Parachute berekenen
 
Meldingen
Alles wissen

Parachute berekenen

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi all,

weer een tooltje aan de website toegevoegd: berekenen daalsnelheid.

De juiste keus van je parachute is belangrijk om je model goed te kunnen bergen. De afdaalsnelheid mag niet te hoog zijn omdat je model dan bij de landing kan beschadigen. Als vuistrgel geldt dat 5 m/s een veilige snelheid is.  De daalsnelheid mag ook weer niet te laag zijn: dan is je raket lang onderweg en is de kans dat 'ie ver weg waait en misschien onvindbaar is te groot. 

Je kan van te voren wel een schatting maken hoe ver je model zal wegwaaien. Reken eerst met de vluchtsimulator ( https://drra.eu/drra-vluchtsim/) uit hoe hoog je model gaat komen.  Kies een parachutediameter en gewicht van je (opgebrande) raket en bereken de daalsnelheid ( https://drra.eu/daalsnelheid-parachute/).   Deel de hoogte door de daalsnelheid, dan weet je hoe lang je raket onderweg naar beneden is. Tot slot zoek je uit wat de windsnelheid is als je lanceert, bijvoorbeeld op de waarnemingen van het KNMI. Vermenigvuldig de windsnelheid met de afdaaltijd en je hebt de afstand die het model wegdrijft. Check of het veld groot genoeg is.

 

Citeren
Topic starter Geplaatst : 22/11/2020 4:07 pm
Owen Bosvelt reageerde
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Bij een daalsnelheid van 5 m/s (of 18 km/u) komt de de raken net zo hard op de grond als wanneer hem vanaf 125 cm met de punt recht naar beneden laat vallen. In de praktijk is dat wat minder omdat de raket dan scheef aan de raket hangt en er altijd wel wat wind is.

Op lanceerdagen heb ik altijd een grafiekje bij me om bij een juiste parachute bij het model te zoeken. Uiteraard afhankelijk van het gewicht en hoe hoog hij komt, maar ook van windsnelheid en grootte van het het lanceerveld. Vooral de terreingesteldheid maakt veel uit. Bijvoorbeeld op grasland en een beetje wind kan wel met een dubbele daalsnelheid van 10 m/s.

Een bekende truc om een parachute wat kleiner te maken is om een 'achtje' in de chute-lijnen te leggen. Ze worden dan schijnbaar veel korter waardoor de diameter kleiner wordt.

Hier de grafiekjes die ik gebruik, een voor kleine en een grote modellen:

afbeelding
afbeelding
BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22/11/2020 10:35 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Hans,

dat zijn zeker handige grafieken om in het veld bij je te hebben en zo op locatie je plan te kunnen bijstellen.

Ik was natuurlijk nieuwgierig of de resultaten in jouw grafieken overeen komen met die uit het rekenblad. Er zijn kleine verschillen, van enkele tienden m/s dus dat is goed vergelijkbaar. Weer jij toevallig met welke Cw waarde die grafieken zijn opgesteld?

 

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/11/2020 11:27 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Afgelopen zaterdag een parachute gekocht en nu berekend met jouw simulator. Parachute is te klein. Whaaaa.... 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23/11/2020 12:21 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

@owenbosvelt kabooom/crack/.....:-)

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23/11/2020 7:34 pm
Owen Bosvelt reageerde
Oud Member
(@oud-member)
Lid

@benalbers Hoi Ben,

ik ben ook uitgegaan van een Cw = 0,75.

Voor de vrije valhoogte wet van behoud van energie: 1/2 * m * V^2  =  m * g * H.  Maar met de wetten van Newton kan het ook.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23/11/2020 10:20 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

dan wel vreemd dat er een (weliswaar klein) verschil in de berekening zit. Of reken jij met g=10 m/s2? Ik gebruik 9,81

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/11/2020 10:23 pm
Deel: