Flash watten
 
Meldingen
Alles wissen

Flash watten

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Voor uitstoot van parachutes met elektronische systemen wordt vaak buskruit gebruikt als uitstootlading. Buskruit heeft als nadeel dat het veel gloeiende vonken geeft die gemakkelijk parachutes en rompbuizen beschadigen.  Een zeer goed alternatief is schietkatoen. Dit zijn gewone katoenen watten die chemisch behandeld zijn zodat ze als ze worden aangestoken in een flits opbranden zonder een spoor achter te laten. Een zeer schone verbranding die in je model geen schroeiplekken maakt of troep achterlaat. 

Schietkatoen wordt in de goochelwereld gebruikt bij trucks met een korte vlam/flits, bijvoorbeeld bij het konijn uit de hoge hoed enzo.  Voor deze toepassing wordt schietkatoen verkocht onder de naam 'flash watten'.  Te koop bij o.a. https://www.dynamitemagic.nl/product/flash-watten-snel-wit-2014/. De link is aan de 'nuttige links' pagina toegevoegd.

Let wel op: je hebt in een rompbuis van 30 mm slecht enkele tienden grammen nodig voor een goede uitstoot. Het is zeker verstandig om voor een model dat voor het eerst hiermee wordt uitgerust een paar grond-testen uit te voeren.

Ook is het van belang de watten goed te drogen: voor transport worden de watten vochtig verpakt. Dus na levering een paar dagen op een veilige, droge plek aan de lucht laten drogen alvorens te gaan gebruiken. Als de watten niet kurkdroog zijn werkt het NIET !  Als de watten eenmaal droog zijn is natuurlijk veilige opslag vereist.

 

Citeren
Topic starter Geplaatst : 20/08/2021 3:06 pm
Sjors van den Berg
(@sjorsberg)
Lid

Bij deze een waarschuwing die ik in okt 2022 ook op de appgroep heb geplaatst.... : Bewaar ze niet droog en luchtdicht!

Ik had een filmkokertje met zo'n 5 gram flitswatten bewaard, na een paar maanden leken de watten bruin te zijn geworden.

Toen ik ze uit de koker haalde bleken ze toch wit!  Toen pas zag ik de bruine dampen onderin het potje: Nitreuze dampen!  blijkbaar waren mijn watten aan het ontleden geslagen.

Dampen zijn corosief en hebben in lage concentratie een stekende geur (bruine dampen niet inademen!)    Potje buiten laten uitdampen en watten een paar uur gewassen in water.  Toen gedroogd.    Daarna de watten getest op brandsnelheid: die was beduidend lager. Als ik deze watten had gebruikt als uitstootlading was m'n raket gecrashed!

Dus mocht je droge flitswatten hebben: bevochtig ze (en vervang het water af en toe).    Mocht je ze (kort!) droog willen bewaren dan in kleine hoeveelheden en NIET LUCHTDICHT verpakt.

Flitswatten, (nitrocellulose) zijn autocatalitisch instabiel: nitreuze dampen bevorderen de ontleding van nitrocellulose waarbij nog meer nitreuze dampen vrij komen.

Een grote hoeveelheid kan zelfs spontaan ontbranden.

Overigens ben ik het verder helemaal met Ben eens: prima spul voor uitstootladingen (geen verbrande parachute's en rompbuizen meer).

Maar behandel dit spul met eerbied.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22/11/2023 3:17 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Sjors, dank voor deze informatie. Is zeker essentieel om dit spul op de juiste manier te gebruiken/hanteren. 

Groet, Ben

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/11/2023 9:31 am
Deel: