Nieuwe reload casin...
 
Meldingen
Alles wissen

Nieuwe reload casing aangekomen. Shit is getting serious.

Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid
motorcasings

Bijpassende H-klasse motoren liggen in een veilige ruimte (ammo casing)

Vraagje aan DRRA, Ik ben gecertifieerd (Tripoli) voor het gebruik nvan deze motoren, maar mag ik die ook gebruiken bij DRRA ?

Ik ben me dr ten volle van bewust dat ik eerst een hele dikke zware raket zal moeten bouwen om onder de 300 meter grens te blijven  🙂

Ik ben me er ook van bewust dat ik vrolijk over de 1.5 kg zal gaan, en dat het antwoord wssch nee is. Geen probleemj hoor, heb nog veel raketten die prima op eenh DRRA dag kunnen

\

Citeren
Topic starter Geplaatst : 24/09/2020 1:27 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hi Frank, een goede vraag. Ik zal hem voorleggen aan het bestuur. 
We komen er op terug. 
Gr Owen 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/09/2020 1:30 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hallo Frank,

je mag in Nederland uitsluitend modelraketten lanceren als je je houdt aan de Nederlandse wetgeving. Kijk hiervoor op de Nederlandse overheid website en zoek naar de 'regeling modelraketten'.

Het gebruik van het luchtruim is verboden, behalve als je lid bent van een echte vereniging die zich bezig houdt met deze tak van modelbouw. De DRRA (en ook Tripoli) is geregistreerd bij de KVK en georganiseerd als zodanig, je bent lid dus dat zit wel goed.  Dan wordt er onderscheid gemaakt tussen kleine en grote modelraketten, die grens ligt inderdaad op 1,5 kg.  Voor een grote modelraket is een vergunning van de minister nodig, dat hebben we niet voor onze lanceerdagen, dus wij beperken ons tot de kleine modelraket.  Daarnaast is er natuurlijk de hoogtebeperking, nu in Almere 300m, de andere locaties 450 m en soms vragen we in Wolsum 1000 m aan.

Ik heb gemerkt dat in de praktijk tot en met G motoren er niet zoveel aan de hand is, bijvoorbeeld mijn V2, die onder 1,5 kg weegt en 100mm doorsnee is haalt 250 m, ik denk dat met nog wat meer massa en diameter een H ook nog lukt. 

We hebben meer leden die rond die grens vliegen, is prima en mooi. Wel vragen we deze vliegers altijd meer afstand te houden tot de overige aanwezigen, er komt toch wat meer geweld bij kijken. En tot slot moet je een WECG erkenning hebben om deze motoren te mogen kopen, vervoeren, gebruiken en opslaan.  Uiteraard zullen we als bestuur toezien dat alleen ervaren vliegers zich met deze tak van sport bezighouden, maar in jouw geval weten we dit natuurlijk.

Verheug me op de volgende DRRA lanceerdag, hoop jou en je modellen te zien !

 

Groet, Ben Albers, DRRA

 

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/09/2020 6:56 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Hoi Frank en andere "serious shitters ? ",

Ben heeft het hierboven al keurig beschreven. Wij hebben vandaag met het bestuur hier een spoedoverlegje over gehad en wij waren unaniem:

Ja het mag, mits:

- De lanceerder handelingsbekwaam is (Certificering van Tripoli toont dit zeker aan)

- De lanceerder zich houdt aan de geldende wet en regelgeving omtrent de aanschaf, opslag, vervoer en gebruik van de motoren. Een WECG erkenning is voor Nederlanders daarvoor een vereiste. Over de Belgische regelgeving stuur ik je zometeen even een bericht via E-mail. 

- De instructies van de lanceermeester dienen op de lanceerdag opgevolgd te worden. MID en HIGH power raketten moeten oa verder weg staan van het publiek. De maximale hoogte blijft gelden, enz. 

Dus daarmee is het vanuit de DRRA: Go for Launch. 

vr gr Owen

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24/09/2020 9:27 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Nice  🙂  Okie, neem ik ze mee en we zien wel. De H-tjes laat ik thuis, want die houd ik echt niet onder de 300/450 meter, maar dr zit meer leuk zwaar spul tussen dat minder hoog gaat.

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25/09/2020 8:24 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

ik heb de regels nauwkeurig gelezen ,er staat niets dat je in  onder de 300 ,450 ,1000 meter moet blijven.

Er staat het is niet aannemelijk dat een modelraket hoger gaat als genoemde hoogte,het is dus niet verboden 

Dat is een lek in de regels of niet goed omschreven er staat alleen en daar moet je, je aan houden het gewicht van de aandrijving  die mag de 125 gram niet overschrijden 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/09/2020 10:31 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

. De beperkingen aan de hoeveelheid brandstof en de maximale startmassa hebben onder
andere als gevolg dat het niet aannemelijk is dat een kleine modelraket een
hoogte bereikt van meer dan 1500 voet (450 m). Alleen de meest geavanceerde ontwerpen kunnen een hoogte tussen de 1000 en 1500 voet
bereiken. Omdat de minimum vlieghoogte voor luchtvaartuigen onder
zichtvliegvoorschriften buiten aaneengesloten bebouwing 500 voet (150
m) bedraagt, bestaat de mogelijkheid van een conflict tussen een modelraket
en een (waarschijnlijk klein) luchtvaartuig. Het is vooral degene die het
lanceermoment bepaalt die een dergelijk conflict kan voorkomen door
voorafgaand aan de lancering zich er goed van te overtuigen dat geen

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25/09/2020 10:45 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Henk,

die maximale hoogte is inderdaad niet zo strikt vastgelegd en hangt zeker samen met de optelsom van de diverse beperkingen zoals je al beschrijft. Feit is wel dat we in de CTR van Lelystad nu zijn beperkt tot 300 m door de lokale luchtvaartautoriteiten. Is nog steeds voor het grote merendeel van de raketten ruim voldoende.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26/09/2020 10:29 am
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Mee eens ik vind zelf een hoogte rond de 200 meter prima ,je kunt de vlucht volgen en net de uitsoot volgen en mooie platen schieten

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26/09/2020 11:36 am
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Zo een speciale modellen heb je niet nodig om zelfs op een C-tje de grens van de 300 te breken hoor. Heb 1 epoxy minimum diameter raket klaarliggen (voor DRRA op A of B motor) die op een C-tje 450 meter doet (kans op recovery klein) en op een Klima D3 vrolijk voorbij de 800 gaat (kans op recovery 0...). Uiteindelijk is dat ook maar een buisje met 3 vinnen en een neuskegel he. Nee effe serieus, die dingen zijn bedoeld om in een woestijn/zoutvlakte te lanceren, want anders echt onvindbaar.  Ik heb een heel aantal heel leuke dikke brede al dan niet zware modellen klaarliggen die allemaal onder de 300 blijven (toch op simulator) en ja die vind ik ook erg leuk (en vooral betaalbaar om te lanceren). Zo een H motor ben je al snel 90 Euro kwijt, per lancering. Dat doe je echt niet elke week. Ik kijk echt uit naar de volgende lanceerdag, zolang Flevoland niet rood ingekleurd wordt. Dan mag ik namelijk wel binnen. maar moet bij terugkomst 2 weken in quarantaine.....  Voorlopig is Flevoland nog Oranje, dus enkel voorzichtig zijn 😉

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 26/09/2020 6:04 pm
Roland Lemmers
(@rolandlemmers)
Lid

@henkkruijk Boven 1500 voet (+- 450m) is alle luchtruim in Nederland controlled airspace, gecontroleerd luchtruim waar je alleen met toestemming van de luchtvaartautoriteiten mag zijn. Vandaar 450 meter als grens.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28/09/2020 12:31 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

En vandaar dat je voor een hoogtedag van 1000 m toestemming moet hebben van de luchtvaartautoriteiten.

Maar ook bij het vliegen op lage hoogtes blijven de lanceerprotocollen essentieel: we willen/mogen op geen enkele wijze enige hinder aan wie dan ook veroorzaken, dus: luchtruim vrij? aftellen, omstanders attenderen op de lancering etc.  of de raket nou 50 of 500 m hoog gaat: de essentie blijft hetzelfde !

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28/09/2020 3:50 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

Er zijn verschillenden categorieën te weten A T/M G als je in een Categorie G wil lanceren mag je zo hoog als je zelf wil.

Het is niet altijd CTR  max 450 dat is de beperking in diverse categorieën.

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28/09/2020 10:12 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Henk, heb je dat ergens op ,papier staan ?  Ik ben al een flink tijdje aan het rekenen op welke manier ik een van mn grotere raketten onder de 300 meter kan houden, en ik kom uit op 325 meter.... (met 1 kg, ja een kilo, gewicht in de neus...). Ik vermoed zelfs dat die helemaal niet mag vanwege te zwaar (zit vrolijk voorbij de 1.5 kg, maar houdt zich aan de 125 gram regel (123 om precies te zijn...)

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29/09/2020 3:48 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi Frank, de grens is echt 1,5 kg. We mogen in Almere de kleine modelraket lanceren met ook nog eens de beperking van die 300 m. Gezien het kleinere terrein en meer verkeer rond het terrein is het misschien ook wel beter om ons te beperken tot de kleine modelraket. En daarin is zoveel leuks te doen.......;-)

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29/09/2020 4:14 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

De grens is echt inderdaad 1,5 kg en 125 gram brandstof

De Ctr regel ligt wat ingewikkeld ,zoals ik al eerder zei die 450 meter regel bestaat niet echt, dat is een aanneming echter wel gezond verstand gebruiken

ik mag zelfs bij mij in de buurt niet hoger als 30 meter echter rij ik 1 km verder mag ik ineens 600 meter kwestie van bellen .

Er moet inderdaad rekening worden gehouden met de Ctr waarin gelanceerd word .

Zoals je zelf weet heeft Tripoli tot 1800 meter vergunning dus er zijn zeker mogelijkelijkheden.

Er staan kaarten online met kleuren en of cirkels en of wat ik zei categorie A TM G 

Modelvliegclubs mogen niet hoger als 150 meter omdat deze bestuurbaar zijn Ivm aanslagen bla bla bla je kent het wel.

Voor modelraketen weten een hoop vliegverkeerleiders niet eens waar je het over heb het is een kwestie van waar wil je lanceren. 

1 kijk op de kaart welke CTR 

2 Bel voor deze regio wat mag en kijk of je toestemming krijg en vertel duidelijk wat je bedoeling is

 

Bij ons in de buurt zijn aardig wat mensen in de weer met luchtballonnen en mono vliegtuigjes kan je vertellen die zitten dik op een km.

Het is echt een kwestie van info inwinnen  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29/09/2020 9:55 pm
Frank Baeyens
(@frankbaeyens)
Lid

Alle begrip voor, ik ben niet van plan om mn Lvl 2 gevaar bij DRRA te lanceren. Ding weegt al snel 3 kilo....  Maar ik heb nog een hele hoop echt leuke 18 mm modelletjes die gedoopt moeten worden. Daar is er geen enkele bij die de 300 gram haalt  🙂

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03/10/2020 2:16 pm
Deel: