Bull Pup 3" PML
 
Meldingen
Alles wissen

Bull Pup 3" PML

Pagina 1 / 3
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
Bull Pup PLM

Zo, vandaag maar eens beginnen aan de Bull Pup die ik gisteren bij Eurospace Technology heb aangeschaft.

De eerste stap is het droog assembleren van alle componenten om te kijken of alles past, en of het duidelijk is hoe het model moet worden gebouwd. Dit is wel een goede gewoonte om te voorkomen dat er bij het verlijmen verassingen zijn en fouten worden gemaakt die niet meer zijn te corrigeren.

Wat opvalt is dat het een echt mooi high power model is, ondanks z'n beperkte afmetingen. Mooi afgewerkte neuskegel, boat tail, superstrakke fiberglas vinnen, dito quantumtube 3"rompbuis, ejection piston, rail guides, heavy duty parachute, kortom: mooi spul en mooi compleet.

Nou ja, bijna compleet. Een motorretainer hoorde er niet bij.  Nu is er bij deze slanke boat tail geen ruimte voor een motorhaakje zoals ik die op mijn 4" LOC V2 heb gemaakt, dus alsnog een sjieke aluminium retainer erbij besteld.

Extra erbij gekocht de centreerringen om mijn dual deployment snelwisselsysteem te kunnen inbouwen.

Nieuw voor mij is het bouwen met deze materialen. Dus nog meer werken met epoxy en superlijm. Leuk !

Citeren
Topic starter Geplaatst : 11/10/2020 8:54 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Wow. Dat ziet er gaaf uit. Ik ga deze winter ook een raket bouwen met Quantum tube en G10 vins. 

Zou alleen mijzelf niet zijn als ik niet zelf de G10 plaat ga frezen of lasercutter en er een eigen design van ga maken 😉

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/10/2020 11:21 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Onderwerp even aangepast van PLM naar PML ? 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/10/2020 11:53 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ow foutje....thanks!

 

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/10/2020 1:32 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Mooie modellen heeft ie staan he  🙂  Je hebt je nog ingehouden zie ik . Let op met die piston ejection, eem PML buis durft wel eens krimpen... Of gebruken ze hier zoals bij mn PML een kartonnen binnenhuls ? (dan heb je geen last van krimp, en blijft de piston lekker werken). Ik vraag me wel af hoe je dieze dual gaat laten vliegen, wordt interessant  🙂

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/10/2020 2:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

@frankbaeyens. Ik ga de piston ejection niet gebruiken, hiervoor in de plaats komt mijn inmiddels beproefde dual deployment systeem. Betekent dat het centrale deel (de quantum tube) inwendig de adapter krijgt. Van een beetje krimp heb ik dan geen last.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/10/2020 7:09 pm
Frank Baeyens reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Heb me inderdaad wel ingehouden. Twee modellen bouwen in de winter is genoeg. Hoop wel dat ik volgend jaar weer in m'n gewone lanceerritme kom, dit jaar nog maar 1 maal geweest...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11/10/2020 7:12 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

@benalbers  Tja, ik 2 keer, was niet echt een gunstig lanceer jaar...... Ik begin deze winter overigens aan mn eerste dual deploy capable model, de Apogee Athena.. Kan ook single deploy vliegen met max een K motor. Zal bij mij een J330 worden, enkel om mn Tripoli lvl 2 te halen. Lvl 3 is me te duur en te weinig mogelijkheden in Benelux...

  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11/10/2020 8:04 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Bij het model was geen motorretainer meegeleverd. Op mijn eerder gebouwde 4" LOC V2 ontbrak deze ook, die heb ik toen voorzien van een mooi aluminium beugeltje.

Nu is daar bij dit model geen ruimte voor: de boat tail is zo slank dat er naast de motor geen ruimte is voor die beugel. Ik heb alsnog een mooie aluminium retainer besteld bij Eurospace Technology. Inmiddels binnen en erg mooi. Is met een schroefdop, slank en licht.

 

Meteen een vraag aan ervaren bouwers: Dit model bestaat dus uit een quantum tube, fiberglas vinnen en kunststof neus en boat tail. Welke verf is aan tebevelen om dit alles strak te spuiten? Grondverf?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/10/2020 3:18 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Een goeie vraag over die verf. Ik ga deze winter ook aan de quantum tube en G10 vinnen. Zal eens rondvragen bij mijn modelvlieg collega's wat hun op gebruiken. Die verven ook op g10 (glasvezel)...

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23/10/2020 8:17 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

@benalbers      mn PML Bumblebee is ook een quantum tube model... Heb die opgeschuurd en eigenlijk rechtstreeks Montanan dr over gegooid. Houdt heel aardig. En met opschuren bedoel ik echt met een korrel 400 of 600 gewoon een stukje ruw maken. Heb hier ook nog een epoxy raket liggen en ook die domweg rehtstreeks Montana derop (ok alweer na lichtjes schuren...) Gen van beiden bladert af, vormt blazen of wat dan ook.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/10/2020 1:11 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ok, thanks. Duurt nog wel even, maar dan weet ik dat alvast !

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 24/10/2020 2:24 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Indien je wil, ik heb een stuk tube liggen die Rene me meegegeven had om mee te experimenteren. Wil ik je gerust wel eens bezorgen....   (als dat weer mag......)

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/10/2020 5:12 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

ontvetten met amoniak zit bij mij al jaren op deze soort tube 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/10/2020 8:15 am
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Thx voor de tip Henk. Was vergeten dat ik die buizen eerst stevig en grondig met Dreft en een schuursponsje was... Niet vergeten grondig te spoelen. Ammoniak stinkt zo, zou mn vrouw niet toelaten 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/10/2020 1:38 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

thanks voor de tips guys

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/10/2020 5:40 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

geloof me nou maar ben een ervaren schilder afdoen met een lapje ammonia en het is niks anders dan fiberglass en pvc dat komt zo erg vet uit de fabriek je moet het eigelijk ook eerst ontvetten voor je gaat lijmen anders gaat het na 2 a 3 vluchten echt los 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/10/2020 7:52 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Ik maak mijn onderdelen vlak voor het spuiten altijd schoon met verfreiniger. Eerst rubber handschoenen aan en dan met verfreiniger schoonmaken. Even 5 minuten laten drogen en dan meteen spuiten. Doe hetzelfde tussen twee verschillende kleuren verf. 

Daar zit geen ammoniak in. Is volledig reukloos. Uiteraard nog geen ervaring met Quantum tube. Als die idd zo vet is als Henk zegt, dan kan ammoniak wellicht noodzakelijk zijn. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26/10/2020 10:28 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Quantum tube is niks meer als een licht gewicht pvc buis die met epoxy lijm aan elkaar lijmt doe je dit echter niet dan gaan je glasfiber vinnen los en alle andere delen scheuren na enkele lanceringen .

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27/10/2020 9:47 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Quantum tube is niks meer als een licht gewicht pvc buis die met epoxy lijm aan elkaar lijmt doe je dit echter niet dan gaan je glasfiber vinnen los en alle andere delen scheuren na enkele lanceringen .

een laatste advies ga de bouwmarkt in scheelt 10 tallen euro in vergelijk met Katwijk 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27/10/2020 9:48 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

De Quantum tube doet mij inderdaad al heel veel aan PVC buis denken. Alleen breekt het een stuk minder snel en voelt het lichter. Heb het overigens nog niet op de weegschaal gelegd om het ook echt vast te stellen als lichter. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28/10/2020 6:18 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Eindelijk een beetje gestart. Boat tail en neuskegel in een warm sopje met een flinke scheut ammonia gelegd, en na afdrogen bleek het kunststof veel stroever aan te voelen! Dat gaat zeker met de bouw en aflakken schelen in de hechting. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 05/11/2020 5:25 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Zo, assemblage eindelijk echt begonnen. Tot mijn schrik zie ik dat ik dit topic al 5 maanden geleden ben gestart.

Eerste stap is het motorhuis. De aluminium retainer is met epoxy op de motorbuis vastgezet, nadat de buis licht is opgeschuurd.

BP01
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 16/03/2021 7:42 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@benalbers

38 mm of 54?

Moeilijk te zien op de foto.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/03/2021 3:13 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ha Roland, het is een 38 mm model.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 17/03/2021 6:26 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

Løk løk!

Ongeacht de motor niet over 300.000 mm te krijgen!

Altijd goed!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17/03/2021 6:38 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Motorhuis in het staartstuk gelijmd en daarna de vinnen gelijmd. Uitlijning dankzij de slotted vinnen eenvoudig: de twee tegenover elkaar geplaatste vinnen zijn in elkaars verlengde uitgelijnd mbv een paar even dikke blokjes hout.

u
uu
uuu

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/03/2021 6:02 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Voor vin 3 en 4 de opstelling nog een beetje aangepast omdat vin 1 en 2 in de weg zaten.

uuuu

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 20/03/2021 10:53 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Staartstuk klaar. Fillets meteen in de epoxy afgerond mbv een speelkaart. Handig die dingen die steeds bij een bestelling van 123inkt meekomen. ? 

 

uuuuu
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/03/2021 9:10 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Volgende etappe is het inwendige van de rompbuis. Zoals al opgemerkt wordt dit model ook uitgerust met het dual deployment systeem. De twee dual deployment modules die ik nu toepas in een stuk of 6 modellen gaan ook in deze raket vliegen.

Omdat het dual deployment systeem is gebaseerd op een 2" (inwendige) LOC rompbuis (=2 1/4" uitw) is zo'n stuk rompbuis gekocht en verloopringen om deze buis in het inwendige van de 3" PML buis te lijmen.  Uiteraard krijgt het verloopstuk weer de kenmerken die het snelwisselsysteem mogelijk maken.

De eerste stap: verlijmen onderste verloopring, bodemplaat en buis. Dit kan prima met houtlijm.

uuuuuu

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/03/2021 12:21 pm
Frank Baeyens reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Onderzijde van de dual deployment module adapter is voorzien van een sleutelgat-achtige opening om de verlengde parachutemortier doorheen te steken. Het asymmetrische gat maakt ook dat de module maar op 1 manier in de adapter past. Dat is later weer nodig vanwege de borging en de toiegankelijkheid van de aan-uit schakelaar(s) van de modules.  De plaatjes zullen eea verduidelijken.

 

zz
zzzz
zzz
zzzzz
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/03/2021 8:06 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Overigens: de beide modules waren in de zomer van 2020 al geladen voor de lanceerdag van augustus. Ontstekers, schietkatoen en hoofdparachutes zitten al maanden ingepakt, klaar voor gebruik.  Ik heb de lanceerdag toen moeten missen wegens familie-omstandigheden, toen niet wetend dat de volgende lanceerdag lang op zich zou laten wachten....

Denk dat ik ze bij de eerste lanceerdag gewoon gebruik: die nylon chutes vouwen wel uit. Alleen de batterijspanning even checken...

z
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/03/2021 8:11 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Houder aan bovenzijde ingekort en centreerring gelijmd. Sleufje gemaakt voor borgnokje waarmee de dual deployment module in de adapter wordt gefixeerd. 

r
rr
rrrr
rrr
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21/03/2021 10:57 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hulpmiddelen voor het verlijmen van de onderdelen zondagmiddag.

z

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 22/03/2021 11:48 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Laatste bewerking aan de adapter: een ruime opening gemaakt om bij de aan/uit schakelaar van de dual deployment module te komen.  De adapter is nu klaar om in de rompbuis te lijmen.  In de rompbuis komt een gat van ca 4 mm om de aan/uit schakelaar van buitenaf te bedienen. 

u1
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/03/2021 12:15 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Rompbuis ontvet en geschuurd. Inwendig een ring vastgelijmd. Deze ring was bedoeld om een parachute-uitwerpzuiger te maken. Dient nu als ondersteuning van de dual deployment adapter, die weer tegen deze ring aan gelijmd gaat worden.

b

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 23/03/2021 10:55 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Dual deploymentmodulehouder  (3 x woordwaarde ? ) met epoxy in de rompbuis gelijmd. Eerst is lijm aangebracht aan de onderzijde, waar de houder tegen de eerder gelijmde binnenring aan komt. De houder is op z'n plaats geschoven. Pas nadat de lijm was uitgehard is aan de bovenzijde van de houder een lijmrups aangebracht, en gladgemaakt. Beetje gedoe met stokjes om dat netjes te doen, maar goed gelukt.

bb
bbb

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/03/2021 12:03 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ter controle heb ik het model even gewogen: met geladen parachutemodule, uitgebrande motor weegt ie inmiddels 1100 gram. Er komen nog wat kleine componenten bij (canards, chute wadding, verf, brandstof) zal het startgewicht naar schatting 1200 gram zijn. Dat betekent dat de maximale vluchthoogte met de meeste 1 grain G-motoren net onder 300 m blijft. Dus keurig geschikt voor Almere met het huidige plafond van 300 m.  

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/03/2021 12:24 am
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De afwerking nadert... ik heb nog wat bussen verf Gamma grondverf in voorraad, die prima bevalt. Voor de afwerking 10 bussen Montana Gold besteld in allerlei kleuren bij https://www.graffitishop4u.nl/ .  Grote collectie, zeer scherpe prijs! 

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 26/03/2021 1:33 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Canards in twee etappes lijmen op de bovenkant van de rompbuis.  In de rombuis zijn door PML al groefjes gefreest, dus een eenvoudige mal is gemaakt om de vinnen netje haaks op de buis te lijmen. Het malletje zorgt ervoor dat de tegenover elkaar geplaatste vinnen in hetzelfde vlak liggen, de groefjes zorgen voor de juiste positie op de raket.  Analoog aan de werkwijze van de grote vinnen.

c
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 27/03/2021 1:12 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Canards geplakt en fillets gemaakt. Staartstuk geschuurd. Aluminium rail guides gelijmd. Dit zijn niet de meegeleverde rail guides: die bleken te lomp en niet passend in mijn 20mm rail. Gelukkig had in nog een setje in voorraad voor een 3" buis.

Laatste afwerkpunten: 1 gat in rompbuis maken om schakelaar dual deployment module te bedienen, 4 kleine gaatjes maken voor drukvereffening (juiste werking hoogtemeter) en rompbuis bevestigen aan staartstuk. Hier twijfel ik nog of ik deze lijm met epoxy of dat ik deze met 4 schroefjes vast zet. 

bp02
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 27/03/2021 4:58 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Gaatjes geboord, rompbuis gelijmd aan staartstuk. Nog de laatste delen licht opschuren, dak kan ie naar de spuiterij...

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 27/03/2021 9:55 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Zondagmiddag gehele raket in 1e laag grondverf gezet. Gamma spuitbus. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30/03/2021 7:57 am
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Ben benieuwd of er een reaktie zal zijn tussen die Gamma verf en de Montana verf

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02/04/2021 5:17 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Denk dat dat we goed gaat. M'n LOC V2 is op dezelfde wijze gespoten. Alleen de QT is nieuw voor mij, dus we zullen zien....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 02/04/2021 6:55 pm
Pagina 1 / 3
Deel: