Meldingen
Alles wissen

EAMM-2

Ben Albers
(@benalbers)
Lid
Geplaatst door: Ben Albers op 15-09-13 21:51 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi all,

het seizoen nadert snel z'n einde...hopelijk nog 2x lanceren....

Er zijn alweer plannen voor een nieuw winterproject: de EAMM-2. Het wordt wederom een tweetrapper waarvan de 2e trap deze keer zal worden ontbrand door m'n minitimer. De eerste trap zal net als m'n EARS-1 een cluster van 3 D12 motoren hebben. Twee stuks zullen -0 motoren zijn die ervoor zorgen dat de 2e trap wordt weggeblazen zodra de 1e trap is uitgebrand. De derde motor is een D12-3 in een 25 mm rompbuis die in het inwendige van de 1e trap wordt gemonteerd met daarin de parachute voor berging van de 1e trap.

De reeds losgekoppelde, vrij vliegende 2e trap wordt vervolgens door de op 2,5 sec. ingestelde timer ontbrand. Een echte 'air start' dus. De 2e trap wordt vervolgens op de normale manier geborgen.
Ik moet nog vaststellen welke diameter motor ik in de 2e trap ga gebruiken. De 2e trap wordt vrij zwaar omdat deze de timer en de batterij bevat. Het zou zelfs een cluster kunnen worden.

Zodra er gebouwd wordt zal ik dit weer in dit blog, meyt foto's bijhouden....

Groet, Ben

EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 28-09-13 14:20 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi,

Dit project gaat de winter niet halen.... bouw alweer vrij ver gevorderd. De verschillende componenten zijn gereed.

Voor de eerste trap is het clustermotorhuis klaar, waarvan een buis verlengd is voor de bergingparachute. De verlengde buis wordt afgesloten met een dopje dat de parachute beschermt als de D12-0 motoren doorbranden.

De tweede trap krijgt een uitwisselbaar motorhuis, voor 1x24 mm motor of 2x18 mm. Het motorhuis wordt vastgezet met nylon schroefjes.

Het elektronicacompartiment met de timer, batterij en hoofdschakelaar is zo gebouwd dat de uitblaasgassen voor de parachute via een 25 mm buis dit compartiment kunnen passeren.

In bijgaande foto de diverse delen in een sort 'exploded view' met toelichting.

Groet, Ben

Knap hoor. | Reactie van: Cor Wolters op 28-09-13 21:29 | E-mail: corwolters488(at)hotmail.com
Ben, het ziet er schitterend uit!
EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 29-09-13 15:38 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Dank je Cor. Ik moet nog wel eens denken aan de discussie op dit forum over de complexiteit van projecten met electronica. Ik was daar ook erg huiverig voor omdat ik zelf geen enkel verstand heb (en misschien ook niet de interesse) van electronica. Toen bleek dat er op dit vlak gewoon componenten te koop zijn en bleek dat dit ook nog eens goed werkend spul is werd ik erg enthousiast. Ik vergelijk het maar met de moderne PC: die hoef ik ook niet meer zelf te bouwen om er gebruik van te kunnen maken...

Afijn: bouw vordert gestaag.

Ik voeg hierbij nog een vluchtsimulatie, waarbij de eerste trap is voorzien van 3xD12 en de tweede trap van 1xD12. Tussen het loskomen van de tweede trap en de ontbranding is ca 1 seconde. Zie grafieken....

EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 01-10-13 11:20 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi,

inmiddels is de 2e trap voorzien van sleuven voor de vinnen, diverse montageschroefjes voor het motorhuis en het electronicacompartiment. De vinnen voor 1e en 2e trap zijn ontworpen m.b.v. Open Rocket. Er is alleen gebruik gemaakt van de berekening van het drukpunt. Het zwaartepunt is veel te complex door de hoeveelheid onderdelen, dus dit is gewoon in de praktijk vastgesteld door alles in elkaar te zetten.

Thijs gaat vandaag de vinnen en de ringetjes voor de 2e trap cluster lasersnijden. De tweede trap kan dan ook uitgerust worden met 2x D9-5 motoren !

Hoop alles gereed te hebben op 12-10 al te kunnen lanceren.

Test 2e trap cluster | Reactie van: Ben Albers op 07-10-13 19:08 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi,

voordat ik (hopelijk zaterdag) deze tweetrapper lanceer heb ik een test uitgevoerd. Het doel van de test was meerledig:
1) lukt het om een cluster te ontbranden met een 9V batterijtje met de Minitimer en brugontbranders? en 2) is de methode voor montage van de brugontbrander goed genoeg ?

Resultaat is positief, zie testfilmpje. Te vinden als je op youtube zoekt naar DRRA, daar kom je mijn filmpjes tegen op BF Albers.

Zaterdag is het plan om eerst te lanceren met een enkele D12 in de 2e trap, en als dat allemaal goed gaat is de bedoeling nogmaals te lanceren maar dan met 2 x D9 (Klima). Model zal nog niet helemaal geverfd zijn maar wel klaar voor de eerste testvluchten...

EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 12-10-13 21:33 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
YES!
De twee geplande vluchten zijn uitgevoerd en precies gegaan als bedoeld.
Na de eerste vlucht is het motorhuis(met 1xD12) van de tweede trap vervangen door een motorhuis met 2xD9 Klima. De bekabeling tussen timer en motorhuis was door de uitdrijflading aan elkaar gesmolten, dus de draadjes zijn voor de zekerheid vervangen om kortsluiting te voorkomen.

De fotoreeks is van de 2e vlucht, waarop achtereenvolgens te zien is hoe de tweede trap wordt weggeblazen door de 1e en hoe de 2e trap vrij vliegend ontbrandt. De kenmerkende felle Klima vlam is goed te zien.

Zie: www.drra.mijnalbums.nl

EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 28-10-13 21:04 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl

Zo, het model is geschilderd ...

knap werk! | Reactie van: Anton Keulers op 29-10-13 21:29 | E-mail: anton.keulers(at)gmail.com
Ben,

het is echt een prachtig ingenieus model!

groetjes

Model | Reactie van: Ben Albers op 30-10-13 00:04 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi Anton,

dank je....ik heb dit jaar wel erg veel lol gehad in het verzinnen en uitvoeren van deze projecten, en volgens mij ben jij ook lekker bezig geweest dit jaar !

Groet en tot volgend seizoen!

Ben

Filmpje lancering oktober 2013 | Reactie van: Ben Albers op 03-02-14 13:12 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi all,

in heb eindelijk toch maar gezwicht voor Facebook.... en tot mijn blijdschap vond ik een mooi filmpje van de lancering van mijn tweetrapper op de Facebookpagina van Henk Boshuijer. Mooi filmpje Henk! Kan je dat filmpje ook linken naar de pagina van de DRRA ??

Dit filmpje is van de eerste van twee lanceringen, met 1xD12 in de 2e trap. Alles functioneerde perfect, maar wat me opviel bij zowel dit filmpje als mijn eigen foto's van de 2e lancering is dat de 2e trap direct na ontbranding even een kleine slingerbeweging maakt. eerst dacht ik dat de 2e trap niet stabiel bleek, maar de verklaring zit in de montage van de ontbrander. De startende motor moet zich even door de montageplaat heenbranden waardoor de vuurstraal kort wordt afgebogen. Nou gebeurt dit ook op het lanceerplatform bij de eerste trap, maar het effect wordt dan gecompenseerd door de lanceernaald. De tweede trap start in vrije vlucht waardoor iedere afwijking van de rechte uitstoot direct een koersafwijking geeft.

Vooralsnog geen probleem, maar wel een interessant punt om verder te bestuderen en mogelijk te verbeteren....

Groet, Ben

Filmpje | Reactie van: DRRA-KJ op 03-02-14 18:19 | E-mail: info(at)drra.nl
Waar staat dat filmpje dan Ben?
Filmpje | Reactie van: DRRA-KJ op 03-02-14 18:22 | E-mail: info(at)drra.nl
Aah, toch nog gevonden.

Filmpje | Reactie van: Henk Boshuijer op 03-02-14 19:58 | E-mail: boshuyer(at)euronet.nl
Hoi Ben,
Ik zal proberen het filmpje te linken naar de Facebook- pagina van de DRRA. Heb dit nog nooit gedaan, dus moet het even uitvogelen....
Groetjes Henk Boshuijer
Demo uitdrijflading | Reactie van: Ben Albers op 04-03-14 08:11 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi all,

op 22 maart zal ik de tweede trap van dit model gebruiken voor een demo van de parachute-uitstoot met flitskatoen. De minitimer-4 zal voor deze gelegenheid worden gebruikt om de uitstootlading te activeren waarbij de startversnelling wordt gesimuleerd door het model kort rond te slingeren..

Groet, Ben

EAMM-2 | Reactie van: Ben Albers op 22-05-15 18:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

zondag gaat deze weer eens de lucht in. De tweede trap gaat met een cluster van 2 D9 motoren gemonteerd met Benti plaatjes.

Verder zijn alle 5 motoren voorzien van schietkatoen ipv het eigen kruit. Doel is de vervuiling in het inwendige van beide trappen te minimaliseren.

Groet, ben

EAMM-2 FTTS-2 2015 | Reactie van: Ben Albers op 25-05-15 09:20 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Hi,

lancering gefilmd vanaf de grond en met de boordcamera. Zie links...

Op zich prima vlucht, wel heeft de 1e trap een harde landing gemaakt: de inwendige 25 mm buis waarin de chute zat is door de ca 6 eerdere lanceringen blijkbaar zo verzwakt geweest dat deze gebarsten is bij de uitstoot van de motor. Gelukkis slecht lakschade, en uiteraard moet die inwendige buis vervangen worden.

De 2e trap is in het riet net naast de sloot geland, je ziet op de laatste beelden nog het water onder het riet....

Groet, Bem

Reparaties | Reactie van: Ben Albers op 25-05-15 22:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De 1e trap is hersteld. Ik had nog een 25 mm buis in voorraad. De kapotte buis is uit het model geschuurd/gedremeld en de vervanger is op zn plaats gelijmd. Drukring er in gelijmd en klaar is ie weer. Meteen de hele 1e trap opgeschuurd en over gespoten. Zwart was op, dus nu is ie blauw.....

Oh ja, ook de afgebroken vin van de Blue Moon is ook weer geplakt.

Op naar FTTS-3 

Aanpassing | Reactie van: Ben Albers op 01-11-15 15:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dit model wordt deze winter voorzien van 3 boosters rond de 1e trap om het model met de camera in de 2e trap een extra startboost te geven. Met 3 motoren was het een beetje mager, gewicht van dit model is best groot. Ook voor de 2e trap wordt er nog extra motorhouder gebouwd zodat daar 3 motoren in kunnen.
Lauch rail ? | Reactie van: Ben Albers op 01-11-15 15:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Het enige probleem is dat de gewenste ombouw naar een launch rail eigenlijk niet gaat: er blijft te weinig ruimte over tussen de vinnen/boosters. wordt dan toch een naald, wellicht launch lugs nog meer verstevigen...
Railbutton | Reactie van: Klaas-Jan op 02-11-15 12:54 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Je kunt ook de railbuttons uitrusten met een standoff. Dat kan bijvoorbeeld door een langere schroef te gebruiken met een (plastic)bus erachter. De bus kan tussen de rompbuis en de onderdelen van de railbutton geplaatst worden. De rail is dan verder van je model vandaan en kan er wellicht wel tussen.
Aanpassing vervolg | Reactie van: Ben Albers op 01-12-15 12:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Aanpassing model is gestart: er komen rondom de 1e trap 3 boosters van 25 mm, met elk een kleine parachute. Dat betekent dat de inwendige recovery van de 1e trap niet meer nodig is. De boosters worden op de hoofdbuis gelijmd met triplex afstandstukjes die Thijs voor me heeft gelaserd.

Er komen geen launch buttons op dit model. Er is gewoon geen ruimte voor de rail tussen de vinnen/boosters. Wel worden de lugs vervangen door veel zwaardere modellen om met 6 of zelfs 8 mm naald te lanceren.

Nog vast te stellen of extra vinnen op de eerste trap nodig zijn.

Ook nog te bedenken of ik de 2e trap weer een air start laat maken (waarbij dus de D12-0 motoren van de 1e trap zorgen voor de separatie van 1e en 2e trap). Dat ziet er altijd wel spectaculair uit, maar het nadeel is dat bij het doorbranden van de Benti-plaatjes de 2e trap een beetje een slinger maakt voordat de motor(en) op volle kracht branden. Alternatief is te lanceren met afgestopte motoren in de eerste trap, zodat de 2e trap pas loskomt als deze ontstoken zijn en op sterkte branden. Er is dan sprake van meer geleiding en hopelijk een rechtere vlucht van de 2 trap t.o.v. de 1e trap. Wat denken jullie dat beter is ??

Groet, Ben

henk | Reactie van: henk op 02-12-15 19:38 | E-mail: dekruijk01(at)gmail.com
Ben kijk is naar de onderstaande site misschien is dit ook wat voor jou ,voor de langere modellen dit is vrij eenvoudig na te maken met wat aanpassingen.
Ik was voor een kleine 30 euro aan materiaal kwijt het voordeel hiervan is dat je geen
launch lugs hoef te lijmen of gaten te maken voor de railbuttons.

https://giantleaprocketry.com/products/components_launch_systems.aspx#Adjustable_Launch_Towers

launch | Reactie van: frank op 03-12-15 16:55 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Interessante opstelling. Maar ik veronderstel dat deze enkel werkt met modellen die gelijkmatig van vorm zijn. (buis+vinnen dus)

Het model van Ben heeft als ik het goed begrepen heb een aantal externe elementen die verder uitsteken dan de rompbuis. Vinnen krijg je makkelijk tussen de verticale launch "rails", mar ben niet zeker of de motoren nog passen. Ben heeft nu al geen plaats voor buttons, dus die verticale balken van het platform gaan wssch ook niet passen.

Ga het wel voor mezelf even bekijken. Heb een flink aantal buis+vinnen raketten die hierin wel perfekt zouden werken.

Giant leaps vraagt wel stupide veel geld moet ik zeggen.

Lugs/buttons of niets | Reactie van: Ben Albers op 03-12-15 20:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Natuurlijk is een lanceertoren mooi, maar inderdaad zou het met deze rails niet gaan om dezelfde reden dat een launch rail niet past. Maar iets vergelijkbaars is wel te bedenken met smallere geleiders en inderdaad ook wel voor veeeel minder $.

Ik hou het bij een dikke lanceernaald. Ik heb vandaag 6 en 8 mm RVS met een lengte van 1600mm ontvangen. Gewoon besteld bij RVSONLINE.nl. Keurig thuisbezorgd....

Boosters | Reactie van: Ben Albers op 12-12-15 07:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Monteren van de boosters. Op de 1e trap zijn vlakjes schoongeschuurd, steuntjes zijn gelijmd en inmiddels is 1 booster daar weer op vastgezet, steeds met de dubbele lijmtechniek voor een goede hechting.

Gereed | Reactie van: Ben Albers op 12-12-15 17:17 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Alle boosters gelijmd, zwaardere launch lugs gemonteerd. Even compleet gemaakt met 2e trap en op de lanceerinstallatie opgesteld met cameramodule.

Nu nog verder afwerken...

Lugs / Rail | Reactie van: DRRA-KJvTil op 12-12-15 17:50 | E-mail: info(at)drra.nl
Hoi Ben,

Er lijkt toch wel ruimte te zijn voor een 2020 rail. Of is dat gezichtsbedrog?

Groet

Rail | Reactie van: Ben Albers op 12-12-15 19:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ, ik heb onlangs de 30x30 rail aangeschaft. Voornamelijk gekozen wegens de lengte van 1,5 m. De 20x20 is 1,20m.

Ik heb het model nu geschikt gemaakt voor een 6 mm naald, dat was 5 mm. De stevigheid van de naald is daarmee 1,73 maal vergroot. Het is echt een stug ding. Daarbij is de naald 1,60m lang, dus extra lange geleiding.

De launch lug aan de onderzijde is nu in de hoek vin/rompbuis gelijmd, waarbij de triplex vinnen door de rompbuis heen zijn bevestigd. De lug bovenaan is naast de zeer degelijke verlijming nog voorzien van een laag textiel die er overheen is gelijmd. alles bij elkaar superstevig.

ps de 20 mm rail zou passen.

Groet, Ben

Afwerking | Reactie van: Ben Albers op 16-12-15 09:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
1e trap staat weer geheel in de grondverf. De kern krijgt z'n zwarte kleur weer terug. De 3 boosters worden fluo-oranje, net als de 2e trap.

Gisteren de vlucht gesimuleerd met m'n excel simulator. Als de eerste trap wordt geladen met 3xD12-0 en 3xD9-3, de 2e trap met 2xD9-5 dan moet de cameramodule wel mee om te voorkomen dat de raket boven 450m komt. De 1e trap brengt het model naar 100m, de 2e trap met camera vliegt naar 400-450m. Alleen geschikt voor windarm weer dus omdat de 2e trap geen dual deployment mee omhoog neemt. Wel zal de cameramodule apart afdalen aan z'n eigen chute los van de 2e trap omdat dat de minst onrustige beelden oplevert.

De stabiliteit van de gehele combinatie wordt nog getest met de fietsproef.

Afwerking | Reactie van: Ben Albers op 21-12-15 10:06 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Bizar, gisteren al bloesem in de kersenboom, nog nooit vertoond! Heeft wel als voordeel dat modellen spuiten gewoon kan: het is warm zat, en gisteren droog dus lekker buiten met een paar spuitbussen bezig geweest.

Klaar | Reactie van: Ben Albers op 27-12-15 14:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Re: Klaar | Reactie van: KJvanTil op 27-12-15 15:33 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ziet er mooi uit Ben.
Enkel het blauwe deel valt wat kleurstelling betreft wat uit de toon.
Daarnaast 6 motoren in de eerste trap en 2 motoren in de tweede trap: best wel een uitdaging om dat allemaal goed te laten verlopen!
Ik ben benieuwd naar de vlucht.
Lancering | Reactie van: Ben Albers op 27-12-15 16:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks KJ. Je hebt gelijk wat betreft dat blauw. Het is de cameramodule die eerst met de geel-blauwe EARS-2 heeft gevlogen. De eerste trap van deze raket is ook even blauw geweest maar na de verbouwing toch weer zwart, dus ik denk dat ik de cameramodule ook maar zwart spuit....

Uiteraard is de lancering een klus die zeer zorgvuldige voorbereiding vraagt. Het zal je niet verbazen dat alle motoren met Benti-plaatjes etc. worden geprepareerd. Ik twijfel nog een beetje over de boostermotoren: de kern heeft 3 maal D12 en in de side boosters 3xD9 voor een felle start maar eigenlijk is 3xC6 logischer omdat de brandtijd die van C6 nagenoeg gelijk is aan die van de D12....

Ik kan me nu al verheugen op het volgende seizoen.

Groet, Ben

Re: lancering | Reactie van: KJvanTil op 28-12-15 18:51 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Als je de Estes C6 neemt, zijn ze ook nog gemakkelijker te starten, denk ik.

Ik vind het wat rustiger branden van de Estes, iets mooier dan de krachtigere composiet motoren van dezelfde klasse. Eigenlijk zie ik in de meeste gevallen een model liever nog wat rustiger van het platform vertrekken. Dat is natuurlijk altijd wat tricky ivm de stabiliteit. Maar het ziet er dan wat realistischer uit, zeker bij grotere schaalmodellen.

test | Reactie van: Ben Albers op 29-12-15 11:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vanmiddag wordt de stabiliteit getest: het model wordt in z'n meest ongunstige configuratie geladen: zonder camaramodule, in de 1e trap 3xD12-0 en 3xD9-3 en in de 2e trap 2xD9-5. Een van de zoons uitnodigen om mij achterop de fiets even een stukje door de wijk te rijden....
Re: test | Reactie van: KJvanTil op 29-12-15 13:58 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Zijn daar filmbeelden van...?

Test | Reactie van: Ben Albers op 29-12-15 19:32 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
nee, geen beelden, wel een enkele verbaasde blik van buurtbewoners vrolijk schaterlach

Stabiliteit was ongeveer neutraal. Dat betekent met cameraunit net onder de neus moet het goed zijn. Daar volgt nog een aanvullende test om dat te bevestigen.

Voorbereiding FTTS-1 | Reactie van: Ben Albers op 24-04-16 19:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag zondagmiddagpetweerbinnenknutseldag...

motoren voor dit project voorbereid: ontbranders gemonteerd met Benti-plaatjes en geperst kruit. In de 2e trap komen 2 stuks Klima D9-5 en in de 1e trap centraal 3 stuks D12-0 en de boosters krijgen 3 x Klima C6-3. De D12-0 blazen aan het eind van de brandtijd de 2e trap weg die vervolgens door de Perfectflite minitimer op 2,5 sec na de start wordt ontbrand. De eerste trap heeft in de boosters 3 kleine parachutes.

De camera in de 2e trap filmt met een spiegeltje naar beneden.

Nou maar hopen op mooi weer zaterdag....

Oh ja, de voorbereide motoren worden uiteraard zeer zorgvuldig in een stalen kistje bewaard tot vlak voor gebruik.

Ontkoppeling | Reactie van: Ben Albers op 26-04-16 14:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De ontkoppeling van 1e en 2e trap wordt zoals het model nu is voorbereid gedaan door uitstoot van de D12 motoren. De 2e trap start pas als deze vrij vliegt dus een 'air start'.

De volgende vlucht ga ik de D12-0 motoren afstoppen (D12-P) zodat de 1e en 2e trap ontkoppelen door de start van de 2e trap motoren. Dan is ook een langere brandtijd van D9 motoren in de boosters van de 1e trap geen probleem meer !

Vklucht tijdens FTTS-2 2016 | Reactie van: Ben Albers op 08-05-16 15:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Gelukt! Cluster van 6 motoren vlekkeloos gestart, 2e trap 2-cluster op 2,5 sec na start 1e trap ook ontbrand. Rustige beelden tijdens stijgvlucht, vooral 2e trap nauwelijks draaiing. 1e trap geland op 3x35 cm chute, alleen bij landing op harde ondergrond is 1 booster afgebroken. Geschatte hoogte 350-400m

EAMM-2 grondvideo | Reactie van: Ben Albers op 10-05-16 19:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Filmpje van de start on line:

Opgenomen met I-phone 6, 240FPS en 8x vertraagd afgespeeld.

EAMM-2 grondvideo | Reactie van: Ben Albers op 10-05-16 19:30 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Filmpje van de start on line:

Opgenomen met I-phone 6, 240FPS en 8x vertraagd afgespeeld.

Wolsum | Reactie van: Ben Albers op 29-05-16 17:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dit model gaat mee naat Wolsum. Deze keer wordt het model uitgerust met 3 x D12-P (afgestopt dus) en in de boosters 3 x D9-3.
Dat betekent dat de separatie 1e/2e trap deze keer pas gebeurt door het starten van de 2e trap motoren op 2,5 sec na de start. De boostermotoren branden langer dan de kernmotoren maar dat is in deze configuratie geen enkel probleem.

De 2e trap krijgt nu 2x D9-7. En de boordcamera gaat mee, deze keer zonder spiegeltje zodat de omgeving mooi in beeld komt....

FTTS extra | Reactie van: Ben Albers op 16-06-16 09:42 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gelanceerd op de extra FTTS op 11 juni. De motoren van de 2e trap laten starten zoals hierboven beschreven geeft inderdaad een strakkere start van de 2e trap, zie video.

Dit model wordt wederom voorbereid voor Wolsim 2 juli. De 2e trap krijgt nog een nieuw motorhuis voor 3 motoren. Camera weer mee aan boord om ook eens in Wolsum te filmen. Ik twijfel nog of ik het spiegeltje erop zet voor beelde tijdens de stijgvlucht. Nadeel is dat er minder mooie beelde zijn van de omgeving tijdens de afdaling....

Lancering 11 juni 2016 | Reactie van: Ben Albers op 17-06-16 14:22 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

2e trap 3 motoren | Reactie van: Ben Albers op 18-06-16 16:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Motorhuis voor 3 motoren in de 2e trap is gereed. De tweede trap met boordcamera haalt volgens mijn vluchtsimulatie-Excel een hoogte tussen 650 en 700m. Dat wordt dus duimen voor Wolsum, en niet teveel wind.

Dual deployment | Reactie van: Ben Albers op 16-08-16 10:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Die tweede trap.....die heeft dezelfde rompbuis als mijn EARS-2, het model met de dual deployment. Dat moet mogelijk zijn om de dual deployment module in de tweede trap te verwerken. Betekent wel dat op de dd module de minitimer-4 bijgebouwd moet worden om de tweede trap te ontbranden. Eens kijken of dat gaat, zou voor Wolsum wel beter zijn als dit model echt zo hoog gaat....
EAMM EARS | Reactie van: Ben Albers op 18-08-16 08:36 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dat lukt: de minitimer-4 is gemonteerd aan de onderzijde van de dual deployment module. De module past in de 2e trap: ik moet alleen nog de montagering in de 2e trap maken plus een sleufje voor de fixering van de module en een gat voor bediening van de hoofdschakelaar. Als alles er in zit zal ik met de 3-cluster de stabiliteit nog even checken van deze 2e trap. Nog te beslissen of de cameramodule meevliegt, dat kan ook natuurlijk.

Ik had de motoren voor de 2e trap al voorbereid. Alleen door deze wijziging moet ik de motoren van de 2e trap vervangen: D9-7 wordt D9-P: de parachute-uitstoot wordt immers gedaan door de Stratologger !

Het leuke is dat er met de Stratologger het vluchtverloop van dit model vastgelegd wordt.

Duimen voor mooi weer in Wolsum. 

GPS tracker | Reactie van: Frank Baeyens op 18-08-16 17:28 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Is er nog plaats voor een extra module ? Met die hoogtes zou een GPS tracker wel eens nuttig kunnen zijn, en wat heb ik nog in de kelder liggen ? Juist ja 

Deze dus
http://www.eggtimerrocketry.com/page45.php

tracker | Reactie van: Ben Albers op 18-08-16 18:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Frank,

wat weegt dat?? en hoe groot is dat?

Overigens: juist daarom ben ik nu de dubbele parachute module aan het inbouwen. Op het hoogste punt laat ik een zeer lullig chute-tje uitstoten van 20 cm om op 200ft pas de grote chute van 70 cm te laten verschijnen...
2e trap weegt ca 650gram, daalsnelheid 20m/s dus vanaf 700m hoogte in 30 sec op 100m. Als de hoofdchute van 70cm opent is de valsnelheid nog ca 5 m/s, dus pakweg 10 sec later is ie op de grond. Alles bij elkaar dus 40 sec afdalen. Bij een zijwind van 5 m/s waait ie 200m weg, dat is nog wel te doen denk ik.
Zou op 700m meteen de 70 cm chute komen dan is ie 140 sec onderweg en waait ie 700 m weg. Dus zonder DD is het wel wat lastiger inderdaad...

eindresultaat | Reactie van: Ben Albers op 20-08-16 14:17 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Vandaag de boel opnieuw bedraad zodat minitimer en Stratologger beide op dezelfde batterij en hoofdschakelaar werken. Als je de boel aanzet is het een kakafonie van piepjes! Op de foto zijn de ontbranders van het parachutesysteem al gemonteerd en een ontbrander aan de minitimer-4 voor de ontbranding van de motoren van de 2e trap.

Nog te doen: monteren loodsparachute, 3-cluster motorhouder plaatsen en een slingetest uitvoeren met de gemodificeerde 2e trap.

Die is zeker klaar voor Wolsum ! Mocht Wolsum niet door gaan dan kan deze configuratie vliegen met 2 motoren in de 2e trap in Amere om te zorgen dat ie onder 450m blijft. Natuurlijk hoop ik in Wolsum te kunnen lanceren 

GPS tracker | Reactie van: Frank Baeyens op 21-08-16 10:57 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
zo groot als mn pink, ongeveer 20 gram, verbruikt wel wat, 100 mah als ie op een 2S lipo gevoed wordt (kleiner dan die 9 volt blok...)

Weet je, ik neem hem mee. Het zal te kort dag zijn om die nog te monteren, maar dan issie voor een volgende vlucht 🙂

GPS tracker | Reactie van: Ben Albers op 21-08-16 12:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Fijn Frank, dan kan ik inderdaad de boel er eens naast houden hoe evt in te bouwen.

Overigens: ik ga ook de camera weer mee laten vliegen. Dan wordt de boel natuurlijk zwaarder en is het zeer de vraag of ie wel boven 450 m komt, maar aan de andere kant: een keer filmen in Wolsum is ook wel leuk na al die Almeerse zandvlaktefilmpjes...

Voorbereiding Wolsum | Reactie van: Ben Albers op 02-09-16 17:54 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag de voorbereidingen voor Wolsum afgemaakt. Vooral dit model is inmiddels behoorlijk complex en moet grotendeels thuis in elkaar gezet worden.

Double deployment module met Stratologger en Minitimer-4 is gemonteerd, inclusief hoofdparachute, kleine drogue, 3 motoren D9-7P. Motoren voorzien van Bentiplaatjes en brugontbrander. Camera in cameramodule. Voor de zekerheid van de geheel geassembleerd 2e trap het zwaartepunt nog gecontroleer t.o.v. het drukpunt. In orde (ca. halve rompdiameter).

!e trap: de 3 boosters zijn gevuld met parachutes, de motoren zijn voorbereid met Bentiplaatjes enzo. Motoren worden pas in het veld in de raket gestopt, maar dat stelt niet veel meer voor.

De enige veldbeslissing is de wijze van afdalen van de cameramodule. Liefst apart aan Eigen chute, maar als er teveel wind is gaat ie vast aan de 2e trap met kleine drogue.

Ik realiser me dat dit model in 1 keer alle stappen voor de MR in zich heeft 't zou helemaal stoer zijn als ie 555 m vloog, maar dat is gezien het gewicht niet te verwachten...

Wolsum vlucht | Reactie van: Ben Albers op 04-09-16 10:42 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zoals al geschreven: dat was een geweldige dag !

De geplande vlucht is uitgevoerd zoals bedoeld, Vanwege de wind is ervoor gekozen de 2e trap en de cameramodule samen aan 1 kleine drogue chute naar beneden te laten storten tot opening van de hoofdchute op 200ft. Alles is gegaan zoals bedoeld. Het model volgde na ontbranding van alle 6 motoren een koers recht omhoog, en ook van de tweede trap zijn alle 3 motoren ontbrand. Het model haalde een hoogte van maar liefst 594 meter ! Best hoog voor een model van 1,1 kg op uitsluitend low power motoren

Alleen balen dat ik bij bediening van de boordcamera een fout heb gemaakt: de camera bleek achteraf niet gestart, dus geen vluchtbeelden. Had ik eenvoudig kunnen voorkomen door het rode opnamelampje op de camera te controleren....

Citeren
Topic starter Geplaatst : 19/06/2020 3:35 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

 

Misschien wel de mooiste boordvideo. Vanuit de 2e trap omlaag gefilmd.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/07/2020 7:49 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vandaag de EAMM-2 weer eens geprepareerd. Alles bij elkaar een heel karwei. De eerste trap heeft 3 D12-0 motoren, die met een ingelijmd houtpropje omgebouwd zijn tot D12-P. De 3 boosters hebben elk een D9-3 motor, waarvan het uitblaaskruit is vervangen door 0,2 gram schietkatoen. 

Dan is de 2e trap voorzien van 3 x D9-7, waarvan het uitblaaskruit is verwijderd. Het zijn dus D9-7P geworden. Geven wel een rookspoor maar geen uitstoot. De tweede trap is voorzien van de dual deployment module voor de berging. De minitimer-4 is afgesteld op 2,5 sec voor ontsteking van de tweede trap motoren. Tot slot vliegt de Gopro 4 session weer eens mee.

Ik ga lanceren in Baarlo, bij onze raketcollega's van Tripoli. Een leuke bonus dit seizoen.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 14/11/2021 12:32 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

 

Tripoli EAMM 2 14 11 2021
DSC07175
DSC07177

Die heeft gevlogen, maar verre van perfect. Een van de eerste trap motoren (D9 in een booster) is ontploft, waardoor de hele booster van de raket is geklapt. Gelukkig is de 1e trap niet uit koers geraakt: de booster is ontploft toen de raket nog in de rail bewoog. Natuurlijk is wel de totale power verminderd door wegvallen van de stuwkracht van de D9. 

De tweede trap is goed ontstoken (3 x D9-P). De tweede trap maakte een ernstig slingerende, bijna instabiele vlucht. Dat leek nergens op...

Ik denk dat de tweede trap bij de start domweg te weinig snelheid had door de gehavende eerste trap. Wat ook kan is dat de onstekers te korte draad hadden en dat ze na ontsteking de vuurstraal te lang hebben geraakt/afgebogen. 

Het goede nieuws is dat alle systemen wek hun werk gedaan hebben. De twee overgebleven boosters van de 1e trap hebben netjes gezorgd voor de berging aan 2 chutes. De tweede trap is goed ontstoken en de Stratologger heeft goed gewerkt (dual deployment 2e trap) en de Gopro heeft ook gefilmd. Filmpje is door de rare vlucht niet mooi, ook het grauwe weer draagt niet bij aan een geslaagde film.

Kortom: matige vlucht door geklapte booster, maar wel heeft alle techniek goed gefunctioneerd.

De eerste trap wordt hersteld, nieuwe booster is al bijna klaar. De centrale rompbuis heeft geen noemenswaardige schade...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/11/2021 10:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Op de grafiek is de motor explosie te zien als piekje omlaag in de hoogtecurve op ca.1,8 sec.  Ondanks de beroerde vlucht daarna heeft de Stratologger netjes zijn werk gedaan, zie de uitstoot van de drogue opz'x hoogste punt en de main op 200 ft...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/11/2021 4:16 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

 

IMG 3706[1]

De verwoeste booster is nieuw gemaakt, vandaag een laagje fluo oranje erover. De steuntjes op de centrale buis zijn schoongeschuurd met een DRemel schuurrolletje, dus het is nu alleen nog de booster met epoxy terug lijmen op z'n plaats...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/11/2021 8:08 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Durf je nog wel met Klima's te vliegen? 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20/11/2021 11:00 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Owen,

ja hoor. Dit is tot nu toe mijn enige D9 cato, en ik vlieg die dingen vanaf het allereerste begin, ik denk tussen de 300 en 350 stuks. Ook met Estes motoren heb ik cato's gehad. Het blijven massaproductiedingen waar wel eens iets aan mankeert.

Natuurlijk blijft dit bij clusteren een risico. Ik ga dan ook een nieuwe eerstre trap erbij bouwen die op een enkele mid power motor vliegt. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/11/2021 5:31 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ingezoomd op een van de foto's zijn diverse fragmenten nog te herkennen.

CATO deails

 De booster zelf is er pas later, vermoedelijk bij het ontkoppen 1e en 2e trap pas afgevallen. De booster is teruggevonden, de vin niet.

CATO detail2
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/11/2021 11:53 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Laagje vernis over de nieuwe side booster gespoten, klaar om te bevestigen

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/12/2021 5:21 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Booster weer met epoxy aan de centrale buis gelijmd. Centrale buis was nagenoeg onbeschadigd, slects een pleje de zwarte lak beschadigd.

De booster is weer voorzien van zijn originele parachute, die was zonder schade uit de teruggevonden kapotte booster gekomen. 

1e trap in volle glorie hersteld.

IMG E3767[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07/12/2021 12:28 am
Owen Bosvelt reageerde
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Voor dit model is het wat aan de late kant maar voor toekomstige raketten met -P motoren:

Koolstofkous: https://www.polyservice.nl/388-koolstof-carbon

Nog een kapje maken voor de motorhouder en ik durf te stellen dat je een CATO-bestendige motorhouder in je raket heb zitten.

 

En als we dan toch zitten te fantaseren:

image

Stukje geperforeerde plaat met een zodanig oppervlak aan perforaties dat je hetzelfde open oppervlak heb als gebruikelijk.

2021 12 08 090122

Daarmee voorkom je dat het brandstofblok door de raket heen vliegt.

Als je dan de binnenkant van het geheel bekleed met een laag staal van een blikje (+- 0,05mm) dat je motorhouder beschermt tegen

de brandende stuwstof als het fout gaat dan zou het zomaar kunnen zijn dat er ook voor motoren met een uitstootlading een CATO-proof

motorhouder in je raket zit.

Ik denk dat dat best interessant is voor een model waar veel tijd in de afwerking zit en dat je dan graag heel wil houden.

Ga ik wat mee doen.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 08/12/2021 10:50 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@rolandlemmers  Interessant, ben benieuwd naar jouw bevindingen.  Laat ons eens meegenieten als je gaat experimenteren (foto, filmpje etc)

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 08/12/2021 1:53 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Interessante gedachtes. Zeker de moeite waard om mee te experimenteren. Heb helaas al enkele zeer mooie modellen verloren aan een CATO. Het lijkt er zelfs op dat ze wachten tot je je mooiste model pakt voordat ze ontploffen. 

Met die kous heb ik al eens gewerkt. Heb mijn volledige Peregrine raket mee versterkt. Eindresultaat is wel zwaarder dan verwacht. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 08/12/2021 3:03 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Droog en redelijke temperatuur: nieuwe eerste trap knaloranje gespoten, net als de tweede trap. Tussenstuk is zwart gespoten, de eerste trap krijgt ook nog war zwarte vlakken, zodat ie dezelfde stijl krijgt ans 2e trap...

IMG 3817[1]

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/12/2021 5:03 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Als voorbereiding op de volgende lancering, met de nieuwe eerste trap, heb ik de hele raket nog eens doorgerekend en gemeten.

Tweede trap: geladen met dual deployment module incl main chute en Gopro Sesion4 en motorhuis met 3 x D9 weegt de tweede trap 676 gram. Daar komt alleen nog een kleine drogue chute en onbrandbare watten bij, dus die gaat 700 gram wegen. CG gemeten 509 mm. CP volgens Open Rocket op 52,1 cm.  Dat is dus wel erg dicht bij het het zwaartepunt. Door in de neuskegel 50 gram toe te voegen schuift het zwaartepunt naar 47,6 cm. 

IMG 3839[1]
IMG E3847[1]

 

Complete raket: Nu 1233 gram. Inclusief 70 cm chute in booster, zonder motor. Komt dus nog 50 gram neusgewicht bij, en een beetje watten, dus reken met 1300 gram. Totale lengte is 150 cm, CP 115 cm. Raket geladen met 164H90. Zwaartepunt gemeten op 91,5 cm. Die is dus zeer stabiel. Dat is natuurlijk mooi voor een snelle stabiliteit, maar dat betekent wel lanceren met nie tteveel zijwind. Vluchtgegevens

EAMM 3 met 164H90

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/12/2021 12:49 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Nu raket verder afwerken. Neusgewicht toevoegen en schilderwerk verder netjes maken....

Alleen nog bedenken welke vertragingstijd ik aan de 1e trap meegeef. Die gaat dus ca 86 m/s als de 2e trap wordt ontstoken. Met de originele 1e trap gebruikte ik 3 sec, maar ik denk nu dat 5 sec verstandiger is.  Als ik in de DRRA hoogtesimulator een raket van dit gewicht invoer met een Cw 1,5 dan kom ik op 5,6 sec uit, dus 5 sec lijkt wel verstandig. De vraag is wel of de losse 1e trap na scheiding stabiel blijft. Zo niet dan gaat ie om zn as tollen. In ieder geval een lang schokkoord en elastiek gebruiken en het koppelstuk niet te los in de eerste trap passen. Als ie te los zit zou de boel te snel na de start van de 2e trap uit elkaar kunnen vliegen met een te snelle parachute als gevolg.  Op de boordvideo van de originele raket is te zien dat de eerste trap na de separatie instabiel naar beneden dwarrelt.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/12/2021 1:32 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Nieuwe tweede trap was na de eerste laag fluo niet mooi: verf gebarsten, kennelijk was de combinatie met de grondverf niet in orde. Opnieuw geschuurd en gespoten met Montana Gold, knalrood. Dat is mooi geworden. Meteen besloten de originele 2e trap ook opnieuw te spuiten. Sowieso natuurlijk afwijkende kleur, maar ook hadden verf en decals door de diverse vluchten, inclusief een slootlanding. 

Het koppelstuk is zwart, op de twee trappen ook nog zwarte accenten spuiten, eens nadenken hoe....

 

IMG E3985[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/01/2022 10:36 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ik heb vorig jaar een voorraad Montana verf gekocht. Maar ik kan er niet mee uit de voeten. Krijg het gewoon niet strak op het model. Tevens lijken de spuitbussen ook erg willekeurig in het goed/slecht opdrogen. 

Voor mij is het de laatste tijd alleen maar Motip verf. 

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/01/2022 11:21 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vanochtend het resultaat bekeken: is prima geworden. Voordeel van deze verf is dat je in 1 verfbeurt het model 2 of 3 maal kunt spuiten zonder zakkers te krijgen, het droogt extreem snel. Ondanks de temperatuur in de schuur van een graad of 7. Er is wel een hele bus verf op deze twee stukken gegaan, maar het is dan ook wel ineens klaar, goed gedekt. De onderliggende craquele is van dichtbij nog wel te zien, maar als ik dat ook weg had willen werken dan had ik nog veel dieper moeten schuren. 

Het model wordt omgedoopt tot EAMM-3, vanwege de geheel nieuwe 1e trap. De tweede trap bestond al, maar is dus gereviseerd. In het inwendige van de 2e trap zit een steunring waar de dual deployment module op rust. Die steunring zat met 4 schroefjes vast, maar dat ga ik zwaarder uitvoeren. Omdat de raket nu wordt gestart met een lichte H motor (164 Ns) is de versnelling bijna 10g (zie berekening hierboven).  met de originele 1e trap met 3 x D12 en 3 x D9 is de impuls 110 Ns. De krachten op de raket worden dus 1,5 maal zo groot: het moet 100% zeker zijn dat de dual deployment module in het inwendige van de 2e trap goed op zn plaats blijft.

Beide trappen krijgen nog nieuwe stickers EAMM-3, die zijn bij www.cheapplakletters.nl besteld. Zwarte vlakken nog bedenken... 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/01/2022 9:22 am
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
4C4439A3 08D4 41FB B6CA 148DADAF4B8A

 

26FBFFC2 3ED9 4D6D B3F5 B7300F625C2F
48CAA84A 9008 414C 9BDF EBC052980035
3E377D0F A7D3 434B 9318 44C511626AEB
E316DA49 A065 4187 82A0 7184BCAFFBBA
1EDB1F92 EF15 41AE A1E2 CCF2473260D9
EA484CC0 861C 47A1 B582 EA62CCA1D523

Inwendige van de tweede trap was voorzien van een steunring voor de dual deployment module. Die is vernieuwd, en verbeterd.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/01/2022 1:00 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Zwarte accenten en stickers aangebracht. Klaar voor lancering!

 

81BE53E4 7EAC 41E4 814B 43D1E87EB9A7
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/01/2022 3:49 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

spuiten bij 7 graden ?  Ik veronderstel toch dat je de spuitbussen zelf binnen gehouden hebt totdat je ging spuiten ?  Als dat echt zo goed lukt, dan moet ik eens dringend een dozijn modellen in de grondverf gaan zetten  🙂

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29/01/2022 3:54 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Frank, het is hier boven 10 graden, bijna lente... maar ik heb de laatste weken van alles in de schuur gespoten bij temperaturen vlak boven nul. Ik heb de schuur een beetje verwarmd met een werkplaatskacheltje. Gaat best, al ziet de schuur er nu een beetje fleurig uit van binnen...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/01/2022 4:06 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hier ook met 7 graden gespoten. Spuitbussen en model even een uurtje op de verwarming leggen voor je gaat spuiten, en niet langer dan een minuutje achter elkaar spuiten.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30/01/2022 11:12 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vandaag generale repetitie. Het model wordt geheel geladen, inclusief motoren, dual deployment unit etc. Dan wordt van de hele raket gewicht en zwaartepunt bepaald en natuurlijk stabiliteit berekend. Hetzelfde geldt voor de losse 2e trap.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/01/2022 12:31 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Raket is in elkaar gezet. En op de lanceerinstallatie gepast. Dat is een indrukwekkend geheel geworden.

IMG E4037[1]

1e trap voorzien van schokkoord, en een 80 cm parachute.

IMG 4030[1]

 

Gewicht tweede trap 728g, Cg 49 cm. Cp  51,8 cm. Is stabiel, maar mag best nog wat beter. Beetje gewicht in neuskegel toegevoegd, gewicht nu 793g, en Cg 47 cm. Prima.

Gewicht compleet 1534g, Cg 90,5 cm. Cp op 115 cm. Die is goed stabiel. Met toegevoegd neusgewicht weegt ie 1599g.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/01/2022 4:55 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
 
Vlucht gesimuleerd met de Ecel simulator. 1e trap 164G90, 2e trap 3 x d9. Startgewicht 1,6 kg, 2e trapgewicht 0,8 kg. Hoogte ca 600m.
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/01/2022 7:17 pm
Owen Bosvelt reageerde
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Wel een tikkeltje zwaar. Die 99 gram boven de 1500 moet je toch even je duim onder de weegschaal houden 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30/01/2022 10:14 pm
Frank Baeyens reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ha Owen, het model is inderdaad net door de grens van de kleine modelraket (max 1500g) gegaan. Maar sowieso is de te bereiken hoogte ca. 600m en zou dit model niet op een reguliere lanceerdag in Almere mogen vliegen. In het verleden zou het op een hoogtedag in Wolsum kunnen, maar op dit moment zal alleen lanceren bij Tripoli kunnen.  Geen probleem dus.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/01/2022 11:21 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dan is het ineens uitgegroeid tot een high power grote modelraket....en eigenlijk is het door toepassing van de H-motor in de 1e trap alleen maar eenvoudiger geworden. 

Model is in 2013 (....) begonnen met in de eerste trap 3 D12 motoren en in de 2e trap een enkele D12. Gelukkig is de hele evolutie door de jaren heen vastgelegd in dit bouwblog. Belangrijke modificaties zijn geweest: toevoegen boordcamera, toevoegen boosters aan 1e trap en inbouwen dual deployment in 2e trap.

In de toekomst zijn nog verdere ontwikkelingen mogelijk. Sowieso kan de eerste trap met nog zwaardere motoren vliegen, zolang het maar 29 mm is. En de tweede trap die van een uitwisselbaar motorhuis is voorzien zou kunnen worden uitgebreid met bijvoorbeeld een 29 mm uitvoering.

De mooiste boordcamerabeelden zijn gemaakt met m'n oude camera met 90 graden spiegeltje.  In de toekomst nog eens doen....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 31/01/2022 12:12 am
Frank Baeyens reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Nog een kleine uitbreiding van dit project. In de eerste uitvoering (alweer uit 2013 zie ik !) had de tweede trap een 24 mm motorhuis voor een Estes D12. Er zijn daarna ook motorhuizen gemaakt voor 2 en 3 clusters D9.  De motorhuizen zijn er nog steeds, en gewoon uitwisselbaar.

Ik heb nu bij Eurospace een 24 mm 2 grain CTI motorhuis en motoren besteld. Dit zijn F-motoren (51 Ns), dus ongeveer de power van 2,5 Klima D9 motor. Wel kortere brandtijd (1 sec i.p.v. 2,2 sec) dus een fellere duw voor de tweede trap. En ook hier een nog meer betrouwbare motorconfiguratie (geen cluster en geen D9) voor een succesvolle vlucht. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/05/2022 1:46 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motor binnen....familie is inmiddels gegroeid tot 5 verschillende motorhuizen.  Binnenkort de raket eens helemaal assembleren met dus in beide trappen een CTI reloadable motor.

 

IMG 5747[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/05/2022 7:26 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis 2e trap is aangepast voor de 24 mm CTI F motor.

IMG 5772[1]
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/05/2022 5:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De hele 2e trap is in elkaar gezet, met geladen dual deployment module, de beide parachutes en de neuskegel en de GoPro session module. Het geheel weegt 775 gram, het zwaartepunt zit op 45,5 cm vanaf de neus, het drukpunt op 51,8 cm volgens de Openrocket file. Ruim een diameter van elkaar, dus mooi stabiel.

IMG E5776[1]

Voor de 2e trap is een CTI Pro24 2G 50F51 motor voorbereid. De uitdrijflading is verwijderd omdat de 2e trap vliegt met de dual deployment module. Drogue ontsteker heeft ca 0,35 g schietkatoen, de main 0,25 g. Main chute is geladen en klaar voor de vlucht.

De minitimer die de tweede trap gaat ontsteken staat nog afgesteld op 2,5 sec vanaf de start van de raket. De eerste trap motor is een Pro29 3G 164H90, die brandt 1,8 sec, dus tussen uitbranden 1e trap en start 2e trap zit 0,7 sec. De complete dual deploymentmodule met minitimer is geladen in de raket. In het veld alleen nog de drogue met neuskegel plaatsen en motor 2e trap plaatsen. Bijzondere aandacht schenken aan ontsteker: die moet goed op zn plaats blijven tijdens de start en het eerste deel van de vlucht.

De 1e trap motor zorgt ook voor de berging van de 1e trap. De vertragingstijd is ingekort van 12 naar 7 sec, het kruit van de uitblaaslading is vervangen door 0,5g schietkatoen, dan blijft de buis van binnen lekker schoon.

Voor start checken:

Gopro boordcam starten

Minitimer 4 aanzetten en instelling checken

Stratologger aanzetten en controleren juiste instelling en correcte aansluiting ontstekers dual deployment (3 piepjes).

 

Wanneer de raket gaat vliegen is nog onzeker: we gaan natuurlijk 11 juni de eerste keer bij de Strandhoeve vliegen, maar de lokale situatie is nog onbekend, dus of zo'n vlucht daar dan kan is nog even de vraag. De volgende mogelijkheid is bij Tripoli op 12 juni....

 

Alles bij elkaar weer een hele klus om alles zorgvuldig voor te bereiden. Er zijn nogal wat elementen die allemaal moeten kloppen. Gelukkig heb ik dit model in de clusteruitvoering al heel wat keren gelanceerd, dus die ervaring helpt.  Ik verheug me op de volgende vlucht !

 

 

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/05/2022 5:38 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De eerste trap is uitgerust met een motor waarvan de vertragingstijd is ingesteld op 7 sec.   Ik vraag me nog wel af of dit niet te lang is. Wat in eerste instantie van belang is of de 1e trap stabiel is na loskoppelen of dat deze instabiel wordt. In de boordvideo van de oorspronkelijke 6-cluster eerste trap kan je goed zien dat de 1e trap na ontkoppelen instabiel weg tuimelt. En de drie boostermotoren hadden een vertraging tot parachute-uitstoot van 3 sec. 

Om de 1e trap te simuleren heb ik de open rocket file ook voor de 1e trap gemaakt, om het drukpunt te bepalen. Dan deze 1e trap met lege motor nog even in de praktijk het zwaartepunt vaststellen.

Als deze stabiel blijkt kan ik met mn excel vluchtsimulator checken of die 7sec redelijk is of dat het korter moet. Als de 1e trap niet stabiel is, en dus gaat tuimelen, kan de delay zeker korter.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 31/05/2022 8:47 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De eerste trap is in de excel simulator gestopt.

 
De stijging van de hele raket is te zien tot 2,5 sec.  De motor is uitgebrand op 1,8 sec, maar de tweede trap gaat er vandoor op 2,5 sec. Vanaf 2,5 sec is het gewicht aangepast naar uitsluitend de 1e trap (ca 750 gram), en de Cw is door de vlakke bovenkant van de lege 1e trap verhoogd naar 1,5. Eerste trap komt dan toch nog naar ruim 200 meter, hoogste punt op ca. 6,5 sec, dus is 5 sec vertraging voldoende. Dus de delay nog even inkorten van 7 naar 5 sec.....
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 31/05/2022 6:26 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Delay ingekort naar 5 sec en motor in elkaar gezet zonder de drie grains, dus alsof deze uitgebrand is. Zo zwaartepunt bepaald: 47,5 cm. Drukpunt volgens de Open Rocket file 53,7 cm (zie PDF). Dat betekent dat de eerste trap na uitbranden motor en ontkoppelen 2e trap stabiel doorvliegt. De eerder met Excel bepaalde vertragingstijd van 5 sec zou moeten volstaan om de eerste trap op ongeveer zijn hoogste punt te laten parachuteren.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 01/06/2022 11:03 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Zondag 12 juni is deze bij Tripoli de lucht in gegaan. Ondanks de stevige wind is de vlucht vlekkeloos verlopen en is een mooie boordvideo overgebleven.

De eerste trap is door de wind verder weggeblazen (paar honderd m): de berging was met een grote parachute, die natuurlijk meteen op 200m uitgestoten werd. De tweede trap heeft een hoogte van 566m gehaald, en is dankzij de dual deployment berging op slechts enkele tientallen meters van het platform geland. Dit was de eerste keer dat ik een CTI motor als twede trap door een 9V batterijtje heb laten ontsteken, hetgeen dus uitstekend functioneert. 

Voorafgaand aan de vlucht is voor mij wel gebleken dat alles dubbelchecken geen overbodige luxe is. Ik had bij thuis prepareren van de eerste trap motor een denkfout gemaakt die ik pas in Baarlo ontdekte. De motor had ik na het inkorten van de delay tot 5 sec ook afgestopt, wat ik normaal bij alle dual deployment vluchten doe. In dit geval had ik uitsluitend het uitblaaskruit willen vervangen door schietkatoen. Het schietkatoen had ik al aangebracht in het motorhuis, maar de reload had ik na verwijderen van het kruit voorzien van een stopje. Bij het voorbereiden in het veld ontdekte ik deze routine-denkfout en is de stop verwijderd. Gelukkig vlekkeloze vlucht en berging van de eerste trap, die zonder deze check in zijn eerste vlucht te pletter zou zijn geslagen. Ik had tenslotte bepaald dat de eerste trap na uitbranden en ontkoppelen stabiel zou doorvliegen, dus die was met ca. 300 km/h in de grond geboord.... check check dubbelcheck !!

Hierbij een paar foto's van de start, en een paar stills uit de boordvideo.

 

1
2
vlcsnap 2022 06 13 08h52m03s787
vlcsnap 2022 06 13 08h10m15s036
vlcsnap 2022 06 13 08h51m19s604
vlcsnap 2022 06 13 08h52m16s765
vlcsnap 2022 06 13 08h47m42s655
vlcsnap 2022 06 13 08h49m45s357
vlcsnap 2022 06 13 08h49m25s334
vlcsnap 2022 06 13 08h57m43s936
vlcsnap 2022 06 13 09h49m23s417
vlcsnap 2022 06 13 09h52m08s117

 

Zie als drogue chute een echte DRRA chute, door Owen een keer als prototype gemaakt (;-)), en je ziet precies de hoofchute uitgestoten worden op een van de frames!

EAMM 3 Baarlo 12 juni 2022

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/06/2022 8:22 am
Deel: