Welke lijm te gebru...
 
Meldingen
Alles wissen

Welke lijm te gebruiken

Eric Jager
(@ericjager)
Lid

Hi allemaal,

Recent ben ik gestart met de bouw van de Little Joe II. Het model beschikt over een plastic wrap die over het grootste gedeelte van de body tube gaat. Ik heb dit vastgeplakt met Revell Contacta, maar het heeft ervoor gezorgd dat de wrap zacht werd. Feitelijk is hierdoor het hele model verprutst...

Om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Welke lijm had ik beter kunnen gebruiken?

Citeren
Topic starter Geplaatst : 15/07/2021 9:12 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hi Eric,

Een wrap zonder eigen lijmlaag? Was het geen krimpende wrap die je warm moest maken? Ik heb geen goed beeld van hoe de situatie eruit ziet, maar waar ik als eerste aan denk ik het 3M super dunne dubbelzijdige plakband, wat men ook gebruikt voor het plakken van fineer. 

Zoals op dit filmpje bij 20 minuten....

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 15/07/2021 10:22 am
Eric Jager
(@ericjager)
Lid

Ik bedoel de plastic wrap die om de body tube heengaat. Zie afbeelding.

Image2

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 15/07/2021 3:40 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hmmm lastige. Ik heb nog niet eerder een degelijke wrap gezien. Ikzelf zou toch voor dunne dubbelzijdige tape gaan. Maar wellicht heeft iemand anders nog handige tips.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 15/07/2021 4:24 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

 

Waar het fout ging is:

materialen

 

stap5

Wat je nodig heb is contactlijm in een spuitbus.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 19/07/2021 2:15 pm
Eric Jager
(@ericjager)
Lid

Mooi dat je me wijst op de handleiding 🙂

Ik heb inmiddels een goede lijm gevonden (UHU) en dat heeft zijn werk prima gedaan. Maar dank voor de tip! Zo zie je maar weer dat het van belang is om de instructies vooraf goed te lezen...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/07/2021 11:52 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@ericjager

Het was beter geweest als ze dat plaatje met die spuitbus voor lijm op een andere plek in de rij hadden gezet. Dan had je zo gezien dat het anders was. Zoals het nu is valt hij gewoon weg tussen de kleuren en dan krijg je dit.

Ziet het er nog wel een beetje knap uit na het lijmen met de contacta of is het een model geworden waar je niet heel zuinig meer op hoef te zijn?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20/07/2021 8:23 am
Eric Jager
(@ericjager)
Lid

@rolandlemmers Het model (de wrap dan met name) is verwoest. Overal zitten zachte plekken; het plastic van de wrap is simpelweg gesmolten. Maar ik heb een nieuwe kit laten komen. Daar heb ik andere - betere - lijm gebruikt en dat heeft gewerkt.

Nu gauw de misser achter me laten en vol goede moed doorbouwen!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/07/2021 8:41 am
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@ericjager

Succes met de bouw.

Mocht je het nog niet bedacht hebben en als je 'm nog niet af heb eerst model nummer 1 helemaal bouwen en afwerken en daarna de de tweede.

Dan heb je alles al een keer gedaan en weet je wat je kan/moet doen voor een mooier resultaat.

Voor de plastic delen weet je dat al vernam ik uit betrouwbare bron. ? 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20/07/2021 11:20 am
Deel: