Dan bepaal ik welk van deze motoren meest geschikt is.  

In theorie zou ik zelfs de 1e trap ook kunnen voorzien van dual deployment, ik heb tenslotte twee van die modules. Maar ik verwacht dat de eerste trap nog niet te hoog komt, en natuurlijk maakt de extra module de raket nog zwaarder.   Eerst maar eens de simulaties doen....

Model kwam in de oude configuratie al op 600m, en heeft zo twee maal in Wolsum met een hoogtedag (1000m) gevlogen.   Ik vermoed dat de nieuwe configuratie hoger gaat. De 6 motoren in de cluster hadden ca. 110 Ns impuls, de 3 grains dus rond 160 Ns.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 10:01 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis is voorzien van een oogbout, en daar aan is een stuk dik kevlar koord gemonteerd. Lengte van het koord is zo gekozen dat er buiten de raket een elastiek aan kan worden gezet/vervangen, motorhuis kan nu worden ingelijmd.

IMG 3750[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/12/2021 10:57 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Handig dat opzetstukje voor de Dremel! Had ik nog nooit gezien. Een jaar geleden geïnvesteerd in een CNC frees en lasercutter. Maar staat nog steeds op zijn eerste gebruik te wachten 🤣 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/12/2021 3:02 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis is in de rompbuis gelijmd met epoxy.  Vandaag de vinnen maatvoering gecontroleerd en waar niodig beetje gecorrigeerd zodat ze alle 4 goed tegen de motorbuis worden gelijmd. 

Weer een opstelling gemaakt om de vinnen netjes haaks te lijmen. Dankzij de sleuven is het alleen maar nodig de tegenover elkaar liggende vinnen in hetzelfde vlak te krijgen. Dat doe ik met behulp van twee even hoge blokken, in dit geval twee laatjes uit een klein IKEA kastje...

IMG 3751[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03/12/2021 2:41 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Alle 4 vinnen geplakt..en meteen ook de twee rail guides aangebracht.  Eerste trap gereed voor de spuiterij....

IMG 3753[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2021 12:49 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ziet er goed uit! 👍 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/12/2021 2:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Waardeloos weer voor buitenactiviteiten, perfect weer voor raketgeknutsel...

Geheel geschuurd, en 1e trap en koppelstuk in een dikke laag Gamma primer gezet. Ik spuit deze verf zo dik dat het hout en karton quasi doordrenkt zijn, en dat er diverse zakkers ontstaan. Dat ziet er niet uit, maar als dit uitgehard is gemakkelijk glad te schuren en daarna gereed voor aflakken.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 04/12/2021 5:16 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Waar doe je dat spuiten? Buiten regent het en binnen geeft het zo'n rotzooi. Spuiten is momenteel mijn grootste probleem... (Vanwege het weer)

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 04/12/2021 11:30 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ondanks de regen en kou toch aan het spuiten: fietsen uit de schuur, werkplaatskacheltje een uurtje van te voren aangezet, en een hoekje vrijgemaakt. Nevel trekt wel door de hele schuur, dus er komt wel wat waas over wat er nog in de schuur staat, maar dat is los stof dat niet hecht en er zo afgeveegd wordt. Niet ideaal, maar je wil toch verder...

Ik laat de grondverf een paar dagen uitharden, intussen nadenken over de kleur voor de booster....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/12/2021 12:40 pm
Owen Bosvelt reageerde
Deel: