Meldingen
Alles wissen

Blue Angel

Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: Owen op 16-04-20 17:18 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Nu de bouw van de Cardinal (zie andere bouwverslag) zijn eind nadert, maar de Corona Lockdown nog lang niet voorbij is, nog een keertje in RockSim aan het tekenen geweest.
Ik beken!: Dit ontwerp is geïnspireerd bij een ontwerp wat ik ooit een keer op internet zag. Dus niet volledig eigen idee.
Maar het is een combinatie van een 3 vin en een 2 vin in 1 model.
De naam Blue Angel is omdat ik hem voor mij zie in de kleuren en logo van de Blue Angels (US NAVY F-18).

Lengte 85 CM.
Buis: 4,16 cm
Motor D12
Geschat eindgewicht zonder motor: 100 tot 110 gram
Kleuren: Metalic Blauw met geel

Wat denken jullie. Gaat dit vliegen?

Lol | Reactie van: Alef op 16-04-20 20:14 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Haha...

Ik heb nu zelf ook al een paar maand een bouwkick. Ik moet swinters wat bezigheid hebben en moet toegeven dat nu met de C. deze periode flink is verlengd.

Ik ben nog geen jaar bezig met modelraketten maar kan snel leren. Wat ik heb geleerd, eigenlijk wel dom want ik baseer alles op 1 YouTube tutorial, is dat raketten een stabiliteit moeten hebben tussen de 1 en 1,5 Caliber. Caliber is dan natuurlijk verbonden aan de diameter van de romp. Het getal geeft aan hoeveel keer de diameter van de romp tussen het (aerodynamisch) drukpunt en het zwaartepunt zit. Zit er een hele grote afstand tussen deze 2 punten dan krijg je een raket die met weinig wind sterk de wind in duikt. Als er heel weinig "arm" is vanaf het zwaartepunt of het caliber zelfs negatief is zal de raket onstabiel zijn en niet meer uit zichzelf recht vliegen.

Dit model heeft erg grote afstand tussen beide punten dus zal sterk in de wind duiken.

Vinnen kleiner maken of gewicht in de kont? Zijn vast mensen met meer ideeen.

Wel leuk zoiets.. Doet mij wel wat aan een Phantom F4 denken.

nog iets | Reactie van: Alef op 16-04-20 20:19 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
punt 2 is er ook nog en zelf amper over nagedacht.
Verschillende stabiliteit in verschillende richtingen. Wat gaat dat doen?
nieuwsgierig | Reactie van: Alef op 16-04-20 20:24 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Als je nu de plaatsing van de "vleugel" vinnen op de raket nu roteerd zie je dan het rode stipje ook verschuiven?
Motor | Reactie van: Owen op 16-04-20 20:50 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Scherp gezien.
Op deze screenshots was er geen virtuele motor geladen. Ik heb een nieuwe foto in het album geüpload, maar moet nog even door iemand geaccepteerd worden. Dan liggen de twee punten al een stuk dichter bij elkaar.
Een margin van 2.17. Iets wat mij (nog) niets zegt. Maar RockSim zegt dan dat hij stabiel is. Zonder motor zoals in bovenstaande foto is hij inderdaad overstable.

Grappig, de Blue Angels hebben ook met F-4 Phantoms gevlogen, en daar lijkt het wel heel erg op.

Die stabiliteit in verschillende richtingen is wel een heel interessante. Denk dat het ECHT recht bouwen inderdaad een belangrijke is. En wellicht even iedereen in de auto zitten bij de eerste lancering? 

Scherp? | Reactie van: Alef op 16-04-20 21:07 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Ik zat ernaar te kijken en in 1e instantie kwam ik niet verder van " goh... zal wel zware neuskegel zijn " Achteraf kon het zo helemaal niet met zoveel vinnen achter. Aha... de motor zat er niet in.
ff fantaseren. | Reactie van: Alef op 16-04-20 21:10 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Wat als je nu eerst alleen de 3 finnen achter plaatst en het drukpunt laat berekenen. Daarna plaats je de vleugefinnen zo dat het drukpunt niet verschuift. Dan voegen de grote finnen geen stabiliteit toe of zie ik dat verkeerd?
Intressant | Reactie van: Owen op 16-04-20 21:18 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Kijk, dit is interessante info, aangezien ik geen kennis heb van raketten en stabiliteit.

ZONDER de vleugelvinnen:
CG: 52,753 cm en CP: 60,280 cm Margin: 1,81

MET de vleugelvinnen:
CG: 53,067 cm en CP: 62,108 cm Margin: 2,17

Wat zegt dit over het ontwerp? Ik weet alleen dat CG voor het CP moet liggen, maar de theorie erachter is mij onbekend.

theorie | Reactie van: Ben Albers op 16-04-20 21:25 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Lees voor de theorie bij de knop links "Hoe en Wat" het onderwerp zwaartepunt/drukpunt....
Theorie | Reactie van: Owen op 16-04-20 21:40 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ahh duidelijk.
Nu snap ik de margin.

Bij mijn raket:
62,108 (CP) - 53,067 (CG) / 4,16 (diameter) = 2.17 (hoe verwonderlijk)

Maar dan de vraag: In jullie uitleg staat 1 tot 1,5 keer de buisdiameter.
Is 2.17 dan echt "fout"?

Fout of niet? | Reactie van: Ben Albers op 16-04-20 21:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Owen, nee hoor, dat is echt niet verkeerd. In theorie maakt het helemaal geen verschil als er wordt gelanceerd zonder zijwind. Naarmate er meer zijwind is zal de raket wat makkelijker tegen de wind in gaan, maar ook dat hangt wel weer af van de snelheid waarmee de raket de lanceernaald verlaat. Kies voor een lange lanceernaald, dan is die snelheid hoger...
Theorie | Reactie van: Owen op 16-04-20 21:56 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Wel goed om deze theorie te leren kennen.
Zie dat bij de Cardinal de margin 1,3 is. Dus bij toeval "spot-on".

Die langere lanceernaald is ook goed om te weten. Een extra optie is natuurlijk ook nog op de Blue Angel iets korter te maken.
Nu ik deze theorie begrijp, ga ik morgen nog even terug naar de tekentafel en hier mee spelen.

Bedankt!!

Foto | Reactie van: Owen op 16-04-20 22:34 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ondanks dat wij er al uit zijn qua theorie, alsnog de beloofde foto. Hij stond even in de queue.

Inmiddels heb ik de Blue Angel met 5 cm ingekort. Nog niet op deze foto hoor.
Hierdoor is de Margin 1,7. Een stuk(je) veiliger volgens mij.

Low-Tech | Reactie van: Owen op 18-04-20 22:26 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Low-Tech vs High-Tech

In het onderwerp over de Cardinal ontstond de discussie over vacuum baggen van de vins in glasdoek.
Nou is mijn valkuil om niet bij elke hobby door te slaan in de aanschaf van duur gereedschap, dus een vacuummachine zag ik even niet zitten.
Vervolgens gaf iemand de tip om de vins tussen een paar dikke boeken te stoppen.

Toen dacht ik: Hoe kan ik een high-tech afwerking krijgen met alleen de spullen die ik in huis heb.
Mag sowieso niet naar buiten (Corona) om allemaal spullen te kopen, dus kwam op dit idee:

De vinnen in een zeer hoekig airfoil schuren, aangezien dat bij het model past:

Ipv Mylar, voor een gladde afwerking, een vuilniszak in tweeën knippen en deze glad op tafel plakken.
Hier twee lagen van 25 grams glasdoek op 45 graden van elkaar gedraaid inrollen met Epoxy.

Overtollige Epoxy wegrollen met tissues.

De vinnen op de ene laag leggen en dan de andere laag (inclusief de vuilniszak) eroverheen plaatsen.

Om het geheel aan te drukken tussen twee stukken schuimrubber geplaatst en hier op gaan zitten.
De volgorde is dus: Schuim, vuilniszak, twee lagen glasdoek, vinnen, twee lagen glasdoek, vuilniszak, schuim.
Daarna met een MDF plaat (De Ikea kast mist nu tijdelijk een plank) en houtklemmen aan de bar vastgemaakt.

Het is een gok of het goed gaat.
Ik vond het flauw om het eerst af te wachten.
Na 24 uur uitharden weten we meer. Ook als dit compleet mislukt deel ik de ervaring graag….

Kreatief | Reactie van: Ben Albers op 18-04-20 23:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gelukt of niet...sowieso goed bezig !!
Morgen | Reactie van: Owen op 18-04-20 23:45 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Vanavond om 8 uur geglast, dus morgen (zondagavond) weten we het. Het lastigste van 24 uurs Epoxy is om ook echt te wachten tot het uitgepakt mag worden. 
Inschatting | Reactie van: Alef op 19-04-20 10:17 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Ik schat in dat het weghalen van overtollig epoxy tegen je gaat werken. Dat mogelijk ook het balsa wat epoxy gaat opnemen.

Das een gok... Ik heb vrijwel geen ervaring met het verwerken van epoxy.

Prachtig om te zien dat je het probeert. Soms werkt het. Zo heb ik al eens een collectorstrip en een wikkeling gerepareerd van een startmotor van een kever met stuk electriciteitsdraad,papier en epoxy.

Porienvuller | Reactie van: Owen op 19-04-20 10:57 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Het Balsa is vooraf met porienvuller geseald. Dus die zal minimaal Epoxy opzuigen. De kracht van glasdoek en Epoxy is dat je het glasdoek op je model wil hebben, niet de Epoxy.
Glasdoek=Effectief
Epoxy=Noodzakelijk kwaad en nutteloos gewicht.
Ik maak mij ook zorgen of de vuilniszak wel wil lossen. Mylar is er voor gemaakt, dit plastic is even afwachten  

En dan nu: De epoxy in de mengbeker is kurkdroog en knalhard. Het is ook best warm in de hobbykamer.
Dus zal ik al de boel uitpakken of nog even wachten?
Het is net zo spannend als met Sinterklaas. ha ha ha

Als het "mis" is, kan ik vandaag nog een nieuwe poging voorbereiden.

Re: Inschatting | Reactie van: Owen op 19-04-20 10:58 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
"Zo heb ik al eens een collectorstrip en een wikkeling gerepareerd van een startmotor van een kever met stuk electriciteitsdraad,papier en epoxy. "

Ja mooi spul he dat Epoxy. Samen met een kern van wat voor materiaal dan ook is het loeisterk. 

Oplossen | Reactie van: Alef op 19-04-20 11:41 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Weer een idee,

Thermoplasten kan je oplossen in oplosmiddelen, thermoharders niet.

Ik ben ook reuze benieuwd.

Feutaus | Reactie van: Owen op 19-04-20 11:59 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
De fotos staan in de queue van het album. Als iemand ze kan goedkeuren, dan heb ik zeer mooi nieuws!!!
88 kilo | Reactie van: Owen op 20-04-20 10:31 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Beyond my imagination….

Ja ja, 88 kilo drukkracht (erop zitten en dan vastbouten) geeft exact hetzelfde resultaat als een vacuummachine van 888,- euro  

Ik ben zeer onder de indruk van het resultaat. Lang leven de hobbyisten. Het koste wel een oud logeermatrasje en de legplank zit inmiddels weer terug in de Ikeakast. De vuilniszak is ook niet meer te gebruiken. Ha ha ha Maar hobby Bob is het wel gelukt.
Het enige “foutje” zag ik gisteravond al aankomen, toen ik de foto’s aan het terug kijken was, en dus niets meer kon aanpassen.
De twee grote vins lagen iets te dicht tegen elkaar aan. Op het uiterste puntje heeft het glas zich net niet volledig kunnen vormen.
Maar na het schuren hier een randje CA gelegd en geschuurd, en is 100% goed gekomen.

De vinnen zijn glad als een spiegel en aan de uiteinden zo scherp als een scheermes.
Als ze alle 5 geschuurd zijn zal ik ze even wegen.

Alef: Ik ben zeer beperkt bekend met Thermoplasten en Thermoharders. (Ken een klein beetje de theorie). Zeer nieuwsgierig naar je ideeën daarmee!!

Kunststoffen | Reactie van: Alef op 20-04-20 14:25 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Ze hebben mij ooit op het MBO iets bijgebracht over de 2 categorien kunststoffen, thermoplasten en thermoharders.

Thermoplasten zijn, zoals de naam al zegt bij hogere temperatuur vervormbaar. bv de voeding van je 3d printer. Polyethyleen dat soort dingen.

Thermoharders kan je (na uitharden) bij verwarmen niet vervormen. Dit zijn meestal de 2 componenten kunststoffen zoals epoxy en polyester.

Meestal zijn beide zuurbestendig maar over het algemeen zijn de thermoplasten niet bestand tegen oplosmiddelen zoals aceton of tolueen... ze lossen daarin op. Van die eigenschap kon je gebruik maken als de vuilniszak aan je vinnen was geplakt.

En veddus… mooie vinnen man!

Re: Kunststoffen | Reactie van: Owen op 20-04-20 14:32 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
(Van die eigenschap kon je gebruik maken als de vuilniszak aan je vinnen was geplakt. )

Tnx voor de toelichting. Ja ergens gaat een belletje rinkelen van heel vroeger op school.  

Gelukkig kwamen de vuilniszakken goed los van de vinnen.
Ik moet nu even wachten op een bestelling van onderdelen voor ik verder kan. Had niet voldoende 25 mm buis in huis voor zo een lange motorbuis.

Tevens een paar aanpassingen gemaakt aan het design. Nu de vinnen klaar zijn zag ik dat het veel mooier uitkwam als ik de voorste twee vinnen 3 cm naar achter plaatste. Daarmee kon de lengte van de raket weer terug naar de originele lengte met behoud van de de 1.7 marge tussen CG en CP.

Ben intussen ook van RockSim over op OpenRocket. Ondanks een duur pakket vs een gratis pakket is OpenRocket net even iets fijner om mee te werken. Alleen jammer dat hij wel wat vaak crasht.

Software | Reactie van: Alef op 20-04-20 15:29 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Apart, ik gebruik ook openrocket en bij mij crasht het eigenlijk nooit (andere dingen wel)

Ik heb er Helemaal geen verstand van maar misschien een nieuwe java update?

OpenRocket | Reactie van: Owen op 20-04-20 15:34 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ik heb de laatste versie van java v8.
Wellicht ligt het erin dat ik een Mac gebruiker ben.
Of omdat ik de modellen oorspronkelijk in RockSim had gemaakt en geconverteerd heb?

Nou ja, ik druk nu na elke aanpassing op save. Daar valt mee te leven.

Ben nu in OpenRocket met het derde ontwerp bezig. Waar een pandemie allemaal wel geen tijd voor geeft. 

Test fit | Reactie van: Owen op 20-04-20 20:04 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Een eerste test fit van de vinnen. Passen perfect.

Omdat ik nu toch moet wachten op onderdelen even wat aan het spelen met de 3D printer.
Ben een tool aan het tekenen en printen om de Estes BT60 buis te voorzien van vin slots.
Het snijden langs de hoek van de kast is niet strak genoeg vind ik. In elk geval lukt het mij niet strak genoeg. Ik hou het graag bij mijzelf.

Daarnaast is het schuren van de airfoil een lastig klusje, tenminste om het ECHT strak te doen. Ik merk dat je het blijft zien als je niet exact overal even dik, dun, rond of gelijk schuurt. Dus ben diverse schuurblokjes aan het printen die ronde, scherpe, ovaal enz uiteinden kunnen schuren aan de vinnen. Eerste resultaten zijn super.

Schuren vinnen | Reactie van: Alef op 21-04-20 13:40 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Volgensmij kan je het model ook beter in de vinnen schuren als er wat verf op zit. Anders vertekenen de donkere nerven van het hout je vorm en je kan zowieso niet "spiegelen" met matte oppervlakken. Ook zwelt het hout ongelijkmatig op als je het schildert. Die zwelling moet er eerst uit zijn voor je de vinnen precies kan krijgen... Tenminste dit is mijn ervaring. Ik schuur het model er eerst grof in en steeds precieser naarmate er meer verf in het hout zit.
Aftekenen lijnen - vinslots snijden | Reactie van: Modelraketten.NL op 21-04-20 21:26 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Dat kan heel mooi met een Diversen: Tools: Schuurblok/Sanding block. Alum.
Je kunt het als schuurblok gebruiken en is ideaal om strakke lijnen af te tekenen.
Is een alu T-profiel.
 

Je bent in ieder geval inventief zat.
Met welk programma teken je de 3D ontwerpen?

KJ

Inventief | Reactie van: Owen op 21-04-20 22:44 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Tnx voor de complimenten.

Ik ben geen geweldige tekenaar. Wel iemand met geduld, det scheelt al.
Teken mijn designs in Tinkercad.com
Simpel maar effectief. Vorig jaar een poging gedaan met Fusion, Autodesk, enz. Allemaal veel te complex (voor mij).

Print alles op een Prusa i3. Geweldige printer.

Tot nu toe schuurde ik met een standaard schuurblok van de Gamma. Werkte ook, maar ik dacht: Het kan strakker.

Gister en vandaag behoorlijk druk geweest met proefprintjes.
Mijn laatste test, welke ik van de week even op de foto zal delen hier: Een piston ejectionsystem voor de BT60 buis.
Een shoulder ring, waar de zuiger op rust, zo ver mogelijk van de motor af. Zuiger heeft onder en boven een meegeprint anker waar het schokkoord onder en boven bevestigd kan worden. Tevens een opbergsysteem waar het lange stuk kevlar in de zuiger gestopt kan worden en waar het bij het uitblazen van de zuiger zonder enige weerstand uit glipt. Vanavond even getest door heel zachtjes onder in een BT60 buis te blazen en het geheel (Parachute, NoseCone, piston en voorste schokkoord vloog er zo uit.... Geheel van PETG welke ik middels annealing nog wat hittebestendiger heb gemaakt. Totaal gewicht 6,7 gram.

Heb nu enorm spijt dat ik in de Cardinal al een ejectionbaffle gelijmd heb, en dan nog een fout gemaakt met de volgorde van de baffles 

Middelpunt - Tinkercad | Reactie van: DRRA- KJ op 24-04-20 13:48 | E-mail: info(at)drra.nl
@Owen
Heb jij een idee hoe ik een cirkel uitlijn (centreer in een driehoek?)
 
De centreertool pakt niet het middelpunt van de driehoek, maar de hoogte als middelpunt.
Bij een vierhoek of zeshoek doet ie dat wel prima.
Tinkercad | Reactie van: Owen op 24-04-20 19:29 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Hoi Klaas Jan,

Ik ken maar 1 methode. Ik gebruik de ruler, waarbij ik het grootste object op 0,0 in de hoek van de ruler leg.
Daarna bereken ik hoeveel x en y ik het volgende object moet geven om exact in het midden te komen. En die voer ik dan handmatig in.

Hopelijk kan je hier iets mee?

Owen

Kevlar | Reactie van: Owen op 24-04-20 20:47 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ik heb vandaag het bestelde Kevlar koord binnen gekregen. Ben voor de 45 kilo versie gegaan. Leek mij meer dan genoeg voor de raketten die ik bouw (gemiddeld 100 gram).
Maar jeetje, wat is dat koord DUN. Ik maak mij hierdoor best wel zorgen voor de zogenaamde zippers waar je over leest.

Doen jullie nog iets om dat tegen te gaan? Bijvoorbeeld precies op de lengte waar dit koord de buis verlaat een stukje rubber om het koord oid?
Of maak ik mij zorgen om niets? Of heb ik wellicht te dun koord besteld en had ik beter eerst advies kunnen vragen? ha ha

100 gram | Reactie van: Owen op 24-04-20 20:48 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
100 gram is met motor natuurlijk iets meer richting 150 gram. Zo licht bouw ik nou ook weer niet......
Tube slotter | Reactie van: Owen op 24-04-20 22:17 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Simpel maar effectief:

Handige tools om vin-slots en gaten te snijden/boren in de body tubes. De buis die ik vorige week langs de kastdeur probeerde te snijden was totaal mislukt. Deze past super strak:

Re: Tinkercad | Reactie van: DRRA- KJ op 25-04-20 00:36 | E-mail: info(at)drra.nl
@Owen
Ben maar uitgegaan van de cirkel, dat was het belangrijkst. Later heb ik de driehoek eromheen geplaatst, gewoon optisch. Voor de maatvoering is deze verder niet belangrijk.

Hier het resultaat:

Re: tube slotter | Reactie van: DRRA- KJ op 25-04-20 00:40 | E-mail: info(at)drra.nl
Wat ik met aftekenen ook wel heb gedaan:
Omtrek op papier uitzetten in een tekenprogramma, dan de slots erop tekenen. Papier om de buis wikkelen. Hoekpunten met een pushpin doorprikken en de lijnen dan doorsnijden (nooit in 1 keer!). Als lineaal een aluminium hoekprofiel van 2x2cm.
Ging ook prima.

De tube slotter is ook een mooi idee.

Tubes en Tinkercad | Reactie van: Owen op 25-04-20 09:13 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ziet er goed uit!!
Ja inderdaad is optisch voldoende in dit geval.
Ik heb dit filmpje een tijd geleden gekeken en de hand van dit begin mijzelf aangeleerd alles vanuit de ruler te doen. Vast niet de meest efficiënte manier, maar het werkt, ook voor het centreren.

Ja het snijden langs een als hoekprofiel kan ik mij heel goed voorstellen als prima manier. Dit was meer een idee nav het gebrek aan een alu profiel en niet naar buiten kunnen.  
Deze buisjes in Tinkercad getekend en drie proefstukjes geprint totdat ik de dikte had die strak om de buis paste. En dan nog een stukje schilderstape voor de zekerheid om hem echt vast te zetten.
Met de mesjes die ik besteld had inderdaad een keer of 6 a 7 keer snijden en dan valt het stukje er zo uit. De boorgaatjes niet gebruikt.

Piston | Reactie van: Owen op 25-04-20 14:52 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Dit moet de ejection piston worden.

Aan de onderkant met kevlar (1,5 meter) aan de motorbuis vast. Ben nog steeds heel benieuwd naar jullie mening over zippers met zulk dun kevlar.

Aan de andere kant van de zuiger het elastiek naar de parachute en de nose cone.
Het geheel rust op de schouder ring op ongeveer 40 cm van de motor. Bevestigingankers zijn 5 mm dik. Erg sterk, maar niet heel goed zichtbaar op de fotos.
Als ik dit test door heel zachtjes onder op de buis te blazen dan schiet het hele pakketje van parachute, neus en zuiger eruit.
Heel benieuwd hoe dit in het echt gaat werken.
PETG is behoorlijk hitte bestendig. Maar ja, het blijft wel een try and error achtig experiment.

Zipper | Reactie van: Ben Albers op 25-04-20 18:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Owen,

je vraag over zippers: de keus voor een veel dikkere kevlar is beter. Zeker niet nodig voor de sterkte maar juist om de kans op een zipper te verkleinen. Wat erg vaak verkeerd wordt gedaan is een veel te kort schokkoord. De neuskegel wordt vaak met een forse puls uit de raket geschoten, en als je schokkoord erg kort is is de kans op een zipper veel groter, dus liever een meter langer....

Groet, Ben

Re: Zipper | Reactie van: Owen op 25-04-20 19:06 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ik zat al te twijfelen of die 1,5 meter niet wat kort was. Maar na jouw bericht weet ik zeker dat het tekort is. Dus ga toch maar even terug naar 2 a 3 meter kevlar.
En komende week maar wat dikker bestellen.
Zipper | Reactie van: Ben Albers op 25-04-20 20:30 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
1,5 m is al heel wat hoor...je ziet soms koordjes van maar een paar dm...

Wel zie ik dat je het koord in de zuiger hebt opgerold/vastgezet. Zorg ervoor dat dit zeer gemakkelijk uitrolt, zodat de lengte van het koord meteen beschikbaar is om ruimte te geven voor afremmen ... maar dat kan je met uitblazen uittesten. De hele boel inpakken zoals gedacht en dan krachtig uitblazen en vaststellen of alles uitvouwt/vrijkomt....

Zippers | Reactie van: Owen op 26-04-20 12:30 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Had nog even nagemeten. 1,5 meter koord, maar het koord loopt vanaf de motor eerst nog door 60 cm raket en dan aan beide kanten knopen, waardoor je ook weer enkele cm kwijt raakt. Er bleef mijn inziens weinig over.
Wat ik nu heb gedaan:
Het koord wat al aan de motor en in de buis zat ingekort en een loop erin geknoopt. Dit afgewerkt met krimpkous, exact waar het de buis verlaat. Hierdoor is het plaatselijk dikker en nog steeds flexibel.
Aan deze loop kan ik vervolgens weer koord bevestigen zo lang als ik wil.
Tja, al doende leert men  

Het koord zit idd in de zuiger opgerold. Zo licht dat het er zo uitgeblazen kan worden. Als je te hard trilt met je handen valt het er al uit. Maar ja, zal je altijd zien dat het in de vlucht opeens muurvast zit en in een drie dubbele knoop terecht komt. Wat je hiermee juist probeert te voorkomen.  

Mijn modelbouwervaring: Things never work the first try...

Perfectie? | Reactie van: Owen op 26-04-20 19:19 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Getting close to perfection...

wordt weer mooi. | Reactie van: Alef op 26-04-20 19:32 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Ik vind het niet echt een F18 maar word wel een mooi ding.
Phantom | Reactie van: Owen op 26-04-20 19:36 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Nee mee eens, het is meer het kleurenschema wat de Blue Angel naam moet gaan geven. Nooit de F-18 in gedachte gehad hoor. Bij toeval lijkt hij idd wel heel veel op de F-4.
Aha | Reactie van: Alef op 26-04-20 19:39 | E-mail: Alef1(at)telfort.nl
Aaah..heb ik er zelf weer bij verzonnen natuurlijk.

Maar dat van dat kleurenschema snap ik wel... Heeft oeoa manier ook wat een feestelijke uitstraling. De exacte kleur blauw gaat ook belangrijk worden lijkt me.

Re: Kevlar zipper | Reactie van: DRRA - KJ op 27-04-20 11:43 | E-mail: info(at)drra.nl
@owen
Daar waar het schokkoord uit de buis komt, simpelweg een 2cm brede strook schilderstape aanbrengen op het schokkoord. Dus als vleugeltjes laten uitsteken aan beide kanten. Twee, drie lagen.
Het oppervlak wordt dan zo groot, dat een zipper vrijwel uitgesloten is.

Daarnaast gebruik ik altijd een schokkoord uit twee delen: eerst kevlar, voor onderin (beter hittebestendig en oersterk) en bovenaan een stuk elastiek(dat is eigenlijk echt het stuk wat de schok opvangt). Ik heb gevallen gezien waarbij, zonder gebruik van elastiek, het schokkoordanker, of de bevestiging, gewoon afscheurt, of afbreekt, door de kracht van de uitstoot. Hoe langer je schokkoord, hoe minder dit laatste natuurlijk het geval is.

Voor kleinere modellen is 1-1,5 meter meer dan voldoende. Voor grotere modellen, kun je meer nemen. Bij groter gewicht van bijv. je neuskegel, kan je elastiek zover uitrekken, dat er een terugslag van je neuskegel op de rompbuis komt. Dat geeft soms een flinke beschadiging! Een metertje meer schokkoord is dan een goede en goedkope oplossing.

Zippers | Reactie van: Owen op 27-04-20 12:21 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Super uitleg. Daar kan ik zeker wat mee. Het gaat nu inderdaad een combinatie van kevlar en elastiek worden.
Dat van die schilderstape is ook een duidelijke oplossing 
Klaar | Reactie van: Owen op 29-04-20 15:38 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Klaar….
Deze keer ervoor gekozen om eerst geel te spuiten. De gehele raket in een dunne gele laag en op de plek waar het geel zichtbaar ging worden dekkend gespoten. Daarna een avondje zitten afplakken en de raket in metallic blauw gesproten.
Ging een stuk beter dan mijn vorige poging waar ik de kleur probeerde in de priegelige ruimtes in te spuiten.

Erg benieuwd hoe de ejectionzuiger gaat werken.
Zal dit weekend mijn lidmaatschap van de DRRA in orde maken. Heb de smaak van het bouwen weer helemaal te pakken.
Zie dat er een PAR certificering bestaat, dus ga mij hierna maar eens richten op het maken van drie modellen voor de Minimotor en A,B of C motoren.
Leuke uitdaging. Inmiddels 4 D-motor modellen staan, dus daar heb ik keuze genoeg.

Mooi hoor | Reactie van: Ben Albers op 29-04-20 15:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ook nu weer een compliment voor de fantastische afwerking van je model, echt mooi !!

Misschien ten overvloede: ik zie op je fotos geen launch lugs, heb je die bewust uit beeld gelaten of ze vergeten te monteren? (je zou niet de eerste zijn die hier in het veld pas achter komt  )

Launch Lug | Reactie van: Owen op 29-04-20 16:13 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Ha ha, het zou wel iets typisch voor mij zijn om die te vergeten. Maar hij zit er echt.
Op de foto van de achterkant (Volledig blauw) kan je hem zien op een 10 cm boven de vins. De bovenkant van de LL zie je net iets oplichten. Hij is inderdaad nauwelijks zichtbaar omdat hij mee is gespoten. Zit exact op het CG.
Laulu | Reactie van: Ben Albers op 29-04-20 17:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ow, dan is ie iig goed gecamoufleerd !
Blue angel | Reactie van: Frank Baeyens op 02-05-20 11:00 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Owen, gefeliciteerd, deze is echt heel erg mooi geworden. Prachtige kleuren, strakke afwerking en heel mooi ontwerp. Ik hoop echt dat ik hem dit jaar de lucht in kan zien gaan.
Klaar | Reactie van: Owen op 02-05-20 11:21 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Bedankt. Ja ik hoop ook dat we nog een moment krijgen dit jaar.
Mijn zoon zit ook al te fantaseren terwijl hij naar de raket wijst: WOESH!!! en dan vinger in de lucht.  Dus hij snapt wat de bedoeling is. ha ha
Hebben al wat YouTube filmpjes bekeken samen.
CATO | Reactie van: Owen op 13-06-20 19:00 | E-mail: owen(at)bosvelt.nl
Helaas, de Blue Angel had een kort leven.

Eerste twee lanceringen: Kaarsrecht omhoog. Je kon een lineaal langs de rookpluim leggen. Het feit dat hij helemaal in de uiterste hoek van het veld landde, geeft aan dat het met de hoogte ook niet mis was. Prima model.

Maar toen de derde lancering. Zelfs een drone in de lucht gehangen om de lancering te filmen. Maar ipv een mooi motorgeluid kwam er meer een natte scheet geluid uit de raket en twee tellen later stond zowel de raket als het lanceerplatform in de brand, Platform gesmolten en motorhuis en vinnen waren in een paar tellen al compleet verbrand.

De ejectionzuiger werkte perfect. Dus er gaat een BA2 komen, waarbij ik de neuscone en het ejection systeem volledig kan hergebruiken.
Mijn plastic Estes lanceerplatform heeft nu meer weg van een Estes gesmolten plastic kunstwerk met brandlucht. Dus mooi moment om een echt lanceerplatform te gaan maken.

Fotoooo! | Reactie van: Alef op 13-06-20 21:08 | E-mail: alef1(at)telfort.nl
Nou das weer vrij uniek.

Dat ie helemaal in de hoek van het veld lag kwam vast ook omdat ie 2 hele grote vinnen heeft.

Wij hebben vandaag, puur uit solidariteit natuurlijk, ook even een D12 afgeschoten.

In de ochtend hadden we prachtig rustig weer hier.

Ik heb inmiddels ook een leuke camera gevonden voor weinig. Misschien kan ik de eilanden wel zien liggen vanaf hier.

 
Citeren
Topic starter Geplaatst : 18/06/2020 11:59 am
Deel: