Harpoon AGM-84
 
Meldingen
Alles wissen

Harpoon AGM-84

Ben Albers
(@benalbers)
Lid
JouwBouwBlog:
Harpoon AGM-84
 
 

 

    3 van 97    
Geplaatst door: Ben Albers op 11-11-19 10:39 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi all, nu het lanceerseizoen afgelopen lijkt te zijn wordt het tijd voor een winterproject. Ik zag bij KJ een mooi nieuw LOC model, de Harpoon AGM-84. Die wordt de komende tijd gebouwd. Plan is om meten een paar motorhouders extra te bouwen: die zijn uitwisselbaar te maken zoals ik dat ook bij de 2e trap van de EAMM-2 heb gedaan. Naast de meegeleverde 3x24 ga ik ook een 29mm, een 38 mm en een 7x18 mm motorhuis bouwen.

 

 

Een tweede modificatie wordt de dual deployment. Er komt ook in dit model een verloopstuk om de beproefde dual deployment modules mee te nemen. Dat wordt dan de 5e raket met deze voorziening.

AGM-84 | Reactie van: Frank op 13-11-19 18:00 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
De mijne zn ruwbouw is klaar (voorlopig met 3x24..). Alleen nog even uitzoeken hoe ik het shock cord handiger kan maken, want dat hangt nu vast aan de motorhouder. Niet echt praktisch als die uitwisselbaar is. Zal denk ik een carabiner voorzien tussen kevlar en elastiek.
Re: AGM-84 - Frank | Reactie van: DRRA- KJ op 13-11-19 18:12 | E-mail: info(at)drra.nl
Misschien aan een ASPAR...?
Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 13-11-19 20:46 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
He Frank, ik ben erg benieuwd naar dit model en heb weer zin om te bouwen. Die van mij is onderweg...

 

 

De suggestie van KJ lijkt me sowieso wel verstandig gezien de diameter en lengte van dit model. Een ejection baffle kan natuurlijk ook.

Bij mij speelt deze vraag niet omdat ik weer de dual deployment module ga gebruiken...

Ik neem aan dat je het motorhuis wel uitwisselbaar houdt, juist de toekomstige verkrijgbaarheid van de 24 mm motoren is gezien de berichtgeving van KJ wat onzeker.

Groet, Ben

Rompbuis | Reactie van: Ben Albers op 12-12-19 23:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Voor het maken van een adapter voor mn dual deployment module ben ik op zoek naar een LOC 2,1" rompbuis. Blijkt in Europa nergens te koop, en vanuit USA kost verzenden van dat ding 50 euro. Iemand een idee of een stuk over?

 

 

Groet, Ben

rompbuis | Reactie van: frank op 13-12-19 10:50 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Wel, ik heb nog de rompbuis met de foute cut outs voor de vinnen. Die mag je zeker hebben als je wil. Dat is een Loc 2.1. Gratis, want de vervanger heb ik ook gratis gekregen.
Rompbuis | Reactie van: Ben Albers op 13-12-19 15:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Frank, daar zou ik superblij mee zijn. Ik hen uiteindelijk maar bruikbaar stuk nodig om de adapter te maken.

 

 

Wil je deze meenemen op de bouwdag? Ik heb voor jou ook nog wat spullen, die zal ik ook meenemen.

Groet, Ben

Bouw gestart | Reactie van: Ben Albers op 10-01-20 20:35 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Stap 1: samenstellen motorhuis. Met het model is een motorhuis voor 3 x 24 mm motoren meegeleverd.

Motorhuis | Reactie van: Ben Albers op 11-01-20 08:26 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

In een paar stappen motorhuis afgebouwd: eerst de onderste plaat, vervolgens het draadeind voor de motorbevestiging en tenslotte het geheel in de buis gelijmd.

Alle verbindingen met houtlijm. Voor een goede verbinding zijn alle te lijmen vlakken tweezijdig ruim ingesmeerd. Dat heeft ook het voordeel dat de boel nog even kan bewegen voordat het definitief vast zit. Overtollige lijm is daarna verwijderd.

Het RVS draadeind is vastgelijmd met epoxy. Het draadeind loopt door het hele motorhuis heen en is aan de achterzijde ook nog voorzien van een moer/sluitring.

Vinnen lijmen voorbereiding | Reactie van: Ben Albers op 11-01-20 16:48 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

De onderste vinnen zijn op de positie waar ook het uitwisselbare motorhuis zit, dus die vinnen moeten zorgvuldig worden gelijmd in de sleuven. Om te beginnen is alles in- en uitwendig zorgvuldig geschuurd en droog gepast. Vervolgens is het losse motorhuis strak omwikkeld met 1 laag aluminiumfolie en in de rompbuis geschoven. De eerste vin is gelijmd, en na drogen worden de overige geplaatst.

Als het goed gaat kan het motorhuis weer verwijderd worden ...

vinnen | Reactie van: Ben Albers op 12-01-20 20:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Gelukt, en vinnen gelijmd

Drukring | Reactie van: Ben Albers op 12-01-20 23:05 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Als drukring voor het uitwisselbare motorhuis is een lullig triplex ringetje meegeleverd. Die ga ik dus niet gebruiken. In plaats daarvan is een ring van ca 4 cm hoog afgesneden van het koppelstuk. Deze ring is met epoxi op zn plaats gelijmd.

Afbouw | Reactie van: Ben Albers op 13-01-20 20:32 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Tot zover gereed. Inmiddels tekeningen gemaakt voor de diverse verloopringen om de dual deployment houderbuis in het model te maken. Thijs gaat die ringe voor me bij FabLab laseren voor 8 februari. Dan kan ik op de knutseldag het verloopstuk maken en monteren.

 

 

Meteen ook twee sets muotorbuis ringen getekend: ik heb nog twee extra koppelstukken om motorhuizen van te maken. Het wordt er een voor 29 mm motoren, en eentge met 7 x 18 mm motorbuisjes. Die kan ik natuurlijk vliegen met alle mogelijke symmetrische configuraties:
1,2,3,4,5,6 of 7 motoren. Lekker universeel dus !

Binnen | Reactie van: Ben Albers op 16-01-20 20:49 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De diverse triplex ringen zijn er, de extra motorhuizen kunnen worden gemaakt. Maar nu eerst even op de latten.....wordt vervolgd.
Ikke | Reactie van: Alef op 20-01-20 22:06 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Waarom zon dik draadeind?
Draadeind | Reactie van: Ben Albers op 21-01-20 07:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Past precies in de holte tussen de drie rompbuizen. Dus precies en gemakkelijk te lijmen. Is niet zo zwaar hoor (m5). Ik had het in principe helemaal weg kunnen laten omdat dit model wordt uitgerust met elektronische parachute-uitstoot en dus met afgestopte (plugged) motoren.
Draadeind | Reactie van: Alef op 21-01-20 13:07 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Ja ik vermoedde al dat het zo mooi pastte. Als ik het me goed herinner kan aan laaggelegeerd staal 36 kilogram per mm2 hangen.
Motorhuis 7x18 mm | Reactie van: Ben Albers op 28-01-20 22:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De door Thijs gelaserde delen geschuurd en 7 motorbuisjes voorzien van drukringen. Een schijf met 7 gaten gelijmd op een dichte schijf, en hierin vervolgens de buisjes gelijmd, met de andere ring als uitlijngereedschap. De tweede ring wordt pas gelijmd als de eerste lijm uitgehard is.

 

 


motorhuizen | Reactie van: Ben Albers op 01-02-20 12:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Motorhuis 7x18 mm gereed.
Deze krijgt geen motorhaken oid. De motoren worden met klempassing geplaatst.

Meteen ook het motorhuis voor 29 mm in elkaar gezet.
Deze krijgt wel een motorhouder, domweg omdat er geen enkel
risico mag zijn dat de motor tijdens de parachuteafdaling uit
de raket valt. Die wil je niet op je hoofd krijgen !
Hiervoor is een Estes schroefretainer besteld.

De motorhuizen zullen met een paar m3 schroefjes geborgd worden.

Volgende week tijdens de infodag hoop ik het verloopstuk voor de dual
deploymentmodule te bouwen en plaatsen. Dan is als het goed is de
benodigde 57 mm buis aanwezig... he Frank ...

29 mm | Reactie van: Ben Albers op 04-02-20 19:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Motorretainer binnen, en meteen gemonteerd. Lijmvlakken opgeschuurd en de boel met epoxy verlijmd. Motorhouders gereed.

Komende zaterdag hopelijk de dual deployment afbouwen en monteren.

Aanwezig | Reactie van: Frank op 05-02-20 20:05 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Hey Ben, natuurlijk ben ik erbij. De buis ligt klaar, naast me in de doos. Heb er ook nog een 38mm motorhuis/huls bijliggen die ik toch nooit ga gebruiken. Misschien ben jij er iets mee 
38 mm | Reactie van: Ben Albers op 05-02-20 21:17 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
 ja mooi !
38 mm | Reactie van: Ben Albers op 09-02-20 15:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Motorhouder 38 mm in dank aanvaard, en meteen in elkaar gezet. Toegevoegd een extra triplex schijf om de krachten beter op te vangen. Motor geborgd met een alu beugeltje.

Nu alleen nog ergens de dikwandige 54/57 mm buis vinden om de dual deployment adapter te maken.

Buis | Reactie van: Ben Albers op 19-02-20 14:23 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dat viel nog niet mee...nergens in Europa te vinden dus uiteindelijk een motorbuis voor 54 mm motoren besteld direct bij LOC...buis pakweg 4 dollar, verzending 23...je moet wat....
Rompbuis | Reactie van: Ben Albers op 17-03-20 09:34 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Nou, dat stukkie buis van LOC is er nog steeds niet....

 

 

Bij de andere Nederlandse raketonderdelenleverancier een 2,1" rompbuis besteld, en ontvangen. Het is een phenol buis, eigenlijk te mooi voor dit doel, maar je moet wat zoals ik al eerder zei...

Blijkt prima te passen. Dus de dual deployment module kan verder worden ingebouwd. Alleen de verlijming zal ik geheel met epoxy doen, houtlijm zal vermoedelijk niet goed hechten....

Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 01-05-20 21:32 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo, eindelijk weer eens een middagje gebouwd...

 

 

De uitdaging bij dit model is dat de rompbuis gedeeld is, en die deling zit nou juist daar waar ik de dual deployment module wil hebben. Uiteindelijk is een verloopstuk gebouwd dat bestaat uit de reeds genoemde 2" phenol buis waar de dual deployment module in past en een koppelstuk waarmee de twee delen van de rompbuis worden verbonden.

De dual deployment houder heeft weer de kenmerkende details: aan de onderzijde een sleutelgatvormige opening zodat de DD module maar op 1 manier kan worden geplaatst, en aan de bovenzijde een sleufje waar de aluminium fixeerplaat in valt. In het verloopstuk is een opening gemaakt om de hoofschakelaar te bedienen, in de rompbuis komt op de juiste plek een klein gaatje.

De plaatjes ter verduidelijking. Dit is mijn 5e raket waar de dual deployment modules in passen ! Hopelijk dit jaar te lanceren....

Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 01-05-20 21:42 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De phenol buis is net iets ruimer dan de kartonnen buis van LOC. De phenol buis heb ik van binnen een laagje grondverf gegeven om de boel iets strakker te maken.

 

 

Tot slot kan nu de onderbuis met het bovendeel worden verlijmd en kan het geheel worden gespoten.

Dual deployment | Reactie van: Owen op 01-05-20 22:09 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Wat ziet dat er strak uit!! 
Gebruik je bij dual deployent ook nog de uitstoot van de motor? Of geeft je module in het midden aan beide kanten een uitstoot?

 

 

Hoop dat er dit jaar nog een moment komt om het systeem in het echt te zien.

Dual deployment | Reactie van: Ben Albers op 01-05-20 22:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ha Owen, dit systeem heb ik een jaar of 5 geleden ontwikkeld, zie een van mijn andere bouwblogs. Beide chutes worden aan de bovenzijde uitgestoten, de eerste kleine chute op het hoogste punt, en de hoofdchute op een vooraf ingestelde hoogte (200ft).
Dual deployment | Reactie van: Ben Albers op 01-05-20 22:48 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
ps uitstoot motor wordt niet gebruikt, beide uitstoot wordt gedaan door schietkatoen en een ontsteker die worden geactiveerd door elektronica.
filmpje test | Reactie van: Ben Albers op 01-05-20 23:06 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
destijds de boel in de huiskamer getest, kan je het principe zien...

 

 

Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 02-05-20 09:27 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag het hele model eens in elkaar gezet met een lege 38 mm motor, complete DD module. Weegt inmiddels 720 gr. Dat wordt vliegen met cluster 5-7 D9 en MPR 29 en 38 mm motoren. De houder voor 3xD12 is dus eigenlijk te licht...

 

 

Re: filmpje test | Reactie van: Owen op 02-05-20 09:52 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ha ha ha, ik de huiskamer!! Dat zou ik dan toch wel weer buiten doen. 
Ik ga je andere bouwboog hierover eens lezen, want ben benieuwd hoe het exact werkt.

 

 

Ook wel weer apart om beide chutes aan 1 kant uit te werpen. Zit daar nog een gedachte achter?

dual deploy | Reactie van: frank baeyens op 02-05-20 10:57 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Hey Owe, schietkatoen geeft een zeer schone ontbranding, quasi geen rook/roet. Is dus perfekt te testen in de huiskamer. (Alhoewel mn vrouw daar waarschijnlijk haar eigen idee over heeft).

 

 

Ben, wat betreft die 3x24, daar kunnen toch prima 3x een F klasse reload in ? Ik heb een 1 grains CTI 24 mm huis dat je daarvoor best mag lenen, mocht je er eentje te kort komen.

Huiskamer | Reactie van: Owen op 02-05-20 11:17 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Hey Frank, tja, het is duidelijk dat wij mannen een heel ander inzicht hebben over wat wel/niet in de woonkamer kan dan de vrouwen. 
Huiskamer | Reactie van: Ben Albers op 02-05-20 12:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ik heb wel gekkere dingen in de woonkamer afgestoken (een D12 motor, al was dat niet de bedoeling  )

 

 

Er zijn zeker opties voor 3x24 mm motoren. Maar ik heb al enorm veel opties met al die motorhuizen, dus ik vermaak me wel.....

Dual deployment | Reactie van: Ben Albers op 02-05-20 12:13 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Owen, als je mn bouwblog leest zie je hoe ik tot dit ontwerp ben gekomen. Het is inmiddels een zeer goed besluit gebleken: het systeem heeft meer dan 70 maal succesvol gefunctioneerd...
Re: Huiskamer | Reactie van: Owen op 02-05-20 13:00 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Over huiskamer gesproken, opeens moet ik weer denken aan een housewarming in mijn studenten tijd. Toen probeerde wij om half 3 s nachts op een slaapkamer een pulsejet te starten.
We waren te dronken en is niet gelukt. Achteraf: GELUKKIG 

 

 

20 jaar later zijn we gelukkig allemaal nette en helder nadenkende mensen geworden hoor  Maar aan die nacht denken we nog wel eens terug met een grote opluchting dat we het niet doorgezet hebben.

Een D12 die per ongeluk afgaat klinkt ook niet echt prettig!!!!

Huiskamer | Reactie van: Ben Albers op 02-05-20 15:25 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ja, we doen allemaal wel eens wat minder handige dingen, al gebeurde dit in de tijd dat ik wordt verondersteld wel verstandig te zijn...

 

 

Ik was in dit geval een in een motor gemonteerde ontsteker aan het testen met een multimeter. De motor zat al in de compleet geprepte raket. Die ontsteker was blijkbaar zo gevoelig dat deze afging op de meetstroom van de multimeter.. gelukkig had ik meteen door wat er loos was en heb ik de raket vastgepakt, en gewoon laten uitbranden in een onschuldige richting. Er was geen enkele schade behalve een huiskamer die stijf stond van de rook. Het lukte zelfs om op tijd de batterij uit de rookmelder te halen. Kamer is gelucht en de familie is lekker doorgeslapen....

Huiskamer | Reactie van: Owen op 02-05-20 15:38 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ha ha ha, ik kan mij de adrenaline helemaal voorstellen. 

 

 

Het moment waarop je denkt: Oke, dit gaat nu echt gebeuren!!!

Afwerken | Reactie van: Ben Albers op 02-05-20 17:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo, nu gaat het hard....de twee rombuisdelen zijn verlijmd met de dual deployment houder en zowel de raket als de neuskegel zijn geschuurd en in de grondverf gespoten.

 

 

Afwerken | Reactie van: Ben Albers op 03-05-20 22:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Rompbuis is glanzend wit gespoten, neuskegel metallic blauw....diverse restanten opgemaakt....
Afwerken | Reactie van: Owen op 04-05-20 10:18 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
We wachten natuurlijk met smart op de foto 
Bouwen | Reactie van: Ben Albers op 04-05-20 11:16 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

 

 

Nou, vooruit dan maar. Vannacht gedroogd, vandaag/morgen verder afwerken.

Ik vond 1 vin waarvan de verf niet goed is gedekt, ff busje van dezelfde verf erbij halen...

Nog doen: lanceergeleiders, gat voor hoofschakelaar, gaatjes voor ontluchting hoogtemeter, borgschroefjes motorhouders, decals.

mazzel | Reactie van: Ben Albers op 04-05-20 11:53 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De bus witte verf nog even uit de vuilnisbak gevist....daar kwam nog net een beetje verf uit om die ene vin bij te werken...
Prachtig model | Reactie van: Owen op 04-05-20 12:41 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Super strak model. 

 

 

Dat is het gevaar van restjes opmaken. Je komt altijd NET te kort. 

Afwerken | Reactie van: Ben Albers op 05-05-20 10:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Eindresultaaat...nou nog een lanceerdag...
Gaaf | Reactie van: Owen op 05-05-20 12:40 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Super gaaf model geworden 
Slingertest | Reactie van: Ben Albers op 06-05-20 23:25 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ik schrijf net een stukje over een slingertest. Misschien moet ik dat bij deze ook wel even doen met de zwaarste motorconfiguratie, ik denk met de 38 mm 1G CTI motor. Waarschijnlijk zit het wel goed: de geheel geladen dual deployment set brengt het zwaartepunt naar voren.

 

 

Eigenlijk zou de leverancier van een modelraket het drukpunt al kunnen opgeven in de bouwbeschrijving. Scheelt gedoe...

finishing touch | Reactie van: Ben Albers op 23-05-20 13:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Was nog een kleinigheidje vergeten: de motorhuizen hebben een klein stukje zichtbaar gedeelte: dat was nog houtkleur. Net even zwart gespoten.....

 

 

Waterdicht | Reactie van: Alef op 23-05-20 22:30 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Mooie raket, ook erg benieuwd om hem te zien vliegen en misschien ook niet verkeerd om overal wat verf op te hebben dan issie wellicht ook beter bestand tegen een landing in de sloot.
LOC levering | Reactie van: Ben Albers op 29-05-20 21:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hehe, vandaag is de LOC buis die besteld is op 8 februari geleverd....bijna 4 maanden onderweg. Nou is de raket allang gereed, maar deze kan gebruikt worden voor een volgend project, bijvoorbeeld de Phoenix..
Prachtig | Reactie van: Cor Wolters op 02-06-20 22:28 | E-mail: corwolters488(at)hotmail.com
Ben, hij ziet er wer gelikt uit.
Harpoon | Reactie van: Ben Albers op 02-06-20 22:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dank Cor, nou nog een keertje vliegen....

 

 

Heb jij nog nieuwe modellen gebouwd deze winter?

Vier modellen | Reactie van: Cor Wolters op 03-06-20 14:22 | E-mail: corwolters488(at)hotmail.com
Hallo Ben, ik heb vier modellen gebouwd, REDCAP, UFO 6, UFO 7, Exoprise. ARIANE V afgebouwd. Groetjes van Cor Wolters. Hopelijk tot 13 juni.
13 juni | Reactie van: Ben Albers op 03-06-20 14:56 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Mooi, ben benieuwd en inderdaad hopelijk tot de 13e !
FTTS-3 | Reactie van: Ben Albers op 13-06-20 21:52 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag heeft dit model de eerste vlucht gemaakt met de motorhouder 7 x 18 mm. Gisterenavond dit model geheel geprepareerd, incl. dual deployment unit, motoren, ontstekers. Voor de zekerheid het complete model aan de slingertest onderworpen, was ok.

 

 

Vanwege de hoogtebeperking van 300m zijn niet alle 7 motoren geplaatst.
De vlucht was perfect: het model steeg in een strakke streep naar zijn grootste hoogte, drogue chute uit en op 60m de hoofdchute. Landing binnen het veld.

Was de eerste vlucht van de dag/seizoen....dat er nog veel mogen volgen.

Dit onderwerp werd gewijzigd 4 jaar geleden door Ben Albers
Citeren
Topic starter Geplaatst : 16/06/2020 11:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Vandaag spullen voorbereiden voor de lanceerdag morgen. Dit model gaat ook weer mee, is wel een van mijn favorieten momenteel. Het mooie is dat er een verzameling van 4 uitwisselbare motorhouders bij zit. Morgen ga ik deze hopelijk twee maal lanceren, een maal met een Aerotech 29 mm single use motor, en een maal met een cluster van 19 mm motoren. Er passen maximaal 7 motoren in deze cluster, en afhankelijk van de gewenste hoogte is altijd een geschikte combi te vinden, al is het niet verstandig om er maar 1 D-motor in te stoppen. Het model is daarvoor te zwaar.

En uiteraard weer dual deployment aan boord, de twee modules worden vandaag geheel geladen, dus morgen in het veld geen gepruts, en desgewenst kort na elkaar vliegen....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 14/08/2021 10:57 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

19 mm motoren. Is dat iets nieuws? 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 18/08/2021 8:24 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Neh, enen ouderwetsche ticvaud

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 18/08/2021 9:22 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bij FTTS-4 2022 is 1 vin beschadigd door een harde landing. Die is weer gelijmd, maar bij de reparatie is lijm gelekt tussen de rompbuis en het uitwisselbare motorhuis. Die is dus niet meer uitwisselbaar, toen ik hem probeerde eruit te trekken zat ie al vast. Model is dus nu voorzien van een vast 29 mm motorhuis.  Nu heb ik dus een paar motorhuizen over (7x18, 3x24 en 1x38 mm). Dan moet ik deze winter nog maar een model bouwen uit deze reeks...:-)

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 10/07/2022 1:52 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dat zat me natuurlijk niet lekker...bij de bouw van dit model had ik aluminiumfolie gebruikt om te voorkomen dat het motorhuis vastgelijmd zou worden, dat had in nu weer moeten doen...

Maarrrrr vandaag bedacht ik dat de lijm slechts heel plaatselijk tussen de rompbuis en het motorhuis kon zitten. Ik heb met een 1 cm brede 0,1 mm dikke verenstalen voelerband in de tussenruimte gestoken, steeds een beetje verder, en uiteindelijk is de verbinding verbroken ! Motorhuis weer los, verwijderd. Alle vlakken licht opgeschuurd, en alles past weer soepel. Model weer 100% in orde!!!!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/07/2022 9:57 pm
Aad Walrecht
(@aadwalrecht)
Lid

@benalbers Pfffff

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12/07/2022 10:45 pm
Deel: