Nylon parachutes op...
 
Meldingen
Alles wissen

Nylon parachutes opvouwen

Ben Albers
(@benalbers)
Lid

De eerste jaren van mijn DRRA bestaan gebruikte ik altijd de goedkope plastic parachutes die meestal worden meegeleverd met de kleinere modellen. Tot ik zag dat er ook nylon parachutes bestaan.  Sindsdien wordt elk model van mij gelanceerd met een nylon parachute omdat dit alleen maar voordelen heeft :

de nylon chute is veel sterker, beter bestand tegen schroeien maar vooral: het nylon plakt niet, in tegendeel! Dit is weer een groot voordeel omdat die nylon chute veel strakker en dus compacter kan worden ingepakt. Er past een grotere chute in een kleine ruimte zonder de kans op klemmen in de buis.  Het is zelfs voor goed uitvouwen en niet in de knoop raken het best om de chute strak in te pakken. Zelfs als deze weken strak ingepakt is geweest vouwt ie probleemloos uit.  

In bijgaande foto's is te zien hoe ik een 70cm parachute inpak in de 30 mm buis van mijn dual deployment modules.

 

 

IMG 8065
IMG 8066
IMG 8067
IMG 8068
IMG 8069
IMG 8070
IMG 8071

 

Citeren
Topic starter Geplaatst : 03/09/2020 6:47 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Om de kosten te beperken heb ik maar een paar nylon parachutes van verschillende diameter. Ik verbind ze aan de raketten met nylon koord van de Gamma. Dati s oersterk, en laat zich gemakkelijk knopen en losmaken.  Wel altijd juiste knopen leggen, en voor gebruik controleren of het goed vast zit, dan doe je jaaaren met zo'n ding.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03/09/2020 6:49 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Waar koop je die dingen? Vaak bestel ik ze rechtstreeks bij Klima in Duitsland of bij TopFlight in de USA. Dat gaat tegenwoordig probleemloos.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03/09/2020 7:05 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ik heb eens gelezen dat de parachutes van de Apollo capsules zo strak werden geperst dat ze zo hard en zwaar waren als een blok ebbenhout...en toch deden die dingen het (bijna) altijd.... ? 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03/09/2020 7:11 pm
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid
Geplaatst door: @benalbers

Ik heb eens gelezen dat de parachutes van de Apollo capsules zo strak werden geperst dat ze zo hard en zwaar waren als een blok ebbenhout...en toch deden die dingen het (bijna) altijd.... ? 

Bijna? Zijn er landingen bekend waarbij de parachute niet uitkwam? Dat zou een behoorlijke impact geven lijkt mij. 

Voor mij ook alleen nog nylon. Laatste plastic chute had de laatste FTTS een brandgat. Heb een behoorlijke voorraad nylon chutes bij Klima besteld met verschillende diameters. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 05/09/2020 7:10 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid
image

 Ja, er is er eentje waarbij een an de drie parachutes niet goed open ging, Apollo 15. Zal best een klap geweest zijn maar als je er verder over leest is het hele systeem ontworpen om ook op twee parachutes veilig te landen. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06/09/2020 7:53 am
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Ook bij gebruik van nylon is bescherming van de parachute natuurlijk nodig. Onbrandbare watten, ejection baffle etc. 

 

In m'n dual deployment parachute-systeem gebruik ik uitsluitend schietkatoen. In tegenstelling tot het kruit dat standaard  in motoren wordt gebruikt als uitblaaslading geeft schietkatoen geen gloeiende vonken. De gloeiende vonken geven de meeste schroeiplekken in parachutes en rompbuizen. 

Desondanks heb ik af en toe een brandgaatje in een chute, maar dankzij de sterkte van het ripstop nylon is dat geen probleem.  De parachutes gaan vele tientallen lanceringen mee. En het mortierbuisje van mijn eerste dual deployment module heeft ca 75 maal gefunctioneerd met dezelfde mortierbuis.  Pas toen is de buis gebarsten, en daarna vervangen.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06/09/2020 8:04 am
Owen Bosvelt
(@owenbosvelt)
Lid

Aangezien flitskatoen werkelijk nergens meer te krijgen is, of ik heb echt niet goed gezocht, heb ik nu wel flits-kurken uit de Magic-shop gevonden. Met elektrische ontsteking. Dus gaat een leuk experiment worden of dat ook werkt. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06/09/2020 2:04 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hee Owen,

kijk eens op Dynamite magic shop. Heb ik vandaag weer een voorraadje besteld....

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06/09/2020 3:04 pm
Oud Member
(@oud-member)
Lid

flash watten in goochelaarstaal. Ze kunnen 'droog' of 'nat' worden geleverd.

Voor militairen van het oude slag: schietkatoen.

nitrocellulose, of beter cellulosenitraat voor chemici.

guncotton in het engels,  coton-poude in het frans, en Schießbaumwolle in het duits

 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06/09/2020 6:35 pm
Owen Bosvelt reageerde
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Hi,

tijdens de lanceerdag FTTS-5 vroeg iemand me waar ik mijn nylon parachutes bestel. Ik wist me wel Klima te herinneren, maar de andere was ik even vergeten:  TopFlight. Die tweede vind ik wat mooier afgewerkt, maar dat is wellicht een kwestie van smaak... bij Topflight is wel de keus uit twee soorten doekdikte. En een hele berg kleuren, en verschillende types. Dus veel meer mogelijkheden dan Klima.

Zoals hierboven al gezegd: ik gebruik echt nooit meer plastic folie parachutes. Nu zijn nylon chutes natuurlijk duurder, maar ik voorzie geen enkel model van een vaste chute. Ik heb een reeks parachutes van 20 to 90 cm, en afhankelijk van modelgewicht en lokale omstandigheden (wind, landingsterrein) kies en bevestig ik een geschikte chute. Bijvoorbeeld: afgelopen keer was er veel wind, dus de kleine modellen kregen een 20 cm parachuutje, wat op de zachte zandgrond geen enkel probleem gaf. Dezelfde 20 cm chute is gebruikt als drogue chute in mijn grote modellen met dual deployment.

Voor de verbinding tussen chute, neuskegel en raket gebruik ik altijd nylon touw van uitstekende kwaliteit, dat ik bij Gamma koop, zie foto. Dit spul is zeer sterk, en dik genoeg om goed te kunnen knopen en om de knopen gemakkelijk los te maken. Uiteraard is de juiste knooptechniek wel belangrijk: een platte knoop die strak wordt aangetrokken werkt prima, en is gemakkelijk weer los te maken. Het touw is ook erg soepel en laat zich probleemloos in zowel de kleinste als grootste modellen verpakken.

 

Koord
BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 18/08/2021 1:42 pm
Ben Albers
(@benalbers)
Lid

Leveranciers zijn te vinden op de pagina 'nuttige links' onder de kop 'Informatie"

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19/08/2021 12:27 pm
Deel: